Η δυσλεξία είναι μία ειδική μαθησιακή δυσκολία όπου το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στην οπτικοακουστική ανάλυση και σύνθεση των λέξεων. Το παιδί με δυσλεξία παρόλο που διαθέτει ένα πολύ καλό νοητικό δυναμικό δυσκολεύεται να γράψει και να διαβάσει.

Συγκεκριμένα, το παιδί πολλές φορές παραλείπει ή αντιστρέφει ή και προσθέτει συλλαβές κατά την γραφή. Επιπλέον κάνει δυσανάγνωστα γράμματα και γράφει με αργό ρυθμό.

Το παιδί με δυσλεξία κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη παρόλο που γνωρίζει τους κανόνες γραμματικής και συνήθως δεν τονίζει σωστά τις λέξεις. Όσο αφορά την ανάγνωση το παιδί με δυσλεξία διαβάζει αργά, χάνει την σειρά του στο βιβλίο και πολλές φορές δε κατανοεί αυτό που διαβάζει.

Κάποια σημαντικά σημάδια δυσλεξίας είναι οι αντιστροφές γραμμάτων - αριθμών (ε αντί για 3) και η καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (εμ αντί με). Σύνοδα χαρακτηριστικά είναι ότι τα παιδιά με δυσλεξία έχουν προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο γι αυτό και δυσκολεύονται πολύ να μάθουν την ώρα, τους μήνες του χρόνου και τις ημέρες της εβδομάδας.

Τα δυσλεκτικά παιδιά επίσης έχουν δυσκολία συγκέντρωσης, χαμηλή αυτοπεποίθηση και διακατέχονται από μία γενική ακαταστασία. Όμως τα παιδιά με δυσλεξία έχουν πολλές ικανότητες, γρήγορη αντίληψη και οξυδέρκεια σκέψης. Επίσης, έχουν επινοητικότητα, φαντασία και έφεση στους ηλεκτρονικού υπολογιστές.

Ένα παιδί με δυσλεξία θα γίνει ένας ενήλικας με δυσλεξία, όμως με την έγκαιρη αξιολόγηση το παιδί μπορεί να καλλιεργήσει εναλλακτικούς τρόπους μάθησης και να μπορέσει να γράψει και να διαβάσει. Για παράδειγμα για τα παιδιά που δυσκολεύονται να αναγνώσουν άγνωστες λέξεις η ολική μέθοδος διδασκαλίας είναι η προτιμότερη.

Όταν κατακτήσουν ένα ικανοποιητικό λεξιλόγιο τότε πρέπει να εισαχθούν στην ανάλυση και στη σύνθεση των λέξεων. Μέσα από ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα το παιδί με δυσλεξία θα μπορέσει να αναπτύξει ειδικές στρατηγικές μάθησης αλλά  ταυτόχρονα θα βοηθηθεί ώστε να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του και τα κίνητρά του προς μάθηση.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Εσωτερικό παιδί

Βαδίζοντας ανάμεσα στο πλήθος ένιωσα το χέρι ενός περαστικού να με σκουντάει...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Παιδοψυχολογία
Παιδοψυχολογία

Ως παιδοψυχολογία ορίζεται ο κλάδος της ψυχολογίας που έχει ως στόχο την μελέτη της πιο ευαίσθητης και σημαντικής ηλικιακής περιόδου της ζωής του ανθρώπου από την εμβρυική μέχρι τη μετεφηβική ηλικία. Έμφαση δίνεται στο γνωστικό, ψυχοσυναισθηματικό και συμπεριφορικό τομέα, στην εξέλιξη της σκέψης, της γλώσσας, της αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη σχολική ζωή, στο ρόλο του παιχνιδιού, στις αποκλίνουσες συμπεριφορές, στην ανάπτυξη της ηθικότητας και του λόγου.

Παιγνιοθεραπεία
Παιγνιοθεραπεία

Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού και παίζει σημαντικό ρόλο στη σωματική, ψυχοσυναισθηματική, κοινωνική και γνωστική του ανάπτυξη. Μέσα στο παιχνίδι το παιδί έχει τη δυνατότητα να δράσει ελεύθερα, να αναπτύξει τις σωματικές του ικανότητες όπως την ισορροπία και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την κρίση του, να ερευνήσει τον υλικό κόσμο, να εκφράσει τα συναισθήματα του, να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις ικανότητες του και να μάθει να κοινωνικοποιείται και να συνεργάζεται.

Αυτισμός. Τι μπορούμε να παρατηρήσουμε ως γονείς?
Αυτισμός

Από τη πρώτη αναφορά του Kanner(1943), μόλις πρόσφατα επιτεύχθηκε σχετική ομοφωνία γύρω από το θέμα διάγνωσης του αυτισμού. Η διάγνωση βασίζεται στην εκτίμηση της ψυχοκινητικής εξέλιξης του παιδιού. Τα διαγνωστικά μέσα που περιλαμβάνουν σταθμισμένα τεστ εξετάζουν αναπτυξιακά χαρακτηριστικά σε ορισμένους τομείς όπως είναι η γλώσσα, οι κοινωνικές δεξιότητες και η αυτοεξυπηρέτηση.

Βιβλιοθεραπεία
Βιβλιοθεραπεία

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι η Βιβλιοθήκη ως χώρος ανάγνωσης γιατρεύει την ανθρώπινη ψυχή. Η βιβλιοθεραπεία είναι μία θεραπευτική μέθοδος διαφόρων ψυχοσωματικών ασθενειών, του άγχους, της μελαγχολίας και διαφόρων καθημερινών προβλημάτων. Είναι από τις παλαιότερες θεραπευτικές μεθόδους η οποία αρχίζει να γίνεται πολύ δημοφιλής.

Προβλήματα συμπεριφοράς
Προβλήματα συμπεριφοράς

Τι μπορούμε να κάνουμε όταν το παιδί μας παρουσιάζει διάφορα προβλήματα στη συμπεριφορά του; Αρχικά, ας δούμε μια λίστα από πιθανά προβλήματα. Παρακαλούμε συμπληρώστε με "x" αν το παιδί σας εμφανίζει κάποια από τα παρακάτω:

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.