Πολλές φορές δυσκολευόμαστε να κινητοποιηθούμε και να ξεκινήσουμε μια διαδικασία αλλαγής, ιδιαίτερα σε περιόδους όπου η διάθεση μας είναι πεσμένη. Οποτεδήποτε έχουμε είτε δυσάρεστα συναισθήματα, είτε μια διαταραχή διάθεσης, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αναλάβουμε δράση, να διατηρήσουμε μια προσπάθεια και να έχουμε κάποιο συγκεκριμένο κι ενθαρρυντικό αποτέλεσμα.

Γι’ αυτό προτείνεται η προσέγγιση S.P.E.A.K. ως ένα καλό ξεκίνημα ή συμπλήρωμα της ψυχοθεραπείας ή και ως μέθοδος αυτοβοήθειας. Η μέθοδος αυτή έχει γνωσιακή-συμπεριφοριστική προέλευση και είναι κατάλληλη για όλους, ιδίως όμως για άτομα που βίωσαν πρόσφατα τραύμα ή απώλεια, που έχουν έντονα συναισθήματα θλίψης-απελπισίας ή διάφορες μορφές κατάθλιψης.

Το S της μεθόδου αυτής, προέρχεται από τη λέξη Schedule = Πρόγραμμα.

Πάρα πολλές έρευνες επιβεβαιώνουν ότι τα συμπτώματα βελτιώνονται, εάν η ημέρα μας είναι οργανωμένη, αν υπάρχει μια συγκεκριμένη δομή στην καθημερινότητα. Το πνεύμα διατηρείται σε εγρήγορση και το σώμα συνηθίζει να κινείται. Βοηθά στην απόσπαση της προσοχής, στην επίτευξη στόχων και την αίσθηση ότι ανακτάμε τον έλεγχο (κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για φάσεις που αισθανόμαστε «αβοήθητοι»).

Το P είναι για Pleasure = Ευχαρίστηση.

Χρειάζεται να εντάξουμε στο πρόγραμμα μας αρκετές ευχάριστες δραστηριότητες. Αυτές μπορεί να είναι οτιδήποτε είναι πιθανό να μας αρέσει ή το έχουμε συνδυάσει με θετικά συναισθήματα. Είναι βέβαια κατανοητό κι αναμενόμενο πως αρχικά δεν θα νιώθουμε μεγάλη χαρά, ούτε θα είναι εύκολο να σπρώξουμε τον εαυτό μας να ξεκινήσει. Στην πορεία όμως θα νιώθουμε λιγότερο κουρασμένοι, θα σκεφτόμαστε πιο καθαρά και θα αρχίσει να υπάρχει στόχος, νόημα και θετικά συναισθήματα.

Το Ε σημαίνει Exercise = Άσκηση.

Μια από τις ευχάριστες δραστηριότητες που θα βάλουμε στο πρόγραμμα μας, μπορεί να είναι και οποιαδήποτε μορφή σωματικής άσκησης. Δεν χρειάζεται να είναι εντατική γυμναστική, αλλά και οποιαδήποτε σωματική εργασία μέσα ή έξω από το σπίτι, ή μπορούμε απλά να περπατήσουμε, είτε για βόλτα, είτε με κάποιο σκοπό. Η άσκηση χρειάζεται να είναι χαμηλής έντασης και μακράς διάρκειας (περίπου μισή ώρα ή παραπάνω), ώστε να διευκολύνει την υγιή λειτουργία του νευρομυϊκού μας συστήματος και να προάγει μακροπρόθεσμα την ισορροπία στον οργανισμό.

Το Α αναφέρεται σε Assertiveness = Διεκδικητικότητα.

Η διεκδικητική συμπεριφορά συνίσταται στο να ζητάμε αυτά που επιθυμούμε, χωρίς να γινόμαστε επιθετικοί, χειριστικοί, ή αμυντικοί. Βοηθά όχι μόνο στο να έχουμε καλύτερη επικοινωνία και καλύτερα αποτελέσματα, αλλά και να νιώσουμε καλύτερα, ότι είμαστε εντάξει απέναντι στον εαυτό μας και τους άλλους, να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση και να μη χάσουμε το δίκιο μας.

Και τέλος το Κ μας λέει για Kindness = Καλοσύνη.

Η καλοσύνη αναφέρεται κυρίως σε θετικές σκέψεις για τον εαυτό μας. Τα άτομα με πεσμένη διάθεση είναι συνήθως αυστηροί κριτές του εαυτού τους, αλλά και των άλλων. Είναι καλό να προσπαθήσουμε να είμαστε πιο επιεικείς και λιγότερο απόλυτοι, να μην κατηγορούμε τον εαυτό μας, να αναγνωρίσουμε τις ανάγκες μας, να μην αναλαμβάνουμε παραπάνω ευθύνες απ όσες πράγματι έχουμε, να μην τρέφουμε αρνητικά συναισθήματα και χαρακτηρισμούς για εμάς ή άλλους.

Στην ουσία λοιπόν, η μέθοδος S.P.E.A.K. μας δείχνει 5 τρόπους με τους οποίους θα προσπεράσουμε τα αρνητικά συναισθήματα και θα αναπτύξουμε θετικά χαρακτηριστικά και καλύτερη διάθεση.

Όλα τα παραπάνω μπορούμε να τα εφαρμόσουμε με τη βοήθεια του θεραπευτή και μπορούν να αποτελέσουν έναν άξονα οργάνωσης κάποιων συνεδριών. Επίσης μπορούμε να τα κάνουμε παράλληλα ή συμπληρωματικά σε οποιαδήποτε φαρμακευτική ή άλλη θεραπευτική – συμβουλευτική διαδικασία.

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Από τον έρωτα στην απογοήτευση
έρωτας απογοήτευση

Οι περισσότερες σχέσεις ξεκινούν με ενθουσιασμό, έρωτα, ελπίδες για κοινή ευτυχισμένη πορεία.  Τι γίνεται άραγε και αυτό τελικά δεν συμβαίνει; Γιατί από τον έρωτα περνάμε στην απογοήτευση, το θυμό, την αποξένωση; 

Σχέσεις μεταξύ αδελφών
αδέλφια καυγάδες

Όταν υπάρχουν αδέλφια σε μια οικογένεια, είναι συνηθισμένες οι ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ τους. Τα προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ αδελφών υπάρχουν σε όλες τις ηλικίες και σε όλων των ειδών τις οικογένειες ανά τον κόσμο, έτσι συχνά δυσκολεύουν τους γονείς και αποτελούν πηγή αρνητικών συναισθημάτων για τα παιδιά.

Η πολύπλοκη έννοια της νοημοσύνης
νοημοσύνη

Ένας βασικός τομέας μελέτης και εφαρμογών στη ψυχολογία, είναι αυτός της νοημοσύνης και των τεστ νοημοσύνης.
Πώς ορίζεται η νοημοσύνη;
Ένα από τα πρώτα πράγματα που ανακαλύπτουμε για τη νοημοσύνη είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δείχνουν να καταλαβαίνουν τι σημαίνει - λένε πράγματα όπως “οι άνθρωποι με υψηλή νοημοσύνη είναι έξυπνοι”, ή “τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο”  ή “μαθαίνουν εύκολα” κ.λπ.

5 βασικές αρχές καλής επικοινωνίας στα ζευγάρια
καλή επικοινωνία

Για να μπορέσετε να έχετε μια καλή επικοινωνία με το σύντροφο, αλλά και γενικότερα με οποιονδήποτε άνθρωπο έχετε μια στενή σχέση, χρειάζεται  πρώτα απ’ όλα να εστιάσετε όντως στην επικοινωνία κι όχι κάπου αλλού.  Αυτό πρακτικά σημαίνει να είστε έτοιμοι να εστιάσετε:

Μάθηση και Απόδοση
Μάθηση και Απόδοση

Όταν σπουδάζουμε, ο στόχος μας είναι διπλός:
να αποκτήσουμε γνώσεις και ικανότητες στον τομέα που επιλέξαμε, δηλαδή να μάθουμε και να αξιοποιήσουμε τη μάθηση, δηλαδή όσα μάθαμε να φαίνονται στην απόδοσή μας (είτε στην ακαδημαϊκή μας επίδοση, είτε στη δουλειά μας).

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.