Τις περισσότερες φορές μία αλλαγή έχει μεγάλες επιπτώσεις στα συναισθήματα των παιδιών. Η αλλαγή ενώ μπορεί να έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του παιδιού όπως για παράδειγμα η μετακόμιση σε ένα σπίτι όπου το παιδί θα έχει δικό του δωμάτιο ή μπορεί να είναι υποχρεωτική όπως για παράδειγμα οι στρατιωτικοί γονείς που αλλάζουν συχνά τόπο, προσδίδει αρκετό στρες και αισθήματα μελαγχολίας.

Τα στάδια της αλλαγής ξεκινούν με την άρνηση, όπου το παιδί αρνείται την αλλαγή, ή μπορεί και να νιώθει καταπίεση από αυτήν. Στη συνέχεια, τα παιδιά θα αισθανθούν μελαγχολία για τη κατάσταση που χάνουν και θα χρειαστεί ορισμένος χρόνος προσαρμογής. Όσο δυσκολότερα αλλάζουν τόσο δυσκολότερα προσαρμόζονται.

Με ποιους τρόπους μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα την αλλαγή;

  1. Να θέτουμε σαφείς και εφικτούς στόχους. Μια αλλαγή χρειάζεται να απλοποιηθεί σε πολλά και μικρά βήματα. Ας χρησιμοποιήσουμε το παράδειγμα της μετακόμισης από τη μεριά του παιδιού. Χρειάζεται ως γονείς να θέσουμε στο παιδί μας μικρά βήματα σε πρόγραμμα π.χ. τα παιχνίδια σε κούτες την μία ημέρα, τα ρούχα την επόμενη κτλ και όχι ολοκληρωτικές αλλαγές τύπου «έχεις δυο μέρες να μαζέψεις τα πράγματα σου για να φύγουμε».
  2. Να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά το χρόνο. Μια αλλαγή χρειάζεται χρόνο όπου όλα τα μέλη της οικογένειας πρέπει να δουλέψουν έξυπνα και όχι σκληρά. Να σχεδιάσουμε προσεκτικά τις κινήσεις μας αναφορικά με  το χρόνο που έχουμε και να βάλουμε προτεραιότητες.
  3. Να συμμετάσχουμε σε ομάδα στήριξης. Αν το παιδί μας πρέπει να αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες για χάριν της υγείας του είναι προτιμότερο να ενταχθεί σε μία ομάδα όπου θα αντιληφθεί ότι και άλλα παιδιά προσπαθούν το ίδιο κι έτσι δεν θα στιγματιστεί και δε θα νιώσει την «αδικία» ότι είναι μόνος.
  4. Να μάθουμε στα παιδιά μας τον ρεαλισμό της κατάστασης. Αν ένα παιδί επιθυμεί να αλλάξει και από μαθητής με χαμηλή σχολική επίδοση επιθυμεί να γίνει μαθητής με άριστη σχολική επίδοση, το ερώτημα που αρχικά πρέπει να κάνουμε είναι εάν μπορούμε να το καταφέρουμε. Οι άνθρωποι γι’ αυτό ξεχωρίζουν άλλωστε γιατί δεν κάνουν όλοι τα ίδια πράγματα με τα ίδια μέσα.

Αφού καταφέρουμε την αλλαγή είναι πολύ σημαντικό να χαρούμε το αποτέλεσμά μας. Ας μη βάλουμε κατευθείαν στόχο μια νέα αλλαγή διότι με τα χρόνια θα κουραστούμε και δε θα μάθουμε να απολαμβάνουμε τα επιτεύγματα μας.

 

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Το άγχος των πανελλήνιων. Συμβουλές για μαθητές και γονείς.
άγχος πανελλήνιων

Η διαχείριση του άγχους κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι πολύ σημαντική. Χρειάζεται να φροντίσουμε το άγχος των παιδιών-μαθητών έγκαιρα και να μην αφήνουμε τη διαχείριση της κατάστασης την τελευταία στιγμή, ένα μήνα πριν τις εξετάσεις. Αυτό που συνιστώ, είναι οι έφηβοι από τη Β Λυκείου να παρακολουθήσουν ένα βραχυπρόθεσμο ατομικό πρόγραμμα γνωστικής-συμπεριφορικής θεραπείας.

Τα λάθη των γονέων στον αθλητισμό των παιδιών τους
παιδικός αθλητισμός

Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να ασχοληθούν με τον αθλητισμό. Τα οφέλη ενασχόλησης με τον αθλητισμό είναι πολλά. Αρχικά, ο αθλητισμός είναι ευκαιρία για κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση. Τα παιδιά μαθαίνουν να υπακούν στους κανόνες και μαθαίνουν να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων.

Γιατί το παιδί μου κλέβει; Τι μπορώ να κάνω;
παιδί που κλέβει

Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά είναι εγωκεντρικά. Μπορεί να πάρουν ένα αντικείμενο που δεν τους ανήκει είτε επειδή τους άρεσε ή τους έκανε εντύπωση. Αισθάνονται ότι μπορούν να πάρουν οτιδήποτε θέλουν χωρίς να καταλαβαίνουν ότι αυτό είναι κακό. Τα παιδιά του δημοτικού γνωρίζουν πως δεν επιτρέπεται να πάρουν κάτι χωρίς να ενημερώσουν αλλά προβαίνουν στην πράξη γιατί δεν έχουν μάθει αυτοέλεγχο, δηλαδή να συγκρατούν τον εαυτό τους όταν θέλουν κάτι.

Υπναγωγικός Σπασμός
Υπναγωγικός Σπασμός

Ο υπναγωγικοί σπασμοί βιώνονται από πολλούς ανθρώπους όταν κοιμούνται κουρασμένοι ή όταν κάνουν ανήσυχο ύπνο. Είναι σπασμοί, που μπορεί να κάνουν τον άνθρωπο να νιώθει σαν να “πέφτει από ψηλά”, ή σαν να τον ξυπνούν ξαφνικά μέσα σε κατάσταση σοκ. Είναι πραγματικά ανακουφιστικό όταν ξυπνάει ο άνθρωπος ενώ αισθάνεται ότι πέφτει και αυτό δε σταματάει ποτέ.

Εγκόπριση - Διαταραχές ελέγχου των σφιγκτήρων στα παιδιά
Διαταραχές ελέγχου σφιγκτήρων

Συνήθως, τα περισσότερα παιδιά αρχικά κατακρατούν τα κόπρανά τους. Εγκόπριση είναι η επαναλαμβανόμενη ακούσια απώλεια κοπράνων, χωρίς την ύπαρξη οργανικού παράγοντα σε μια ηλικία που νοητικά και χρονολογικά θα έπρεπε να έχει επιτευχθεί ο εκούσιος έλεγχος του εντέρου. Μετά το 4° έτος το 95% των παιδιών έχει έλεγχο του εντέρου και μετά το 5° έτος το ποσοστό ανέρχεται στο 99%.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).