Ακρόαση άρθρου......

Όλα τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διάφορα είδη ζώων σε κάποια φάση της ζωής τους. Η αντίδραση τους απέναντι σε αυτά τα ζώα παρόλο που υποκινείται από τον αυθορμητισμό τους να τα αγγίξουν, εξαρτάται και από τη στάση των γονέων προς τα ζώα.

Διάφορα περιστατικά μπορεί να προκαλέσουν το φόβο και την απέχθεια των γονέων προς τα ζώα και να αποφεύγουν την συναναστροφή των παιδιών τους μαζί με αυτά.

Επιστημονικές έρευνες για την κοινωνικό-συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών που μεγαλώνουν με σκύλους

Τα μικρά παιδιά που ζουν σε σπίτια τα οποία διαθέτουν κατοικίδια σκυλιά έχουν καλύτερη κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη και συμπεριφορά, σε σχέση με παιδιά, η οικογένεια των οποίων δεν έχει σκύλο, σύμφωνα με μία νέα αυστραλιανή επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την αναπληρώτρια καθηγήτρια Χέιλι Κρίστιαν του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο παιδιατρικό περιοδικό «Pediatric Research», μελέτησαν στο πλαίσιο της μελέτης PLAYCE (Play Spaces and Environments for Children's Physical Activity) 1.646 νοικοκυριά -εκ των οποίων τα 686 (42%) είχαν σκύλο- όπου ζούσαν παιδιά ηλικίας δύο έως πέντε ετών.

Διαπιστώθηκε ότι όσα παιδιά ζούσαν σε σπίτι με σκύλο ήταν 23% λιγότερο πιθανό να έχουν δυσκολίες στη συναισθηματική έκφραση και στις κοινωνικές επαφές τους, σε σχέση με τα παιδιά χωρίς κατοικίδιο στην οικογένειά τους.

Επίσης, τα παιδιά με σκύλο είχαν 30% μικρότερη πιθανότητα αντικοινωνικής συμπεριφοράς, 40% μικρότερη πιθανότητα προβλημάτων στις σχέσεις τους με άλλα παιδιά, καθώς επίσης 34% μεγαλύτερη πιθανότητα να επιδεικνύουν θετικές συμπεριφορές, όπως το μοίρασμα με τους άλλους.

Τα παιδιά που συμμετέχουν με την υπόλοιπη οικογένεια τους στις βόλτες με τον σκύλο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα είναι 36% λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν κακή κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη. Επίσης, τα παιδιά που παίζουν με τον οικογενειακό σκύλο τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα είναι 74% πιο πιθανό να έχουν θετική και αλληλέγγυα συμπεριφορά προς τους άλλους.

«Μολονότι περιμέναμε ότι η κατοχή ενός σκύλου θα παρείχε ορισμένα οφέλη για τα μικρά παιδιά, εκπλαγήκαμε που βρήκαμε ότι ακόμη και η απλή παρουσία ενός οικογενειακού σκύλου σχετίζεται με τόσες πολλές θετικές συμπεριφορές και συναισθήματα», δήλωσε η δρ Κρίστιαν.

«Τα ευρήματα μας δείχνουν ότι η ιδιοκτησία σκύλου μπορεί να ωφελήσει την ανάπτυξη των παιδιών και την ψυχική ισορροπία τους, κάτι που, όπως εικάζουμε, πιθανώς οφείλεται στον δεσμό που αναπτύσσεται ανάμεσα στα παιδιά και στα σκυλιά», πρόσθεσε.

Διαβάστε ακόμη τα σχετικά άρθρα: Το στρες του ανθρώπου, αντανακλάται στο σκύλο του.
Θεραπεία μέσω σκύλων στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.

Σκύλοι, γάτες, ψάρια, πουλιά.... μαθαίνουν στο παιδί να αναλαμβάνει ευθύνες.

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

Αρκετές ακόμη έρευνες καταδεικνύουν ότι τα παιδιά αναπτύσσονται πιο ομαλά και σωστά με την παρουσία ενός κατοικίδιου στο σπίτι. Είτε αυτό είναι ένας σκύλος, γάτος, ψάρι ή πουλί, τα παιδιά μαθαίνουν και αναλαμβάνουν ευθύνες, κάτι ουσιαστικό για την μετέπειτα εξέλιξη τους ως ενήλικες.

Η περιποίηση ενός κατοικίδιου βάζει το παιδί σε θέση να το ταΐσει, να το διατηρεί καθαρό, να το πηγαίνει βόλτα και γενικώς να το περιποιείται όσο το δυνατόν καλύτερα ανάλογα με τις ανάγκες του. Όλες αυτές οι διαδικασίες προσδίδουν γνώσεις στο παιδί, καθώς αναπτύσσουν και το αίσθημα της ευθύνης και της προστατευτικότητας απέναντι στα ζώα.

Εκτός από την ανάληψη πρωτοβουλιών και ευθυνών, η επίδραση των ζώων πάνω στη κοινωνική και συναισθηματική υπόσταση του παιδιού, είναι πολύ μεγάλη.

Σε μία έρευνα, ζητήθηκε από μερικά παιδιά να διαβάσουν μια ιστορία μπροστά από τους συμμαθητές τους, μπροστά από ένα ενήλικα και μπροστά σε ένα σκύλο. Οι ερευνητές παρατηρούσαν τα επίπεδα άγχους των παιδιών κατά τη διάρκεια του πειράματος και βρήκαν ότι τα παιδιά ένιωθαν πιο χαλαρά και ήρεμα όταν διάβαζαν μπροστά στο σκύλο.

Παράλληλα, αυξάνεται η αυτοεκτίμηση των παιδιών καθώς αναβαθμίζονται και ανθίζουν οι κοινωνικές τους σχέσεις με τα υπόλοιπα άτομα γύρω τους. Γενικότερα τα ζώα μπορούν να είναι οι φύλακες των μυστικών των παιδιών υποβοηθώντας στην ανάπτυξη της έκφρασης των παιδιών, προσφέρουν μαθήματα για τη πορεία και εξέλιξη της ζωής από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, διδάσκουν το σεβασμό προς τη διαφορετικότητα του κάθε όντος στη φύση και εξοικειώνουν τα παιδιά με τη ιδέα της απώλειας κάποιου αγαπημένου προσώπου.

Τι να ΜΗΝ περιμένω από την ψυχοθεραπεία μου;
3ωρο Online βιωματικό εργαστήριο του PSYCHOLOGY.GR

Θεματικές Ενότητες: Τι είναι για μένα η ψυχοθεραπεία, τι περιμένω από αυτήν τη διαδικασία; | Τι περιμένω από τον ψυχοθεραπευτή μου; | Ποια είναι τα όριά της ψυχοθεραπείας; | Πώς αντιλαμβάνομαι αν με ωφελεί ή αν τη χρησιμοποιώ ως άλλοθι για να μένω στην ουσία στάσιμος;

Στο επίπεδο της οικογένειας, τα ζώα ενδυναμώνουν τις σχέσεις μεταξύ των μελών μιας οικογένειας.

Είναι πολύ σημαντικό όλα τα μέλη να μπορούν να ασχολούνται μαζί με κάτι (όπως π.χ. να πάρουν μια βόλτα το κατοικίδιο τους) γιατί αυτό ενισχύει την επικοινωνία και τον σεβασμό μεταξύ τους.

Τι θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς για την ομαλή συμβίωση ενός κατοικίδιου με το παιδί τους:

  • Εάν τα παιδιά είναι μικρά ( 3-4 χρονών), θα πρέπει να ελέγχετε αρχικά την αντίδραση τόσο των ιδίων όσο και των κατοικίδιων σας ώστε να προλάβετε τυχόν επιθέσεις.
  • Μην αφήνετε ένα παιδί μικρό να περιποιηθεί ένα μεγάλο ζώο. Το πιο πιθανόν δεν θα τα καταφέρει λόγω διαφοράς δύναμης, με αποτέλεσμα να βιώσει το αίσθημα της αποτυχίας στο να προστατεύσει το κατοικίδιο του.
  • Ακόμη κι αν το παιδί σας είναι αρκετά μεγάλο και ώριμο, καλό θα ήταν να επιβλέπατε την φροντίδα  που παρέχει στο κατοικίδιο σας.
  • Εάν το παιδί σας αρνείται να συνεχίσει την περιποίηση του κατοικίδιου σας θα πρέπει να το συμβουλεύσετε και να το ενθαρρύνετε να συμμετέχει στην όλη διαδικασία. Εάν όμως αρνείται πεισματικά να αναλάβει την ευθύνη προς το ζώο, θα ήταν εύλογο να δοθεί το κατοικίδιο για υιοθεσία.
  • Υπενθυμίστε στο παιδί σας ότι πρέπει να σέβεται και να αγαπά το κατοικίδιο του.
  • Γίνετε εσείς το σωστό πρότυπο για το παιδί σας με το να δείχνετε την αγάπη και την προστασία σας προς το κατοικίδιο σας.

Τα κατοικίδια μπορούν να γίνουν πολύτιμοι βοηθοί σας στην ομαλή ανατροφή των παιδιών σας. Δώστε τους μια ευκαιρία. Θα το βρείτε εξίσου σημαντικό και διασκεδαστικό. 

* Χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από ΑΠΕ ΜΠΕ.

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Βαλεντίνα Θεοδώρου - Παιδοψυχολόγος

Βαλεντίνα Θεοδώρου: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Εγγεγραμμένη Σχολική Ψυχολόγος (Παιδοψυχολόγος).
Παροχή Συμβουλευτικών Υπηρεσιών σε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς.