Η δυσλεξία είναι μία ειδική μαθησιακή δυσκολία όπου το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στην οπτικοακουστική ανάλυση και σύνθεση των λέξεων. Το παιδί με δυσλεξία παρόλο που διαθέτει ένα πολύ καλό νοητικό δυναμικό δυσκολεύεται να γράψει και να διαβάσει.

Συγκεκριμένα, το παιδί πολλές φορές παραλείπει ή αντιστρέφει ή και προσθέτει συλλαβές κατά την γραφή. Επιπλέον κάνει δυσανάγνωστα γράμματα και γράφει με αργό ρυθμό.

Το παιδί με δυσλεξία κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη παρόλο που γνωρίζει τους κανόνες γραμματικής και συνήθως δεν τονίζει σωστά τις λέξεις. Όσο αφορά την ανάγνωση το παιδί με δυσλεξία διαβάζει αργά, χάνει την σειρά του στο βιβλίο και πολλές φορές δε κατανοεί αυτό που διαβάζει.

Κάποια σημαντικά σημάδια δυσλεξίας είναι οι αντιστροφές γραμμάτων - αριθμών (ε αντί για 3) και η καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (εμ αντί με). Σύνοδα χαρακτηριστικά είναι ότι τα παιδιά με δυσλεξία έχουν προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο γι αυτό και δυσκολεύονται πολύ να μάθουν την ώρα, τους μήνες του χρόνου και τις ημέρες της εβδομάδας.

Τα δυσλεκτικά παιδιά επίσης έχουν δυσκολία συγκέντρωσης, χαμηλή αυτοπεποίθηση και διακατέχονται από μία γενική ακαταστασία. Όμως τα παιδιά με δυσλεξία έχουν πολλές ικανότητες, γρήγορη αντίληψη και οξυδέρκεια σκέψης. Επίσης, έχουν επινοητικότητα, φαντασία και έφεση στους ηλεκτρονικού υπολογιστές.

Ένα παιδί με δυσλεξία θα γίνει ένας ενήλικας με δυσλεξία, όμως με την έγκαιρη αξιολόγηση το παιδί μπορεί να καλλιεργήσει εναλλακτικούς τρόπους μάθησης και να μπορέσει να γράψει και να διαβάσει. Για παράδειγμα για τα παιδιά που δυσκολεύονται να αναγνώσουν άγνωστες λέξεις η ολική μέθοδος διδασκαλίας είναι η προτιμότερη.

Όταν κατακτήσουν ένα ικανοποιητικό λεξιλόγιο τότε πρέπει να εισαχθούν στην ανάλυση και στη σύνθεση των λέξεων. Μέσα από ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα το παιδί με δυσλεξία θα μπορέσει να αναπτύξει ειδικές στρατηγικές μάθησης αλλά  ταυτόχρονα θα βοηθηθεί ώστε να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και τα κίνητρά του προς μάθηση.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου Ψυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL),
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB),
Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.


Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Αυτοβοήθεια
Γιατί δεν κοιμάμαι καλά; Πως μπορώ να με βοηθήσω;
  • Δευτέρα, 13 Μάρτιος 2017
  • Από: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

Όλοι μας έχουμε περάσει νύκτες που δεν κοιμηθήκαμε καλά, μερικές φορές ίσως καθόλου, παρόλο που προσπαθήσαμε. Νιώθαμε ότι έπρεπε να κοιμηθούμε όμως δε τα καταφέρναμε. Στις...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD)
  • Τετάρτη, 08 Μάρτιος 2017
  • Από: Ειρήνη Κελγιάννη

Ένα αρκετά γνωστό φαινόμενο στις μέρες μας είναι τα παιδιά να έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Παλαιότερα δεν υπήρχε κάποια διάγνωση για τα συγκεκριμένα παιδιά με αποτέλεσμα να είναι...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Μπορούν όλοι να γίνουν γονείς;
  • Δευτέρα, 06 Μάρτιος 2017
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Η μητρότητα και η αναπαραγωγή έχουν αναχθεί σε υπέρτατη αξία, ειδικά σε μία κοινωνία όπως η Ελληνική. Η μητρότητα εξυμνείται από τις περιπτώσεις εγκυμοσύνης των διάσημων σε...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ειδική Αγωγή
Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αϋπνία και πως αντιμετωπίζεται
αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Αίσθημα Κατωτερότητας

Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας δημιουργείται πολύ νωρίς, στην παιδική ηλικία. Σε ατή τη περίοδο βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τα μάτια των «σημαντικών», δικών μας ανθρώπων όπως οι γονείς μας αλλά και πρόσωπα του περιβάλλοντος μας όπως ο παππούς και η γιαγιά μας. Αν μεγαλώσαμε σε ένα αδιάφορο και απαξιωτικό περιβάλλον και ακούγαμε συνεχώς αρνητικά σχόλια για τον εαυτό μας πολύ πιθανό να έχουμε συναισθήματα κατωτερότητας.

Σύνδρομο κακοποιημένου παιδιού

Το σύνδρομο του κακοποιημένου παιδιού αναφέρεται στη σωματική κακοποίηση ενός παιδιού από κάποιον ενήλικα. Συχνά φαίνεται ότι ο τραυματισμός ήταν τυχαίος.

Η διαχείριση της αλλαγής στα παιδιά

Τις περισσότερες φορές μία αλλαγή έχει μεγάλες επιπτώσεις στα συναισθήματα των παιδιών. Η αλλαγή ενώ μπορεί να έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του παιδιού όπως για παράδειγμα η μετακόμιση σε ένα σπίτι όπου το παιδί θα έχει δικό του δωμάτιο ή μπορεί να είναι υποχρεωτική όπως για παράδειγμα οι στρατιωτικοί γονείς που αλλάζουν συχνά τόπο, προσδίδει αρκετό στρες και αισθήματα μελαγχολίας.