συναισθηματική υγεία παιδιού

Τι είναι η συναισθηματική υγεία του παιδιού; 
Είναι ο τρόπος που το παιδί σκέφτεται, αισθάνεται, συμπεριφέρεται και αλληλεπιδρά με τον υπόλοιπο κόσμο. Καλή συναισθηματική υγεία σημαίνει ότι το παιδί σας είναι χαρούμενο και γεμάτο ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω του, κάνει φίλους, δίνει και δέχεται αγάπη, μοιράζεται, έχει διάθεση να μάθει, είναι ευτυχισμένο στο σχολείο.

Πώς μπορείτε να ευνοήσετε την καλή συναισθηματική υγεία του παιδιού;

1. Κατανοήστε τις ανάγκες του παιδιού. Τα παιδιά χρειάζονται κυρίως αγάπη, μια ζεστή προσωπική επαφή και αληθινό ενδιαφέρον, αποδοχή για αυτό που είναι και για την μοναδικότητα τους και ασφάλεια, να γνωρίζουν δηλαδή ότι θα είστε δίπλα τους αν σας χρειαστούν.

2. Ενθαρρύνετε την ανεξαρτησία τους. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να νιώθουν ότι εμπιστεύεστε τις ικανότητες τους. Αφήστε τα να παίρνουν πρωτοβουλίες. Να ντύνονται και να τρώνε, για παράδειγμα, μόνα τους, να συμμετέχουν στις καθημερινές δουλειές του σπιτιού. Μην είστε υπερπροστατευτικοί ούτε πάρα πολύ αυστηροί. Δώστε τους με αυτό τον τρόπο την ελευθερία να μεγαλώσουν.

3. Δώστε τους συμβουλές και καθοδήγηση. Εφοδιάστε το παιδί σας με τις σωστές βάσεις ώστε να κάνει υγιείς επιλογές στην ζωή του και να μπορεί να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά. Συζητήστε μαζί του τις αξίες και τις πεποιθήσεις σας και διδάξτε με το παράδειγμα σας. Τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερο από αυτά που κάνετε παρά από αυτά που λέτε.

4. Θέστε όρια. Τα όρια και η πειθαρχία είναι αυτά που παρέχουν την αίσθηση της ασφάλειας στο παιδί. Για να λειτουργήσουν τα όρια χρειάζεται να είστε συνεπείς, να τηρείτε την ίδια στάση κάθε φορά που παραβιάζεται ένα όριο αλλά και σταθεροί.

5. Μοιραστείτε τα προβλήματα της οικογένειας. Να είστε ειλικρινείς με τα παιδιά σε ζητήματα και καταστάσεις που αφορούν την οικογένεια, όπως κάποιος θάνατος ενός συγγενικού προσώπου, μια ασθένεια, ένα διαζύγιο, την οικονομική σας κατάσταση. Μην κρύβετε από το παιδί τα συναισθήματά σας και προσπαθήστε να είστε καθησυχαστικοί δείχνοντας τους την αγάπη σας και λέγοντας τους την αλήθεια.

6. Γνωρίστε τους φίλους των παιδιών σας. Τα παιδιά επηρεάζονται σημαντικά από τους φίλους τους και πάντα προσπαθούν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες τους, οπότε γνωρίζοντας τους θα μάθετε πολλά για τον χαρακτήρα και τα ενδιαφέροντα των παιδιών σας και θα κατανοήσετε καλύτερα την συμπεριφορά τους. Μην προσπαθήσετε να επιλέξετε τους φίλους των παιδιών σας.

7. Στηρίξτε το παιδί σας στην διαδικασία της μάθησης. Ενδιαφερθείτε για τις εμπειρίες του παιδιού σας στο σχολείο. Ακούστε τι έχει να σας πει, μιλήστε με δασκάλους, συμβούλους κλπ. Μην πιέζετε το παιδί σας να επιτύχει. Τα παιδιά λειτουργούν και μαθαίνουν καλύτερα όταν είναι χαλαρά.

8. Μοιραστείτε μαζί του. Μιλήστε στο παιδί για την καθημερινότητα σας, την δουλειά σας, τις υποχρεώσεις σας. Αφιερώστε μέρος του ελεύθερου χρόνου σας σε δραστηριότητες που μπορεί να μοιραστεί όλη η οικογένεια.

Βοηθήστε το παιδί σας να έχει μια καλή συναισθηματική υγεία.

Δώστε…

ένα ζεστό σπιτικό που αποδέχεται όλα τα μέλη της οικογένειας,
σταθερά και συνεπή όρια,
αρκετή ανεξαρτησία,
θετικό παράδειγμα.

Συγγραφή Άρθρου

Τσιούλου Χριστίνα

tsioulou christinaΨυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία.

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να απαλλαγούμε από τις ενοχές
ενοχές

Οι ενοχές είναι ένα συναίσθημα που όλοι έχουμε νιώσει κάποια στιγμή στην ζωή μας. Όταν μιλήσουμε άσχημα σε έναν δικό μας άνθρωπο επειδή έχουμε νεύρα, όταν ξεχάσουμε ένα σημαντικό ραντεβού, όταν δεν αφιερώνουμε αρκετό χρόνο στα παιδιά μας, όταν δεν φροντίζουμε τον εαυτό μας όπως θα έπρεπε, νιώθουμε να κατακλυζόμαστε από τέτοιες ενοχικές σκέψεις.

Η ανάγκη του ανθρώπου για αγάπη και οικειότητα
αγάπη και οικειότητα

Ο άνθρωπος διαφέρει από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο γιατί είναι προικισμένος με συνείδηση. Έχει συνείδηση του εαυτού του, του συνανθρώπου του, της προσωπικής του εμπειρίας, των δυνατοτήτων του μέλλοντος του.  Αυτή όμως η επίγνωση της μοναδικότητας του εαυτού του, της ξεχωριστής οντότητας του, της προσωρινότητας της ύπαρξης του, είναι κάτι που προκαλεί αγωνία.

Η εμπειρία του να «ακούς φωνές»
ακουστικές ψευδαισθήσεις

Η εμπειρία του να «ακούει κάποιος φωνές» δεν μπορεί να οριστεί εύκολα. Πολλοί άνθρωποι ακούνε φωνές, οι οποίες δεν αποτελούν μέρος της σκέψης τους που εκφράζεται δυνατά και δεν προέρχονται από τους ανθρώπους γύρω τους. Παρόλα αυτά, οι «φωνές» αυτές ή αλλιώς ακουστικές ψευδαισθήσεις είναι αληθινές εμπειρίες των ατόμων και δεν είναι κομμάτι της φαντασίας τους, παρά το γεγονός ότι δεν γίνονται αντιληπτές από άλλους.

Βιώνοντας την μέση ηλικία
μέση ηλικία

Η μέση ηλικία (τα χρόνια ανάμεσα στα 40 και στα 65) είναι μια περίοδος της ζωής των ανθρώπων η οποία έχει συνδεθεί με μια πληθώρα αρνητικών χαρακτηριστικών και αλλαγών. Παρόλα αυτά, για τους περισσότερους ανθρώπους  η μέση ηλικία είναι η πιο παραγωγική περίοδος της ζωής τους.

Διαχείριση του στρες
Διαχείριση στρες

Στρες είναι η κατάσταση στην οποία ένας οργανισμός εκτίθεται σε κάποιο στρεσογόνο παράγοντα. Μπορεί να εμφανιστεί με την μορφή αυξημένης δραστηριότητας του αυτόνομου νευρικού συστήματος και μακροχρόνια μπορεί να προκαλέσει βλάβη σε κάποιο όργανο ή να οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας ψυχικής διαταραχής.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.