μητέρα-παιδί

Η γνώση είναι δύναμη – Francis Bacon
Ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η μόρφωσή τους. Η ενεργή συμμετοχή τους στη διδακτική διαδικασία μέσω της μελέτης του παιδιού στο σπίτι, για να είναι βοηθητική και αποτελεσματική, πρέπει να πληροί ορισμένες προυποθέσεις ώστε ο ρόλος τους να συμβάλλει στην ενίσχυση της σχολικής επίδοσης αλλά και στην προσωπική επιτυχία του ατόμου.

Αρκετά συχνά οι γονείς επιβάλλουν στο παιδί να επιθυμεί την γνώση και την επιτυχία και, πιστεύοντας ότι η επίδοση του παιδιού στο σχολείο αντανακλά τη δική τους εικόνα, γίνονται πιεστικοί, μεταφέρουν το άγχος τους στο παιδί, δαπανούν πολλές ώρες καθημερινά για την άριστη προετοιμασία του παιδιού για την επόμενη μέρα, με αποτέλεσμα να καταλήγουν, γονείς και παιδί, «εξουθενωμένοι», στο τέλος της ημέρας, από το διάβασμα του σχολείου.

Αντίθετα, αν οι γονείς αφήσουν το παιδί να δράσει  αυτόνομα, του επιτρέψουν να έχει τη δική του επιθυμία για γνώση, αποδεχτούν τον χρόνο και τον τρόπο που χρειάζεται το κάθε παιδί να μάθει, και το εκπαιδεύσουν σε προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή του και εκδηλώνοντας την αγάπη τους, τότε θα ανοίξουν το δρόμο για την ανάπτυξη των κινήτρων ουσιαστικής μάθησης του παιδιού.

Για να καλλιεργηθούν οι δεξιότητες αυτές οι γονείς χρειάζεται:

  • να αποδέχονται το παιδί για αυτό που είναι και να ενισχύουν την αυτοεκτίμησή του
  • να δείχνουν στο παιδί ξεκάθαρα τα συναισθήματά τους είτε είναι θετικά είτε αρνητικά
  • να ενθαρρύνουν τον διάλογο και να επιτρέπουν να ακούγονται οι απόψεις όλων
  • να τονίζουν τα θετικά σημεία του παιδιού και κυρίως την προσπάθειά του
  • να προσφέρουν θετικά πρότυπα συμπεριφοράς στο παιδί
  • να αποφεύγουν τις συγκρίσεις με τα υπόλοιπα αδέρφια ή άλλους συμμαθητές αφού το κάθε άτομο είναι μοναδική και ξεχωριστή προσωπικότητα
  • να διαχωρίζουν τον ρόλο του «παιδιού» από τον ρόλο του «μαθητή», καθώς και τον ρόλο του «γονέα» από τον ρόλο του «δασκάλου»
  • οι απαιτήσεις των γονέων να είναι ρεαλιστικές και να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του παιδιού.

Το παιδί, όταν νιώσει ότι έχει δίπλα του ανθρώπους που το αγαπούν, το υπολογίζουν, το ακούν, το αποδέχονται, ανεξάρτητα από τις επιτυχίες ή τις αποτυχίες του, όταν θα έχει μάθει από μικρή ηλικία να χάνει και να κερδίζει στηριζόμενο στις δικές του δυνάμεις μόνο αλλά και να δέχεται τις παρατηρήσεις των άλλων για να βελτιωθεί, τότε θα μεγαλώσει ως ανεξάρτητο άτομο, με αυτοεκτίμηση και θετική αυτοεικόνα, στοιχεία που θα το οδηγήσουν με τη σειρά τους σε υψηλές σχολικές επιδόσεις αλλά και στην αντιμετώπιση κάθε αντιξοότητας που θα συναντήσει στη ζωή του, με τρόπο αποδοτικό και παραγωγικό, χωρίς να καταφεύγει συνέχεια στο προστατευτικό περιβάλλον της οικογένειας.

Τα καλύτερα δώρα που μπορείς να κάνεις στα παιδιά σου είναι οι ρίζες της υπευθυνότητας και τα φτερά της ανεξαρτησίας. – Denis Waitley, 1933, Aμερικανός συγγραφέας.

Βιβλιογραφία:

1.Βornstein, M.H., (2007), Parenting science and practice.Handbook of child Psychology, John Wiley and sons, Maryland.
2. Γεωργίου Σ., (1993), Ο Ρόλος της οικογένειας στη σχολική επίδοση. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 19 (347, 360).
3. Γιαννακοπούλου Π. και Παπατριανταφύλλου Σ., (2010), Σχέσεις και επικοινωνία στην οικογένεια. Συμβουλευτική Γονέων, Εκδόσεις Ασημάκης Π., Αθήνα.

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori 1870-1952)
Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Το 1896 αποφοιτά από την Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Ρώμης με τις ειδικότητες της παιδιάτρου και της ψυχιάτρου έχοντας, ήδη, κλινική εμπειρία κατά τη διάρκεια των σπουδών της με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
Μοντεσσόρι

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

Διαταραχή του πόνου
ψυχική διαταραχή

Η αιώνια σχέση σώματος και νου έχει επισημανθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια πριν, μέσα από τις σοφές ρήσεις των αρχαίων Ελλήνων (νους υγιής εν σώματι υγιεί), και έχει απασχολήσει την επιστήμη,την θρησκεία αλλά και την φιλοσοφία, αρκετές φορές.

Φράσεις των Γονέων που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Ο όρος αυτοεκτίμηση χρησιμοποιείται για την απόδοση του αγγλικού όρου self-esteem. Σύμφωνα με τον Stanley Coopersmith, ο οποίος υπήρξε ένας από τους κύριους μελετητές της έννοιας της αυτοεκτίμησης, ο όρος υποδηλώνει την εκτίμηση και τις συνήθεις αντιλήψεις του ατόμου για τον εαυτό του, καθορίζοντας τον βαθμό στον οποίο εκείνο πιστεύει ότι είναι ικανό, επιτυχημένο, σημαντικό και άξιο.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.