Τις περισσότερες φορές μία αλλαγή έχει μεγάλες επιπτώσεις στα συναισθήματα των παιδιών. Η αλλαγή ενώ μπορεί να έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του παιδιού όπως για παράδειγμα η μετακόμιση σε ένα σπίτι όπου το παιδί θα έχει δικό του δωμάτιο ή μπορεί να είναι υποχρεωτική όπως για παράδειγμα οι στρατιωτικοί γονείς που αλλάζουν συχνά τόπο, προσδίδει αρκετό στρες και αισθήματα μελαγχολίας.

Τα στάδια της αλλαγής ξεκινούν με την άρνηση, όπου το παιδί αρνείται την αλλαγή, ή μπορεί και να νιώθει καταπίεση από αυτήν. Στη συνέχεια, τα παιδιά θα αισθανθούν μελαγχολία για τη κατάσταση που χάνουν και θα χρειαστεί ορισμένος χρόνος προσαρμογής. Όσο δυσκολότερα αλλάζουν τόσο δυσκολότερα προσαρμόζονται.

Με ποιους τρόπους μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα την αλλαγή;

  1. Να θέτουμε σαφείς και εφικτούς στόχους. Μια αλλαγή χρειάζεται να απλοποιηθεί σε πολλά και μικρά βήματα. Ας χρησιμοποιήσουμε το παράδειγμα της μετακόμισης από τη μεριά του παιδιού. Χρειάζεται ως γονείς να θέσουμε στο παιδί μας μικρά βήματα σε πρόγραμμα π.χ. τα παιχνίδια σε κούτες την μία ημέρα, τα ρούχα την επόμενη κτλ και όχι ολοκληρωτικές αλλαγές τύπου «έχεις δυο μέρες να μαζέψεις τα πράγματα σου για να φύγουμε».
  2. Να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά το χρόνο. Μια αλλαγή χρειάζεται χρόνο όπου όλα τα μέλη της οικογένειας πρέπει να δουλέψουν έξυπνα και όχι σκληρά. Να σχεδιάσουμε προσεκτικά τις κινήσεις μας αναφορικά με  το χρόνο που έχουμε και να βάλουμε προτεραιότητες.
  3. Να συμμετάσχουμε σε ομάδα στήριξης. Αν το παιδί μας πρέπει να αλλάξει τις διατροφικές του συνήθειες για χάριν της υγείας του είναι προτιμότερο να ενταχθεί σε μία ομάδα όπου θα αντιληφθεί ότι και άλλα παιδιά προσπαθούν το ίδιο κι έτσι δεν θα στιγματιστεί και δε θα νιώσει την «αδικία» ότι είναι μόνος.
  4. Να μάθουμε στα παιδιά μας τον ρεαλισμό της κατάστασης. Αν ένα παιδί επιθυμεί να αλλάξει και από μαθητής με χαμηλή σχολική επίδοση επιθυμεί να γίνει μαθητής με άριστη σχολική επίδοση, το ερώτημα που αρχικά πρέπει να κάνουμε είναι εάν μπορούμε να το καταφέρουμε. Οι άνθρωποι γι’ αυτό ξεχωρίζουν άλλωστε γιατί δεν κάνουν όλοι τα ίδια πράγματα με τα ίδια μέσα.

Αφού καταφέρουμε την αλλαγή είναι πολύ σημαντικό να χαρούμε το αποτέλεσμά μας. Ας μη βάλουμε κατευθείαν στόχο μια νέα αλλαγή διότι με τα χρόνια θα κουραστούμε και δε θα μάθουμε να απολαμβάνουμε τα επιτεύγματα μας.

 

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Δεξιότητες νηπίου
Δεξιότητες νηπίου

Γενικά, αυτό που θα πρέπει να καλλιεργούμε στα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι η προοπτική για μάθηση και για γενίκευση της πληροφορίας.

Ο φανταστικός φίλος του παιδιού μου
φανταστικός φίλος παιδιού

Πολύ συχνά στο γραφείο μου ερωτώμαι από τους γονείς αν είναι ανησυχητικό που το παιδί τους έχει φανταστικό φίλο. Μάλιστα, πολλές φορές ο φανταστικός φίλος είναι τόσο πραγματικός που έχει όνομα και παίζει μαζί του ή συνομιλεί.

Ειδική Αγωγή
Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αϋπνία και πως αντιμετωπίζεται
αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Αίσθημα Κατωτερότητας

Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας δημιουργείται πολύ νωρίς, στην παιδική ηλικία. Σε ατή τη περίοδο βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τα μάτια των «σημαντικών», δικών μας ανθρώπων όπως οι γονείς μας αλλά και πρόσωπα του περιβάλλοντος μας όπως ο παππούς και η γιαγιά μας. Αν μεγαλώσαμε σε ένα αδιάφορο και απαξιωτικό περιβάλλον και ακούγαμε συνεχώς αρνητικά σχόλια για τον εαυτό μας πολύ πιθανό να έχουμε συναισθήματα κατωτερότητας.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.