Η πρώτη μέρα στο σχολείο μπορεί να είναι σκληρή, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς αλλά με λίγη προετοιμασία της νέας κατάστασης μπορεί να γίνει εύκολη υπόθεση.
Το να εφοδιάσετε τα παιδιά σας με τις απαραίτητες πρακτικές δεξιότητες που απαιτούνται πριν την έναρξη της σχολικής ζωής είναι το κλειδί της επιτυχίας.

Ένα παιδί πριν πάει στο σχολείο πρέπει τουλάχιστον να έχει ασκηθεί να μένει ακίνητο, να περιμένει και να ακούει. 'Οπως φαίνεται λοιπόν, η προετοιμασία του παιδιού δεν πρέπει να ξεκινάει λίγες μέρες πριν την είσοδο του στο σχολικό προαύλιο χώρο και τη σχολική κοινότητα. Κάθε συνειδητοποιημένος γονέας πρέπει να έχει βεβαιωθεί ότι το παιδί του έχει κατακτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, ότι π.χ μπορεί αυτόνομα να κάνει τη χρήση της τουαλέτας, μπορεί μόνο του να ντύνεται και να ξεντύνεται, μπορεί να ακολουθεί εντολές και να συνεργάζεται. Ρωτήστε λοιπόν τον εαυτό σας αν το παιδί σας είναι έτοιμο να κάνει αυτά τα πράγματα. Αν όχι, μια καλή ιδέα είναι να επενδύσετε χρόνο, αρκετούς μήνες πριν την έναρξη της σχολικής ζωής, για να τα διδάξετε.

Σε ψυχολογικό επίπεδο, μπορείτε να ξεκινήσετε δουλειά στο σπίτι, λίγες μέρες πριν το 1ο κουδούνι στο σχολείο για να διαχειριστείτε την ανησυχία του παιδιού σας για την πρώτη μέρα. Είναι χρήσιμο να μάθετε στο παιδί σας τι πρόκειται να ακολουθήσει με το να του διαβάσετε βιβλία σχετικά με την έναρξη του σχολείου καθώς και μέσω συζήτησης μαζί του. Το παιδί σας πρέπει να είναι ενήμερο για το τί να αναμένει, γεγονός που το βοηθάει στην προσαρμογή του στο περιβάλλον. Να έχετε πάντα στο νου σας ότι, ανεξάρτητα από τις αντιδράσεις του παιδιού σας στο σχολείο, οι δάσκαλοι έχουν αντιμετωπίσει στο παρελθόν παρόμοιες καταστάσεις.

Τα σχολεία είναι εξοικειωμένα με παιδιά που μπορεί να ανησυχούν τις πρώτες μέρες. Τις πρώτες εβδομάδες μπορείτε να πάρετε από το παιδί σας πληροφορίες για την προσαρμογή του με το να θέσετε συγκεκριμένα ερωτήματα όπως "με ποιον έπαιξες", "με ποιον έφαγες παρέα το κολατσιό σου", ''υπάρχουν ζωηρά αγόρια ή κορίτσια στην τάξη σου;'' Μην περιμένετε από ένα παιδί έξι ετών να έρθει από μόνο του να σας εκφράσει τα συναισθήματά του και τους προβληματισμούς του.

 Ακολουθούν κάποιες βασικές συμβουλές που θα διευκολύνουν το έργο της προετοιμασίας του παιδιού σας:

1. MOIΡΑΣΜΑ ΑΝΑΜΝΗΣΕΩΝ

Είναι σημαντικό να ακούσει το παιδί σας τις δικές σας εμπειρίες ως παιδί. Συζητήστε με το παιδί σας τις δικές σας ευχάριστες αναμνήσεις από το σχολείο όπως για π.χ πόσο σας άρεσε ο πρώτος σας δάσκαλος ή ποια παιχνίδια παίζατε στο διάλειμμα. Έτσι το παιδί σας θα πάρει το ευχάριστο μήνυμα ότι το σχολείο δεν είναι μόνο καθήκοντα και υποχρεώσεις.

2. ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕ ΤΙΣ ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΣΑΣ.

Προσέξτε να μην περάσετε στο παιδί σας δικές σας ανησυχίες για τις οποίες το παιδί σας δεν είχε σκεφτεί ποτέ ως τότε. Πολύ συχνά τα παιδιά μιμούνται το αρνητικό παράδειγμα των γονέων όσον αφορά τη διαχείριση καταστάσεων με αποτέλεσμα φοβικοί και αγχωμένοι γονείς να διαμορφώνουν φοβικά και αγχωμένα παιδιά. Περιορίστε οπότε κάθε αρνητική σκέψη και προσπαθείστε να μεταλαμπαδεύσετε στο παιδί σας τη θετική όψη της εισόδου του στη σχολική ζωή.

3. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ.

Κάνετε μια επίσκεψη στο σχολείο λίγες μέρες πριν για να δει το παιδί σας το χώρο, δείχνοντάς του επίσης τους χώρους άθλησης και παιχνιδιού. Αν γνωρίζετε κάποιους μελλοντικούς συμμαθητές του, μια καλή ιδέα είναι να επιδιώξετε μαζί τους κάποιες συναντήσεις στη διάρκεια του καλοκαιριού. Τα οικεία πρόσωπα που θα συναντήσει το παιδί σας τη πρώτη μέρα στο σχολείο θα το βοηθήσουν. Μπορείτε επίσης να κανονίσετε με κάποιο παιδί από τη γειτονιά, που ξέρετε ότι θα πάει στο ίδιο σχολείο, μια βόλτα μέχρι το σχολείο με το λεωφορείο ή το ποδήλατο. Το παιδί σας θα ενθουσιαστεί απ'την ευκαιρία ανακάλυψης μιας νέας εμπειρίας μαζί με ένα συνομήλικό του.

4. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ.

Ενημερώστε το παιδί σας για το νέο του πρόγραμμα. Πείτε του ποια ώρα ξεκινούν τα μαθήματα και ποια ώρα τελειώνουν. Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να μιλήσει για τα συναισθήματά του, τι αναμένει και για τι ανησυχεί. Διαβεβαιώστε το παιδί σας ότι για όποιο πρόβλημα ανακύψει στο σχολείο, θα είστε κοντά του για να το βοηθήσετε να το λύσει.

5. ΔΩΣΤΕ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΔΙΕΞΟΔΟΥΣ.

Συζητήστε μαζί με το παιδί σας για τα ενδιαφέροντά του και τις εξωσχολικές δραστηριότητες που μπορεί να ακολουθήσει, θα του προκαλούν ευχαρίστηση και εκτόνωση μετά το σχολείο και αρχίστε τον προγραμματισμό τους. Είναι σημαντικό να αναπτύξει το παιδί σας πολύπλευρα ενδιαφέροντα και να βελτιώσει τις δεξιότητές του. Το σχολείο θα το βαριέται λιγότερο και θα είναι καλύτερα συγκεντρωμένο καθώς θα υπάρχει μετά μια ευχάριστη ανταμοιβή. Το παιδί της πρώτης παιδικής ηλικίας δεν πρέπει να νιώσει ότι η ζωή του είναι "μόνο σχολείο''.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. American Academy of Pediatrics; Caring for your School-Age Child: Ages 5-12, Edward L. Schor (Bantam, 1999).

Συγγραφή Άρθρου

Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Μαθήματα Ζωής!

Είναι απόγευμα και μόλις έχω φτάσει στο σπίτι. Eίμαι μέσα στο...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ξεκινήστε δίαιτα με καλή ψυχολογία!
δίαιτα ψυχολογία

Σε κάθε άνθρωπο αρέσει η διαδικασία, να ανέβει σε μια ζυγαριά και ο αριθμός που θα δει να είναι αυτός που ξέρει ότι ταιριάζει στο σώμα του. Ενόψει καλοκαιριού, ενισχύονται συχνά οι προσπάθειες ελέγχου του σωματικού βάρους καθώς το σώμα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στα βλέμματα των άλλων λόγω του ελαφρύ ρουχισμού.

Ψυχοσωματικά συμπτώματα. Τι είναι και πώς να τα αντιμετωπίσετε
Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Stress είναι η κατάσταση της απειλούμενης ή διαταραγμένης ομοιόστασης του οργανισμού, η διατάραξη της ισορροπίας του οργανισμού στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει ένα στρεσογόνο ερέθισμα. Όταν το άτομο εκτίθεται σε στρεσογόνα ερεθίσματα διεγείρεται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα με αποτέλεσμα να εκκρίνονται κατεχολαμίνες οι οποίες διεγείρουν το ΚΝΣ οπότε ο οργανισμός βρίσκεται σε εγρήγορση.

H θεραπευτική αξία του γέλιου
γέλιο

Για το γέλιο έχουν αναπτυχθεί τρεις κυρίαρχες θεωρίες:
α) Σύμφωνα με την πρώτη θεωρία, το στρες αυξάνει τη διέγερση και την ένταση, ενώ αντίθετα το γέλιο μπορεί να μειώσει το στρες με τον κατευνασμό της έντασης. Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία, αν οι άνθρωποι γελούν σε μια στρεσογόνο κατάσταση, ο βαθμός διέγερσής τους πέφτει και η στρεσογόνος κατάσταση δεν είναι πλέον αρνητική και μισητή.

Διαχείριση άγχους. Kαλύτερη ψυχολογία για καλύτερη υγεία.
Διαχείριση άγχους

Πολύ συχνά οι άνθρωποι εκφράζουν δυσφορία για τον καθημερινό τρόπο ζωής τους παραπονούμενοι ότι η ζωή τους είναι έντονη και γεμάτη στρες.
Το στρες είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του ατόμου με το περιβάλλον του.

Aισθάνεστε κατάθλιψη; Πώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν την ψυχική υγεία σας;
κατάθλιψη facebook

Kατά τη διάρκεια των τελευταίων δέκα ετών, η ταχεία ανάπτυξη των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, MySpace) έχει προκαλέσει βαθιές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν και διαντιδρούν. Το Facebook, το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο σήμερα, έχει περισσότερους από 1 δις ενεργούς χρήστες και υπολογίζεται ότι στο μέλλον αυτό το νούμερο θα αυξηθεί σημαντικά, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.