Η διάθεση ανθρώπων που πάσχουν από συναισθηματικές διαταραχές επηρεάζεται σύμφωνα με έρευνες από τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας. Παρόλο που η φαρμακοθεραπεία παραμένει η κύρια μορφή θεραπείας για τη μανιοκατάθλιψη, οι παρενέργειες μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο.

Υπάρχει η ανάγκη για συμπληρωματικές θεραπείες για τη μείωση των συμπτωμάτων των διαταραχών διάθεσης και την αντιμετώπιση της φαρμακολογικής επιβάρυνσης που σχετίζεται με την αντιμετώπιση της ασθένειας. Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις που υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα της άσκησης ως συμπληρωματικής θεραπείας για τη διπολική διαταραχή. Μανιοκαταθλιπτικοί ασθενείς που συμμετείχαν σε ομάδα για περπάτημα για 5 φορές εβδομαδιαίως για 40 λεπτά ανά συνάντηση, ανέφεραν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους σε σύγκριση με όσους δεν συμμετείχαν. Επιπρόσθετα, η βάδιση σε κυλιόμενο διάδρομο για 20 λεπτά βελτίωσε σημαντικά τη διάθεση ασθενών με διπολική διαταραχή.    

Επιπλέον, η βελτίωση της διάθεσης εξαρτάται από τη λήψη υδατανθράκων, ω-3 λιπαρών οξέων και βιταμίνης D. Η σύνδεση ανάμεσα στους υδατάνθρακες και τη διάθεση αφορά ένα αμινοξύ, την τρυπτοφάνη. Όσο περισσότερο η τρυπτοφάνη εισχωρεί στον εγκέφαλο, συντίθεται περισσότερη σεροτονίνη στον εγκέφαλο και η διάθεση τείνει να βελτιώνεται. Ενώ η τρυπτοφάνη βρίσκεται σε όλες σχεδόν τις πλούσιες σε πρωτεϊνη τροφές, άλλα αμινοξέα εισχωρούν καλύτερα από το αίμα στον εγκέφαλο.

Έτσι είναι δυνατό να  ενισχυθούν τα επίπεδα της τρυπτοφάνης με την κατανάλωση περισσότερων υδατανθράκων. Ωστόσο είναι σημαντικό να γίνεται έξυπνη επιλογή υδατανθράκων όπως, ολικής αλέσεως δημητριακά, φρούτα, λαχανικά και όσπρια που προσφέρουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά και φυτικές ίνες. Μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες, βρέθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αριζόνα, ότι αυξάνει την κόπωση και μειώνει την επιθυμία για άσκηση σε υπέρβαρους ενήλικες μετά από δύο εβδομάδες. Επιπλέον, πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα που περιέχονται στα λιπαρά ψάρια, τα καρύδια και το λιναρόσπορο έχουν προστατευτική δράση ενάντια στην κατάθλιψη. Τα ω-3 λιπαρά φαίνεται να επηρεάζουν τους νευροδιαβιβαστές στον εγκέφαλο. Υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση ψαριού και συνιστάται η κατανάλωσή του με συχνότητα 2-3 φορές εβδομαδιαίως. Τέλος, η βιταμίνη D αυξάνει τα επίπεδα σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, παρατήρησαν ότι άτομα που υπέφεραν από κατάθλιψη έτειναν να βελτιώνονται με τη λήψη βιταμίνης D.   

Επίσης, η ακρόαση μουσικής βελτιώνει τη διάθεση αλλά όχι πάντοτε. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μισούρι βρήκαν ότι οι άνθρωποι μπορούν να βελτιώσουν τη διάθεσή τους απλά με την ακρόαση αισιόδοξης μουσικής. Οι άνθρωποι μπορούν επιτυχώς να βελτιώσουν τη διάθεσή τους και να ενισχύσουν τα συνολικά επίπεδα ευτυχίας που βιώνουν, σε μόλις 2 εβδομάδες. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα βελτίωσαν τη διάθεσή τους μόνο όταν άκουγαν αισιόδοξη μουσική σε αντίθεση με την ακρόαση πιο θλιβερών τόνων, όπως της μουσικής του Στραβίνσκυ. Η μουσική από μόνη της δεν ανεβάζει τη διάθεση. Οι άνθρωποι που βιώνουν χωρισμούς ή έχουν προβλήματα σχέσεων προτιμούν μουσική και εμπειρίες που αντανακλούν τα αρνητικά τους συναισθήματα. H προτίμηση θλιβερής μουσικής είναι στατιστικώς σημαντικά ψηλότερη σε ανθρώπους που βιώνουν κάποια διαπροσωπική απώλεια σε αντίθεση με μια ενδοπροσωπική απώλεια, όπως είναι η απώλεια ενός παιχνιδιού ή αντικειμένου. Αναμφισβήτητα, τα τακτικά διαλείμματα για την ακρόαση χαλαρωτικής μουσικής είναι ένας τρόπος για να ηρεμήσει κάποιος το σώμα του, τον εγκέφαλό του και να βελτιώσει τον καρδιαναπνευστικό του ρυθμό. 

Τέλος, ο καιρός επηρεάζει τη διάθεση και τις γνωστικές λειτουργίες. Η περιορισμένη έκθεση στον ήλιο επιδρά αρνητικά στη ψυχολογική διάθεση και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει στην εκδήλωση Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής, δηλαδή εποχιακά επαναλαμβανόμενων επεισοδίων κατάθλιψης. Επιπλέον, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν διαπίστωσαν βελτίωση στη μνημονική απόδοση των μαθητών κατά τη διάρκεια ημερών με μεγαλύτερα επίπεδα ηλιοφάνειας. Ο ευχάριστος καιρός στο σύνολο των ερευνών συσχετίζεται με βελτιωμένη διάθεση και βελτιωμένες γνωστικές λειτουργίες (ταχύτητα, μνήμη, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων).   

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 

  • Ng F, Dodd S, Berk M. (2007).The effects of physical activity in the acute treatment of bipolar disorder: a pilot study. J Affect Disord.101(1-3):259-62. 
  • Hays AE. (2008). Effect of an acute bout of aerobic exercise on dehydroepiandrosteronesulphate (DHEAS) in clinically diagnosed bipolar subjects. Diss Abstr Int: Sec B: Sci Eng.;68:5779.   
  • Elaine Magee. How food affects your moods. WebMD Weight Loss Clinic - Expert Column.

 

Συγγραφή Άρθρου

Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Δυσκολεύεστε με το πρωινό ξύπνημα; Mάθετε πώς να το αντιμετωπίσετε!
πρωινό ξύπνημα

Ακόμη κι αν είστε “νυχτοπούλι”, μπορείτε να έχετε περισσότερο παραγωγικά πρωινά αν καταβάλετε λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια για να ξυπνήσετε νωρίτερα. Το να ξυπνήσετε νωρίς σημαίνει ότι έχετε περισσότερο χρόνο να κάνετε πράγματα χωρίς το αίσθημα της βιασύνης που σας στρεσάρει.

Ξεκινήστε δίαιτα με καλή ψυχολογία!
δίαιτα ψυχολογία

Σε κάθε άνθρωπο αρέσει η διαδικασία, να ανέβει σε μια ζυγαριά και ο αριθμός που θα δει να είναι αυτός που ξέρει ότι ταιριάζει στο σώμα του. Ενόψει καλοκαιριού, ενισχύονται συχνά οι προσπάθειες ελέγχου του σωματικού βάρους καθώς το σώμα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στα βλέμματα των άλλων λόγω του ελαφρύ ρουχισμού.

Ψυχοσωματικά συμπτώματα. Τι είναι και πώς να τα αντιμετωπίσετε
Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Stress είναι η κατάσταση της απειλούμενης ή διαταραγμένης ομοιόστασης του οργανισμού, η διατάραξη της ισορροπίας του οργανισμού στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει ένα στρεσογόνο ερέθισμα. Όταν το άτομο εκτίθεται σε στρεσογόνα ερεθίσματα διεγείρεται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα με αποτέλεσμα να εκκρίνονται κατεχολαμίνες οι οποίες διεγείρουν το ΚΝΣ οπότε ο οργανισμός βρίσκεται σε εγρήγορση.

H θεραπευτική αξία του γέλιου
γέλιο

Για το γέλιο έχουν αναπτυχθεί τρεις κυρίαρχες θεωρίες:
α) Σύμφωνα με την πρώτη θεωρία, το στρες αυξάνει τη διέγερση και την ένταση, ενώ αντίθετα το γέλιο μπορεί να μειώσει το στρες με τον κατευνασμό της έντασης. Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία, αν οι άνθρωποι γελούν σε μια στρεσογόνο κατάσταση, ο βαθμός διέγερσής τους πέφτει και η στρεσογόνος κατάσταση δεν είναι πλέον αρνητική και μισητή.

Διαχείριση άγχους. Kαλύτερη ψυχολογία για καλύτερη υγεία.
Διαχείριση άγχους

Πολύ συχνά οι άνθρωποι εκφράζουν δυσφορία για τον καθημερινό τρόπο ζωής τους παραπονούμενοι ότι η ζωή τους είναι έντονη και γεμάτη στρες.
Το στρες είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του ατόμου με το περιβάλλον του.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.