Ελεύθερος χρόνος

Το σημερινό σχολείο χρησιμοποιεί αναποτελεσματικές μεθόδους μάθησης, όπως η παπαγαλία ή η αντιγραφή που δεν βοηθούν το παιδί να καλλιεργήσει τη φαντασία του και την κριτική σκέψη. Έχοντας περάσει τη μισή του μέρα στο σχολείο, το παιδί έχει ανάγκη στον ελεύθερο χρόνο του να ασχοληθεί με δραστηριότητες στις οποίες μπορεί να παίξει και να δημιουργήσει ελεύθερα.

Γι’ αυτό, ως γονείς καλείστε να του παρέχετε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ποικιλία ερεθισμάτων και δραστηριοτήτων προκειμένου να μπορέσει το παιδί να ανακαλύψει το δυναμικό των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του αλλά και να μάθει να χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να βρίσκει πρωτότυπες και δημιουργικές λύσεις.

Πρωτίστως, είναι καλό να δοκιμάσουν πολλές εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες, όπως μπάσκετ, βόλεϊ,  τένις, κολύμβηση, ποδόσφαιρο, μπαλέτο, ποδηλασία.

Εκτός από τα κλασικά αθλήματα που σε μεγαλύτερο ή μικρότερο  βαθμό όλα τα παιδιά έχουν δοκιμάσει, καλό θα είναι να ασχοληθούν και με πιο «ασυνήθιστα» είδη αθλητισμού, όπως πατινάζ, (θαλάσσιο) σκι, ιππασία, κωπηλασία, πολεμικές τέχνες, γιόγκα κ.α. Πέρα από τα σωματικά τους οφέλη, οι περισσότερες από αυτές τις δραστηριότητες πραγματοποιούνται σε ομαδικό πλαίσιο και συμβάλλουν στην καλλιέργεια της συνεργατικότητας και της αλληλεγγύης.

Πολλές είναι και οι ενασχολήσεις που μπορούν να γίνουν στο εσωτερικό του σπιτιού τόσο παίζοντας μαζί γονείς και παιδιά όσο και αφήνοντας τα παιδιά μόνα τους. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πολύ απλά υλικά με διαφορετικούς τρόπους από αυτούς που έχουμε συνηθίσει και να δημιουργήσετε με τα παιδιά σας πρωτότυπες κατασκευές και όχι μόνο. Μερικές ιδέες που μπορείτε να αξιοποιήσετε όπως θέλετε, τροποποιώντας τες και εμπλουτίζοντάς τες είναι οι εξής:

• Φτιάξτε κεριά, βιολογικά σαπούνια και άλλα καλλυντικά και διακοσμήστε τα με διάφορα υλικά (χρυσόσκονη, στρας, χάντρες κλπ.) – συνταγές μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο.

• Χρησιμοποιήστε τενεκεδάκια, πλαστικά/γυάλινα μπουκάλια ή βάζα, γεμίστε τα με όσπρια, ζυμαρικά, άμμο, πέτρες, οδοντογλυφίδες ή οποιοδήποτε άλλο «θορυβώδες υλικό». Διακοσμήστε τα δοχεία με χρωματιστά σχέδια και έχετε καινούρια μουσικά όργανα!

• Γράψτε κάρτες για να χαρίσετε σε φίλους χρησιμοποιώντας συνηθισμένα (χαρτόνια, αυτοκόλλητα, μπογιές, χάντρες, πούλιες) αλλά και περίεργα υλικά (πούπουλα, κουμπιά, υφάσματα, κορδέλες, αποξηραμένα λουλούδια).

• Πάρτε τα παλιά κάδρα από φωτογραφίες ή πίνακες και στολίστε τα με τον ίδιο τρόπο. Χρησιμοποιήστε κοχύλια, βότσαλα, αυτοκόλλητα, κουμπιά κ.ά.

• Φτιάξτε διάφορες σφραγίδες χρησιμοποιώντας ως βάση φελλούς, σφουγγάρια, πατάτες, μήλα και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε!

• Ζωγραφίστε χρησιμοποιώντας πέρα από τα κλασικά υλικά ζωγραφικής σφουγγάρια, βούρτσες διαφόρων ειδών, άμμο, αφρό, κόλλα, και πειραματιστείτε με διαφορετικές επιφάνειες εκτός από χαρτί/ακουαρέλα, καμβά, ξύλο, νήμα, πέτρες, ειδικό γυαλί κ.α.

• Φτιάξτε κέικ, τούρτες, μπισκότα (χριστουγεννιάτικα και όχι μόνο) και διακοσμήστε τα με ζαχαρόπαστα και χρωματιστά ζαχαρωτά.

• Μαζέψτε τα ξυλάκια από τα παγωτά του καλοκαιριού, χρωματίστε τα, διακοσμήστε τα και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για σελιδοδείκτες!

• Φτιάξτε πρωτότυπους πίνακες ανακοινώσεων με κομμάτια ξύλου, παλιές κορνίζες χωρίς το τζάμι, οποιοδήποτε ξύλινο ή μεταλλικό αντικείμενο που μπορεί να κρεμαστεί στον τοίχο, ένα κομμάτι από φελιζόλ ντυμένο με ύφασμα ή χαρτί, φελλό με το μέτρο, αυτοκόλλητο χαρτί για μαυροπίνακα ή αντίστοιχη ειδική μπογιά, πινέζες, μαγνητάκια, κορδέλες, λάστιχο, δίσκους και οτιδήποτε άλλο σκεφτείτε!

• Φτιάξτε σπιτική πλαστελίνη χρησιμοποιώντας μόνο αλεύρι και νερό και μετά όλες τις κατασκευές που θέλετε με βάση την πλαστελίνη.

Αυτά είναι λίγα μόνο από τα άπειρα πράγματα που μπορείτε να φτιάξετε μαζί με το παιδί σας! Ψάξτε στο διαδίκτυο, πάρτε ιδέες, εμπνευστείτε, εμπλουτίστε, πειραματιστείτε και αφήστε το παιδί σας να πάρει πρωτοβουλίες! Ψάξτε για υλικά και αντικείμενα στο σπίτι που δεν χρησιμοποιείτε και σκεφτείτε πώς θα μπορούσατε να τα αξιοποιήσετε με εναλλακτικούς τρόπους. Το αποτέλεσμα θα σας αποζημιώσει. Τόσο το παιδί όσο και εσείς θα αισθανθείτε περήφανοι που μπορείτε να φτιάξετε τόσο όμορφα «θαύματα» με τόσο απλούς τρόπους. Όλες αυτές οι δραστηριότητες έχουν ψυχοπαιδαγωγικά οφέλη για τα παιδιά που μαθαίνουν παίζοντας, αλλά το κυριότερο είναι ότι καλλιεργούν τη φαντασία τους και γίνονται εξυπνότερα.

Συγγραφή Άρθρου

Νίκη Λιώτη

lioti niki1Η Νίκη Λιώτη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Τμήμα Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εξειδικεύεται στη Συστημική Συμβουλευτική & Ψυχοθεραπεία.

Δραστηριοποιείται στην Ειδική Αγωγή, στη Δραματοθεραπεία, σε θέματα αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Εφηβεία

Η εφηβεία είναι εκείνη η περίοδος που σηματοδοτεί το πέρασμα...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το τρίτο πρόσωπο σε ένα γάμο: Καταστροφή ή σωτηρία;
ζευγάρι απιστία

Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε πως σε ένα γάμο είτε ο ένας σύζυγος είτε και οι δύο καταφεύγουν στη δημιουργία νέων γνωριμιών, στην επικοινωνία με άλλους ανθρώπους ή ακόμα και στησύναψη μιας άλλης ερωτικής σχέσης. Τι ωθεί πραγματικά τους ανθρώπους στην αναζήτηση νέων ενδιαφερόντων εκτός του γάμου τους αλλά και τι αποτελέσματα μπορεί αυτό να έχει στη συντροφική σχέση;

Ποιος είμαι εγώ πραγματικά;

Κατά πόσο είμαστε σίγουροι για το ποιοι είμαστε στην πραγματικότητα, ποιος είναι ο εαυτός μας; Έχουμε αναπτύξει πλήρως το δυναμικό μας; Ή έχουμε εγκαταλείψει την προσπάθεια; Αισθανόμαστε σύγχυση αναφορικά με την πορεία που ακολουθούμε στη ζωή μας;

Οι λακκούβες της εμπιστοσύνης

Πόσο εύκολα εμπιστευόμαστε τους ανθρώπους γύρω μας; Πόσο εύκολα μπορούμε να χάσουμε την εμπιστοσύνη μας αν αυτή προδοθεί; Πώς διαχωρίζουμε τους αξιόπιστους από τους αναξιόπιστους ανθρώπους και ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτού του διαχωρισμού στη ζωή μας και στις σχέσεις με τους γύρω μας;

Ο αλυσοδεμένος ελέφαντας ή η ιστορία του "δεν μπορώ"

Μετά την παράσταση, τον θεόρατο και πανίσχυρο ελέφαντα του τσίρκου τον δένουν σε έναν μικροσκοπικό πάσσαλο. Ο πάσσαλος είναι μπηγμένος σε ελάχιστο βάθος στο έδαφος, αλλά ο τεράστιος ελέφαντας δεν φεύγει, παρόλο που μπορεί να ξεριζώσει και δέντρα. Αληθινό μυστήριο τι τον κρατάει… Γιατί δεν το σκάει; H απάντηση απλή:

Μένοντας στη ροή

Στη ζωή, πολλοί δρόμοι παρουσιάζονται μπροστά μας, κάποιοι είναι ακατάλληλοι για εμάς, κάποιοι είναι ιδανικοί και άλλοι θα μπορούσαν να δοκιμαστούν για να μάς προσφέρουν καινούριες εμπειρίες και πολύτιμα μαθήματα.

Αυτό που συμβαίνει συνήθως, είναι να μάς φαίνεται κάποιος δρόμος ιδανικός, αλλά εν τέλει να αποδεικνύεται ότι δεν ήταν τελικά ο κατάλληλος για εμάς, έχοντας σπαταλήσει πολύτιμη ενέργεια, διάθεση και όρεξη.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.