Κατοικίδια

Όλα τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διάφορα είδη ζώων σε κάποια φάση της ζωής τους. Η αντίδραση τους απέναντι σε αυτά τα ζώα παρόλο που υποκινείται από τον αυθορμητισμό τους να τα αγγίξουν, εξαρτάται και από τη στάση των γονέων προς τα ζώα. Διάφορα περιστατικά μπορεί να προκαλέσουν το φόβο και την απέχθεια των γονέων προς τα ζώα και να αποφεύγουν την συναναστροφή των παιδιών τους μαζί με αυτά.

 

 

Εντούτοις, διάφορες έρευνες καταδεικνύουν ότι τα παιδιά αναπτύσσονται πιο ομαλά και σωστά με την παρουσία ενός κατοικίδιου στο σπίτι. Είτε αυτό είναι ένας σκύλος, γάτος, ψάρι ή πουλί, τα παιδιά μαθαίνουν και αναλαμβάνουν ευθύνες, κάτι ουσιαστικό για την μετέπειτα εξέλιξη τους ως ενήλικες. Η περιποίηση ενός κατοικίδιου βάζει το παιδί σε θέση να το ταΐσει, να το διατηρεί καθαρό, να το πηγαίνει βόλτα και γενικώς να το περιποιείται όσο το δυνατόν καλύτερα ανάλογα με τις ανάγκες του. Όλες αυτές οι διαδικασίες προσδίδουν γνώσεις στο παιδί, καθώς αναπτύσσουν και το αίσθημα της ευθύνης και της προστατευτικότητας απέναντι στα ζώα.

Εκτός από την ανάληψη πρωτοβουλιών και ευθυνών, η επίδραση των ζώων πάνω στη κοινωνική και συναισθηματική υπόσταση του παιδιού, είναι πολύ μεγάλη.

Σε μία έρευνα, ζητήθηκε από μερικά παιδιά να διαβάσουν μια ιστορία μπροστά από τους συμμαθητές τους, μπροστά από ένα ενήλικα και μπροστά σε ένα σκύλο. Οι ερευνητές παρατηρούσαν τα επίπεδα άγχους των παιδιών κατά τη διάρκεια του πειράματος και βρήκαν ότι τα παιδιά ένιωθαν πιο χαλαρά και ήρεμα όταν διάβαζαν μπροστά στο σκύλο.

Παράλληλα, αυξάνεται η αυτοεκτίμηση των παιδιών καθώς αναβαθμίζονται και ανθίζουν οι κοινωνικές τους σχέσεις με τα υπόλοιπα άτομα γύρω τους. Γενικότερα τα ζώα μπορούν να είναι οι φύλακες των μυστικών των παιδιών υποβοηθώντας στην ανάπτυξη της έκφρασης των παιδιών, προσφέρουν μαθήματα για τη πορεία και εξέλιξη της ζωής από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, διδάσκουν το σεβασμό προς τη διαφορετικότητα του κάθε όντος στη φύση και εξοικειώνουν τα παιδιά με τη ιδέα της απώλειας κάποιου αγαπημένου προσώπου.

Στο επίπεδο της οικογένειας, τα ζώα ενδυναμώνουν τις σχέσεις μεταξύ των μελών μιας οικογένειας. Είναι πολύ σημαντικό όλα τα μέλη να μπορούν να ασχολούνται μαζί με κάτι (όπως π.χ. να πάρουν μια βόλτα το κατοικίδιο τους) γιατί αυτό ενισχύει την επικοινωνία και τον σεβασμό μεταξύ τους.

Τι θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς για την ομαλή συμβίωση ενός κατοικίδιου με το παιδί τους:

  • Εάν τα παιδιά είναι μικρά ( 3-4 χρονών), θα πρέπει να ελέγχετε αρχικά την αντίδραση τόσο των ιδίων όσο και των κατοικίδιων σας ώστε να προλάβετε τυχόν επιθέσεις.
  • Μην αφήνετε ένα παιδί μικρό να περιποιηθεί ένα μεγάλο ζώο. Το πιο πιθανόν δεν θα τα καταφέρει λόγω διαφοράς δύναμης, με αποτέλεσμα να βιώσει το αίσθημα της αποτυχίας στο να προστατεύσει το κατοικίδιο του.
  • Ακόμη κι αν το παιδί σας είναι αρκετά μεγάλο και ώριμο, καλό θα ήταν να επιβλέπατε την φροντίδα  που παρέχει στο κατοικίδιο σας.
  • Εάν το παιδί σας αρνείται να συνεχίσει την περιποίηση του κατοικίδιου σας θα πρέπει να το συμβουλεύσετε και να το ενθαρρύνετε να συμμετέχει στην όλη διαδικασία. Εάν όμως αρνείται πεισματικά να αναλάβει την ευθύνη προς το ζώο, θα ήταν εύλογο να δοθεί το κατοικίδιο για υιοθεσία.
  • Υπενθυμίστε στο παιδί σας ότι πρέπει να σέβεται και να αγαπά το κατοικίδιο του.
  • Γίνετε εσείς το σωστό πρότυπο για το παιδί σας με το να δείχνετε την αγάπη και την προστασία σας προς το κατοικίδιο σας.

Τα κατοικίδια μπορούν να γίνουν πολύτιμοι βοηθοί σας στην ομαλή ανατροφή των παιδιών σας. Δώστε τους μια ευκαιρία. Θα το βρείτε εξίσου σημαντικό και διασκεδαστικό. 

Συγγραφή Άρθρου

Βαλεντίνα Θεοδώρου - Παιδοψυχολόγος

Βαλεντίνα Θεοδώρου: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Εγγεγραμμένη Σχολική Ψυχολόγος (Παιδοψυχολόγος).
Παροχή Συμβουλευτικών Υπηρεσιών σε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.


Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Παιδαγωγική Ψυχολογία
Οι 10 Συμβουλές του Μάσλοου για την εκπαίδευση
  • Δευτέρα, 20 Μάρτιος 2017
  • Από: Έλλη Γκαλτέμη

Ο Μάσλοου, μέσα από την ιεραρχική απεικόνιση των αναγκών του ανθρώπου, θέλησε να δείξει την έμφυτη ροπή που παρουσιάζει ο άνθρωπος για τον συνεχή προσανατολισμό του προς την...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Φυσιολογική ζωηρότητα και ΔΕΠ-Υ
  • Τετάρτη, 15 Μάρτιος 2017
  • Από: Ευαγγελία Κουτράκου

Οι γονείς, οι νηπιαγωγοί και οι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται συχνά να διακρίνουν πότε πρόκειται για μία φυσιολογική ή αποκλίνουσα συμπεριφορά των παιδιών ανάλογα με το αναπτυξιακό τους επίπεδο. Πάρα...

Αυτοβοήθεια
Πώς να αντιμετωπίσω μία απόρριψη;
  • Τρίτη, 14 Μάρτιος 2017
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Η απόρριψη είναι συναισθηματικά επώδυνη, ακόμα περισσότερο όταν αγαπάμε τον άνθρωπο που μας απορρίπτει. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει μέσα στη φύση μας η ανάγκη για...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να πειθαρχήσετε τα παιδιά σας μέσω του περιγραφικού επαίνου
περιγραφικός επαίνος

Η συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών είναι ένα βαρύ και δύσκολο στοίχημα για τους γονείς. Μέσα σε μια δυσβάσταχτη και γεμάτη απαιτήσεις καθημερινότητα, οι γονείς καλούνται να πειθαρχήσουν και να μεταδώσουν διάφορες αξίες στα παιδιά τους. Αυτό συνήθως τους καταβάλλει, δημιουργώντας αισθήματα ανεπάρκειας αποκαλώντας τους εαυτούς τους ως «κακούς γονείς».

Επιλεκτική αλαλία
Επιλεκτική αλαλία

Η επιλεκτική αλαλία θεωρείται από τον επιστημονικό κόσμο της ψυχικής υγείας ως μια κατεξοχήν παιδική διαταραχή που δεν συναντάται σε ευρεία κλίμακα. Η διαταραχή αυτή πρωτο-προσδιορίστηκε το 1877 από τον Adolf Kussmaul ο οποίος την ονόμασε «εθελοντική αφασία», περιγράφοντας κάποια άτομα τα οποία δεν μιλούσαν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις παρόλο που είχαν την ικανότητα να το κάνουν.

Η διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών και το συναισθηματικό πένθος των γονέων
μαθησιακές δυσκολίες

Η γέννηση ενός παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να φέρει τα «πάνω κάτω» στην ζωή των γονέων και της ευρύτερης οικογένειας, θεωρώντας τους εαυτούς τους ως ανάπηρους. Η κρίση που προκαλείται από τη διάγνωση ότι κάτι πάει λάθος με το παιδί τους είναι ίσως η πιο δύσκολη εμπειρία των γονέων.

 

Το παιδί μου έχει φανταστικό φίλο

Μήπως έτυχε να δείτε ή να ακούσετε το παιδί σας να μιλάει και να παίζει με ένα αόρατο φίλο; Μήπως επίσης έτυχε να χρησιμοποιεί ένα αρκουδάκι ή μια κούκλα ή ένα αυτοκινητάκι όταν παίζει δίνοντας του ανθρώπινη υπόσταση; Ηρεμήστε, δεν είναι καθόλου ανησυχητικό. Αντιθέτως. Οι φανταστικοί φίλοι είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο κατά την ανάπτυξη των παιδιώνΣυνήθως τα 2/3 των παιδιών έχουν αναφέρει την ύπαρξη φανταστικών φίλων σε κάποια φάση της παιδικής τους ηλικίας.

Μεγαλώνοντας ασφαλή παιδιά. Ο δεσμός μεταξύ γονέων-παιδιού.
δεσμός γονέων παιδιού

Οι μεγαλύτερες ανησυχίες των γονέων συνήθως αφορούν την αποτελεσματικότητα τους ως γονείς και για το εάν μεγαλώνουν σωστά τα παιδιά τους. Τις περισσότερες φορές αναλώνονται σε θέματα και απορίες χωρίς όμως να υπάρχει ουσιαστική υπόσταση  όπως το γιατί το παιδί μου δεν είναι κοινωνικό αφού εγώ είμαι, γιατί δεν με υπακούει, γιατί, γιατί, γιατί…