Ακρόαση άρθρου......

Το άγχος αποτελεί μέρος της καθημερινής ζωής των μαθητών που ετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια του άγχους; Πώς μπορεί ένας μαθητής να διαχειριστεί το άγχος πριν αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων; Πώς η μελέτη μπορεί να γίνει πιο αποδοτική; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί για να μην ενισχύουν το άγχος του μαθητή;

Το άγχος του μαθητή και οι εκδηλώσεις του

Τα σωματικά "σημάδια" του άγχους είναι:

1. Ο πονοκέφαλος

2. Ο ιδρώτας

3. Το σφίξιμο στο στομάχι

4. Το πλάκωμα στο στήθος

5. Η ταχυπαλμία

6. Η ζάλη

7. Το τρέμουλο

Άστο γι’ αύριο! Ξεπερνώντας την αναβλητικότητα στο χώρο εργασίας
Το διαδικτυακό σεμινάριο διοργανώνεται από το PSYCHOLOGY.GR, με εισηγήτρια την ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Άρτεμις Αντωνίου.

8. Η κοφτή αναπνοή

Στη συμπεριφορά του αγχωμένου μαθητή μπορούμε να διακρίνουμε:

1. Ευερεθιστότητα

2. Επιθετικότητα

3. Υπερκινητικότητα

Δυστυχώς δεν διάλεξα τους γονείς μου
Σε αυτό το ανατρεπτικό βιβλίο, η έγκυρη κλινική ψυχολόγος Lindsay Gibson αποκαλύπτει την καταστροφική φύση των συναισθηματικά ανώριμων γονέων, τα τοξικά μοτίβα με τα οποία μας έχουν σημαδέψει και μας παρέχει πολύτιμους τρόπους για να θεραπευτούμε

4. Τάση προς απομόνωση

 Επίσης, ο αγχωμένος μαθητής διακατέχεται από αρνητικές σκέψεις όπως: "δεν θα τα καταφέρω", "δεν αξίζω", "είμαι άχρηστος".

Το πώς θα διαχειριστεί ο μαθητής το άγχος που τον διακατέχει πριν από τις εξετάσεις σχετίζεται με το πόσο καλά είναι οργανωμένος και με το αν η απόφαση να δώσει εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο είναι δική του ή των γονιών του.

Αν ο μαθητής που ετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο το κάνει από δική του επιλογή, τότε έχει να αποδείξει μόνο στον εαυτό του ότι αξίζει. Αν όμως η απόφαση δεν είναι δική του αλλά των γονιών του, έχει ένα επιπλέον παράγοντα άγχους γιατί θα πρέπει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους.

Για να είναι πιο αποδοτική η μελέτη, συνίσταται στους μαθητές να διαβάζουν σε έναν οργανωμένο χώρο. Στο χώρο της μελέτης δεν πρέπει να υπάρχουν πράγματα που αποσπούν την προσοχή του μαθητή, όπως π.χ. ο υπολογιστής που θα τον παρασύρει να αφήσει το διάβασμα και να μπει στο διαδίκτυο.

Ο χώρος της μελέτης πρέπει να είναι:

  • Καθαρός
  • Τακτοποιημένος
  • Ούτε πολύ ζεστός ούτε πολύ κρύος
  • Να επικρατεί ησυχία.

Όλα αυτά δεν είναι απόλυτα γιατί π.χ. μπορεί ένας μαθητής να διαβάζει καλύτερα σε ένα ήσυχο περιβάλλον κι ένας άλλος να διαβάζει καλύτερα όταν υπάρχει μουσική. Θα πρέπει ο καθένας να βρει τι είναι αυτό που τον βολεύει καλύτερα. Επίσης, οι γονείς να μην επιβάλλουν αυτό το οποίο οι ίδιοι θέλουν ή που βολεύει τους ίδιους ή που οι ίδιοι θεωρούν σωστό για το διάβασμα. Πρέπει να αφήσουν τον μαθητή να επιλέξει αυτό που τον βολεύει καλύτερα. Ο μαθητής που διαβάζει θα πρέπει να κάνει διαλείμματα και να χαλαρώνει. Να διαβάσει αρχίζοντας από τα εύκολα και συνεχίζοντας με τα δύσκολα. Να υπογραμμίζει και να κρατάει σημειώσεις, να μοιράζεται τους προβληματισμούς και τις απορίες του με τους συμμαθητές του και όταν δεν καταλαβαίνει κάτι, να ρωτάει τους καθηγητές του.

Πώς να αποφύγετε την παγίδα του άγχους;

α) Ασκηθείτε στη διαφραγματική αναπνοή

β) Στη διάρκεια των εξετάσεων ο μαθητής καλό είναι αρχίζει από τα δύσκολα θέματα και μετά να καταπιάνεται με τα εύκολα.

γ) Θα πρέπει ακόμη να ζητάει εξ' αρχής διευκρινίσεις για τις όποιες απορίες έχει

δ) Όταν γράφει, να κάνει διαλείμματα 1-2 λεπτών για να ξεκουραστεί.

Συνίσταται δε σε γονείς και εκπαιδευτικούς να μη δημιουργούν στους μαθητές την εντύπωση ότι θα έρθει «το τέλος του κόσμου» και ότι θα είναι «άχρηστοι» αν δεν ανταποκριθούν στις προσδοκίες τους και δεν γράψουν άριστα. Οι γονείς πρέπει να αφήνουν τα παιδιά τους να επιλέξουν μόνα τους και όχι να θέλουν τα δικά τους όνειρα να τα εκπληρώσουν τα παιδιά. Να μην τα ωθούν σε βαθμοθηρία, γιατί αυτός που θα τα καταφέρει καλύτερα δεν είναι αυτός που παίρνει το μεγαλύτερο βαθμό, αλλά αυτός που προσαρμόζεται καλύτερα. Να ακούνε το παιδί τους χωρίς να το κρίνουν και να το αξιολογούν.

Τέλος, συνίσταται στους εκπαιδευτικούς να μην εστιάζουν στους άριστους μαθητές, αλλά να ενισχύουν και να ενθαρρύνουν τους μέτριους ώστε να βελτιώσουν την απόδοσή τους.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.


Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.