μητρότητα

«Πολλές φορές ένιωθα να πέφτω και να νιώθω ότι δεν μπορώ να το κάνω όλο αυτό. Είναι η ίδια αρνητική συμπεριφορά που έχω και στο γήπεδο ορισμένες φορές. Μάλλον αυτή είμαι εγώ... Κανείς δεν μιλάει για τις δυσκολίες  της μητρότητας, την πίεση που αισθάνεσαι, την απίστευτη απογοήτευση που νιώθεις κάθε φορά που ακούς το μωρό να κλαίει.

Κατέρρευσα, δεν ξέρω και εγώ πόσες φορές. Θα θυμώσω με το κλάμα του μωρού, μετά θα λυπηθώ που θύμωσα, μετά θα νιώσω ενοχές γιατί για παράδειγμα θα σκεφτώ : Γιατί νιώθω τόσο λυπημένη όταν έχω ένα τόσο όμορφο μωρό; Τα συναισθήματα για τις νέες μητέρες είναι τρελά..» Serena Williams (τενίστρια)

Και αυτή είναι η αλήθεια... Αυτό που συνήθως παρατηρείται είναι μία μεγάλη αντιφατικότητα στα συναισθήματα της νέας μητέρας, η οποία νιώθει αγάπη για το μωρό της, αίσθημα ευθύνης και ανάγκη να το προστατεύσει αλλά ταυτόχρονα έντονο άγχος, ανασφάλεια για αμφισβήτηση των ικανοτήτων της, ενοχές για το αν είναι καλή μητέρα.

«Υπάρχουν μέρες που είμαι εξουθενωμένη σε σημείο που δεν μπορώ να κουνηθώ. Ως παιδί φανταζόμουν τον εαυτό μου να έχω παιδιά και να έχω έναν εκπληκτικό σύντροφο. Αυτό είναι ένα άλλο πράγμα που πραγματικά δεν περίμενα ποτέ να μου συμβεί». Η βραβευμένη με Grammy τραγουδίστρια  Alanis Morisette έπασχε από επιλόχειο κατάθλιψη μετά τη γέννηση του γιου της, που τώρα είναι σχεδόν 7 ετών. Αμέσως μετά την γέννησή του άρχισε να νιώθει συμπτωματολογία όπως έντονο φυσικό πόνο, διαταραχές ύπνου, λήθαργο και «φρικιαστικές τρομακτικές» εικόνες με το γιο της και τον σύζυγό της να τραυματίζονται.

Με αφορμή την γέννηση της κόρης της η τραγουδίστρια μίλησε για τη μάχη που δίνει με την επιλόχειο κατάθλιψη στο περιοδικό People. «Με έκανε να αναρωτιέμαι για τα πάντα και να τα αμφισβητώ. Ήξερα τον εαυτό μου σαν έναν εξαιρετικό άνθρωπο που παίρνει αποφάσεις και έναν ηγέτη που οι άλλοι μπορούν να βασιστούν πάνω του. Τώρα με δυσκολία μπορώ να αποφασίσω τι θα φάω για δείπνο. Υπάρχουν άνθρωποι που σκέφτονται που είναι η παλιά Alanis και σκέφτομαι.. Λοιπόν εδώ είμαι, κάνει ένα διάλειμμα, απλά γνωρίζω ότι υπάρχει ένα φως στο τούνελ και προσπαθώ να το φτάσω».

Συμπτωματολογία στην κατάθλιψη

Στη συμπτωματολογία της κατάθλιψης εντάσσονται διαταραχές στο συναίσθημα όπως φόβος ότι μπορεί να κάνετε κακό στο μωρό σας, ενοχές και ντροπή, αίσθημα εξάντλησης, σύγχυση αλλά και διαταραχές σκέψης όπως είναι η δυσκολία συγκέντρωσης, μνήμης και αντίληψης, οι διαταραχές στη συμπεριφορά, όπως είναι οι διαταραχές ύπνου και όρεξης, η εσωστρέφεια και η απουσία ενασχόλησης με τον εαυτό σας και τους άλλους.

Η μητρότητα είναι μία περίοδος γεμάτη προσδοκίες για την γυναίκα, προσδοκίες που χτίζονται από τον εαυτό της για τον νέο ρόλο της αλλά και προσδοκίες που δημιουργούνται από τους άλλους. 

Οι προσδοκίες όμως γεννούν άγχος, συχνά πιο έντονο από αυτό που μπορεί να διαχειριστεί κάποιος. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί να επιδεινωθούν και από εξωτερικούς παράγοντες όπως είναι μία απώλεια, οι έντονοι ρυθμοί ζωής, η γρήγορη επιστροφή στην εργασία, η οικονομική ανασφάλεια, προβλήματα στην σχέση του ζευγαριού.

Για την Morisetteο τρόπος διαχείρισης της κατάθλιψης ήταν η ψυχοθεραπεία, η σωματική εκτόνωση και η έντονη ενασχόλησή της με την μουσική..

«Έγραψα πολλά, πολλά τραγούδια το τελευταίο τρίμηνο, έπρεπε να ξεκινήσω να γράφω γιατί διαφορετικά επρόκειτο να εκραγώ».

Ο τρόπος για να διαχειριστούμε έντονα στρεσογόνα γεγονότα και δύσκολες στιγμές της ζωής μας ποικίλλει. Αυτό όμως που θα πρέπει να έχουμε όλοι στο μυαλό μας είναι ότι η μητρότητα είναι μία μοναδική περίοδος, δύσκολη στην αρχή, με την απουσία του ύπνου και τις ενοχές να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο. Υπάρχουν όμως λύσεις. Μην φοβηθείτε να τις αναζητήσετε και να βοηθήσετε τον εαυτό σας να απολαύσει τον νέο σας ρόλο.

 

Πηγές πληροφοριών

www.ebony.com | www.people.com 

 

Συγγραφή Άρθρου

Ελένη Σολταρίδου
Ψυχολόγος, Msc στη Διοίκηση Υγείας.
Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία. Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Οι κρίσεις πανικού με τη βοήθεια της Emma Stone και της Έλενας Παπαρίζου
κρίσεις πανικού

Η αλήθεια είναι πως πολλά άρθρα γράφονται καθημερινά για το άγχος, για τις κρίσεις πανικού, για τα συμπτώματά τους και για τους τρόπους που μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε. Επίσης όμως η μεγάλη αλήθεια είναι πως όταν συμβαίνει μία κρίση πανικού, τουλάχιστον στην αρχή, μέχρι να κατανοήσουμε τι σημαίνει η κρίση πανικού και πως μπορούμε να την διαχειριστούμε νιώθουμε ότι κινδυνεύει η ζωή μας, ότι μπορεί να πάθουμε έμφραγμα, ότι χάνουμε το μυαλό μας και τρελαινόμαστε, ότι είμαστε αποτυχημένοι και ανίκανοι να τα καταφέρουμε.

Χώρισα.. Και τώρα τι;
Χώρισα

Το άρθρο αυτό ξεκίνησε σαν μία εργασία που δουλεύαμε με μία θεραπευόμενή μου. Κατέληξε ένα γράμμα προς τον εαυτό της επτά μήνες μετά το χωρισμό της, θέλοντας να υπενθυμίσει στον εαυτό της ότι εξακολουθεί να φοβάται. Τι όμως.. ? Και πως μπορεί αυτό το γράμμα να κινητοποιήσει γυναίκες σαν την θεραπευόμενή μου; Τι κρύβεται τελικά πίσω από έναν χωρισμό και από την δυσκολία μας να τον αποδεχτούμε;

Διεκδικώντας την ευτυχία…
ευτυχία

Οι μέρες είναι εορταστικές, το νέο έτος πλησιάζει και ο καθορισμός των νέων προτεραιοτήτων μας ακούγεται μονόδρομος.. Αυτοκριτική, σκέψεις για τα λάθη μας, σκέψεις για τις σωστές επιλογές μας αλλά και στοχοθεσία για το τι θα θέλαμε να πετύχουμε την νέα χρονιά.. Μήπως όμως όλα αυτά είναι υπερβολικά; Μήπως απλά χρειάζεται να σκεφτούμε τι μας έκανε πραγματικά ευτυχισμένους; Και αν διεκδικήσαμε λίγες στιγμές ευτυχίας, μήπως πρέπει να σκεφτούμε ότι αξίζουμε περισσότερες;

Η εικόνα για τον εαυτό μας όπλο στην μάχη της κατάθλιψης
αυτοεικόνα κατάθλιψη

Αισθανόμουν σαν να χρειάζομαι επιβεβαίωση από όλους. Συνέπεια αυτού ήταν να σταματήσω να βλέπω τον εαυτό μου και τι σήμαινε να είσαι ευτυχισμένος, τι σήμαινε να είσαι επιτυχημένος. Νομίζω πως όλα πήγαζαν από μία βαθιά επιθυμία μου να αρέσω στους άλλους και να με αγαπούν.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.