Αρκετά παιδιά από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού μπορεί να εμφανίζουν δυσκολία στη γραφή και στην ανάγνωση.
Αρκετές φορές οι γονείς διαμαρτύρονται ότι το παιδί τους αν και είναι ιδιαίτερα χαρισματικό, είναι απρόσεκτο, δεν συγκεντρώνεται, δεν προσπαθεί αρκετά και αποφεύγει το διάβασμα.

Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί παρατηρούν ότι το παιδί διαβάζοντας ή γράφοντας παρουσιάζει επαναλήψεις, προσθήκες, μεταθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις και αντιστροφές στα γράμματα, τους αριθμούς ή τις λέξεις.

Στις περιπτώσεις αυτές υπάρχει μια πιθανότητα το παιδί να παρουσιάζει δυσλεξία.

Η δυσλεξία είναι μία ειδική μαθησιακή δυσκολία που χαρακτηρίζεται κυρίως από προβλήματα στην εκμάθηση του διαβάσματος, παρά την επαρκή νοημοσύνη και τις κοινωνικές και πολιτιστικές ευκαιρίες του παιδιού. Συγκεκριμένα, το παιδί πολλές φορές παραλείπει ή αντιστρέφει ή και προσθέτει συλλαβές κατά την γραφή.

Επιπλέον κάνει δυσανάγνωστα γράμματα και γράφει με αργό ρυθμό. Το παιδί με δυσλεξία κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη και συνήθως δεν τονίζει σωστά τις λέξεις. Όσο αφορά την ανάγνωση διαβάζει αργά, χάνει την σειρά του στο βιβλίο και πολλές φορές δε κατανοεί αυτό που διαβάζει. Συνοδά χαρακτηριστικά είναι τα προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο. Επίσης, η δυσκολία συγκέντρωσης, η χαμηλή μνήμη εκτός αν πρόκειται για μνήμη εμπειριών, η χαμηλή αυτοπεποίθηση και μία γενική ακαταστασία και αδεξιότητα.

Παρόλο αυτά, το παιδί με δυσλεξία διαθέτει ένα πολύ καλό νοητικό δυναμικό, έχει ικανότητες, γρήγορη αντίληψη και οξυδέρκεια σκέψης. Επιπλέον, είναι παιδιά με υψηλή δημιουργικότητα, έχουν επινοητικότητα, φαντασία και έφεση στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Πολλές φορές, τα παιδιά με δυσλεξία είναι ταλαντούχα στην τέχνη, τη μουσική, τον αθλητισμό, τη μηχανική, τις πωλήσεις, τις επιχειρήσεις, την οικοδόμηση, ή την εφαρμοσμένη μηχανική.

Τί χρειάζεται λοιπόν να κάνουν οι γονείς αν διαπιστώσουν κάποια από τα παραπάνω σημάδια; Σίγουρα μια έγκαιρη και αξιόπιστη διάγνωση, θα βοηθούσε ώστε το παιδί να καλλιεργήσει εναλλακτικούς τρόπους μάθησης και να μπορέσει να γράψει και να διαβάσει.

Σίγουρα, ένα παιδί με δυσλεξία θα γίνει ένας ενήλικας με δυσλεξία που όμως με την έγκαιρη διάγνωση θα μπορέσει να ανταποκριθεί όσο γρηγορότερα γίνεται στην γραφή, στην ανάγνωση, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά. Το σημαντικότερο είναι ότι μέσα από την διάγνωση θα δημιουργηθεί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα μάθησης που αφενός θα μπορέσει να αναπτύξει ειδικές στρατηγικές μάθησης, αλλά και ταυτόχρονα θα βοηθηθεί ώστε να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και τα κίνητρά του προς την μάθηση.

Τί μπορούν να κάνουν οι γονείς άμεσα ώστε να βοηθήσουν το παιδί τους; Οργανώστε τους χρησιμοποιώντας αυτοκόλλητα διαχωριστικά τα οποία θα κολλάτε κάθε φορά στο συγκεκριμένο μάθημα, επιλέξετε χρωματιστά τετράδια με διαφορετικό χρώμα για κάθε μάθημα και χρησιμοποιήστε μαρκαδόρο για να χρωματίζετε τα σημαντικά σημεία στα βιβλία. Ποτέ μην τους τιμωρείται για τα λάθη τους και την γενικότερη αταξία τους.

Ενθαρρύνετε την μάθηση χρησιμοποιώντας dvd και video, δημιουργείστε μαζί ιστορίες που να περιγράφουν και να εξηγούν αυτό που πρέπει να μάθουν και οπωσδήποτε παίξτε μαζί τους εκπαιδευτικά παιχνίδια.

Συγγραφή Άρθρου

Παρασκευά Βάσω
Ψυχολόγος
Καλαμπάκα

Τηλ. γραφείου: 2432077566

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.