Σχετικά άρθρα x

 

Αρκετές φορές ακούμε τα παιδιά να μιλούν αρνητικά για τον εαυτό τους π.χ. "Είμαι τόσο ηλίθια", "Κανείς δεν με συμπαθεί", "Είμαι χοντρή", "Είμαι άσχημος". Μερικές φορές μέσα από αυτές τις δηλώσεις επιζητούν την αναίρεση αυτών από τους άλλους. Αρχικά αυτές οι δηλώσεις μπορεί να φαίνονται αβλαβείς όμως ο συνεχής αρνητικός διάλογος με τον εαυτό τους μπορεί να αντανακλά μια νοσηρή τάση του να σκέφτονται το χειρότερο για εκείνα.

Τι είναι λοιπόν ο διάλογος με τον εαυτό τους;

Είναι κατ 'ουσίαν ένας εσωτερικός μονόλογος. Μπορεί να είναι ένας τρόπος αφήγησης του τι συμβαίνει γύρω τους,ένα μέσο εξάσκησης της γλώσσας ή καθοδήγησης του εαυτού τους για την επιτέλεση μιας εργασίας.

Ενώ ο διάλογος με τον εαυτό τους ως διαδικασία είναι συχνά εποικοδομητική, μπορεί επίσης να οδηγήσει στο αντίθετο. Όλοι κατά καιρούς έχουμε λειτουργήσει επικριτικά κάτι που δεν αποτελεί σημάδι ανησυχίας. Παρόλα αυτά είναι χρήσιμο να αναρωτηθούμε γιατί το παιδί μας συνεχίζει να χρησιμοποιεί αυτό τον αρνητικό μονόλογο καθώς αυτό μπορεί να αντικατοπτρίζει μια δυσκολία του.


Διχοτομική σκέψη
Τα παιδιά συχνά κάνουν δηλώσεις για τον εαυτό τους οι οποίες αντανακλούν τον τρόπο σκέψης του ''όλα ή τίποτα". Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί δεν αποδίδει καλά σε ένα παιχνίδι ποδοσφαίρου και αναφωνεί ''Είμαι χάλια στο ποδόσφαιρο" και αυτό το είδος της σκέψης παραμένει τότε μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που σκέφτεται και αισθάνεται για τον εαυτό του εν γένει.


Τελειοθηρία
Τα παιδιά που έχουν εξωφρενικά υψηλές προσδοκίες για τον εαυτό τους είναι επιρρεπή στον αρνητικό μονόλογο. Αυτά τα τελειομανή παιδιά μπορεί να είναι τόσο σκληρά με τον εαυτό τους προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους τους.

 

Η ανάγκη ένταξης στην ομάδα των συνομηλίκων
Μερικές φορές η αυτο-αποδοκιμασία "Είμαι σίγουρος ότι θα αποτύχω στο τεστ'' ή ''Είμαι τόσο χοντρός" μπορεί να είναι μια μορφή κοινωνικής προστασίας περιμένοντας να ακούσουν το αντίθετο. Το κοινωνικό δίκτυο είναι ιδιαίτερα σημαντικό ιδίως για τα μεγαλύτερα παιδιά. Σε ορισμένους κοινωνικούς κύκλους το να είναι κανείς έξυπνος δεν είναι ''κουλ όπως λένε τα παιδιά'' ή θα παρατηρήσουμε να δίνουν μεγάλη έμφαση στην εμφάνισή τους ώστε να ταιριάζουν με τα δημοφιλή παιδιά.


Αναζήτηση προσοχής
Μερικές φορές τα παιδιά μπορεί να οδηγηθούν σε αρνητικό μονόλογο τον οποίο εκφράζουν δυνατά με σκοπό να χειραγωγήσουν τους άλλους ή να προσελκύσουν την προσοχή τους. Για παράδειγμα ένα παιδί μπορεί να προσπαθήσει να ενοχοποιήσει τους γονείς του λέγοντας ότι είναι ένα φρικτό παιδί και πως αξίζει να τιμωρηθεί.


Έλλειψη ανθεκτικότητας
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η αυτο-κριτική σκέψη μπορεί να είναι μια ένδειξη έλλειψης ανθεκτικότητας. Εάν τα παιδιά ανταποκρίνονται τακτικά σε απογοητεύσεις με αρνητικό μονόλογο αυτό μπορεί να οδηγήσει στην αποφυγή ορισμένων εμπειριών. Ακόμη υποδεικνύει την έλλειψη κινήτρων στο να επιμείνουν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών.


Εκφοβισμός
Αν ένα παιδί δέχεται συνεχώς πειράγματα τότε είναι εύκολο να εσωτερικεύσει τις προσβολές που ακούει.


Πότε πρέπει να ανησυχήσετε
Ο αρνητικός μονόλογος μπορεί να είναι ένδειξη χαμηλής αυτοεκτίμησης, μαθησιακής δυσκολίας, άγχους, κατάθλιψης όταν υπάρχουν τα εξής σημάδια:


Ο αρνητικός μονόλογος είναι επίμονος και διάχυτος

Δε στηρίζεται στην πραγματικότητα. Για παράδειγμα αν το παιδί σας θεωρεί ότι οι άλλοι δεν τον συμπαθούν ενώ οι συμμαθητές του τον καλούν σε πάρτυ ή θεωρεί ότι θα αποτύχει στο τεστ ενώ η προσπάθεια που έχει καταβάλλει δείχνει το αντίθετο.
Επηρεάζονται οι σχέσεις του παιδιού ή η σχολική απόδοσή του.
Έχουν αλλάξει οι διατροφικές συνήθειες ή και ο ύπνος του .
Επιμένει συχνά ότι δεν αισθάνεται καλά απουσία φυσικών συμπτωμάτων.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν


Παρακάτω είναι μερικοί τρόποι για να σας βοηθήσουν να κατευθύνετε τα παιδιά σας μακριά από τον καταστροφικό μονόλογο:

  • Ακούστε και επικυρώστε τα
  • Μην αγνοείτε την έκφραση των αρνητικών συναισθημάτων των παιδιών ακόμη και αν σας φαίνονται ανόητα ή δε βασίζονται στην πραγματικότητα. Αντ ' αυτού δημιουργήστε ένα ασφαλές πλαίσιο έκφρασης των ανησυχιών του παιδιού σας ώστε να εντοπίσετε τί του συμβαίνει.
  • Προσφέρετε στο παιδί σας μια ρεαλιστική προσέγγιση
  • Δε χρειάζεται να μεταβείτε από τον καταστροφικό μονόλογο του παιδιού σας σε υπερβολικά αισιόδοξες "θετικές σκέψεις" αλλά να προτείνετε μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί πει ότι είναι βέβαιο πως κανείς δεν θα του μιλήσει την πρώτη μέρα σε ένα νέο σχολείο, δε χρειάζεται να πείτε "Η πρώτη μέρα του σχολείου θα είναι καταπληκτική και θα κάνεις πολλούς φίλους. Αντ 'αυτού, θα μπορούσατε να πείτε: ''Η πρώτη μέρα του σχολείου μπορεί να σε φοβίζει λίγο, αλλά όσο περνούν οι μέρες και προσαρμόζεσαι θα κάνεις φίλους σταδιακά.
  • Θέστε το πλαίσιο Οι ενήλικες μπορούν να βοηθήσουν μιλώντας στα παιδιά με τέτοιο τρόπο ώστε να δώσουν νόημα στην εμπειρία τους και να τους προσφέρουν μια ευρύτερη οπτική. Βοηθήστε τους να προσδιορίσουν τι ακριβώς τους αναστατώνει ή όταν κάνουν μια τέτοια αυτοκριτική δήλωση εξηγείστε τους ότι μια κακή εμπειρία δε σημαίνει απαραίτητα ότι θα είναι πάντα οι χειρότεροι σε κάτι.
  • Χρησιμοποιείστε ρεαλιστικό και θετικό αυτοδιάλογο
  • Προσπαθήστε να μην είστε επικριτικοί με τον εαυτό σας. Μην εστιάζεστε στα λάθη που έχετε κάνει καθώς ο στόχος είναι η διαμόρφωση υψηλής αυτοεκτίμησης στα παιδιά σας. Είναι ιδιαίτερα εποικοδομητικό να μοιραστείτε με τα παιδιά σας ιστορίες από τη δική σας ζωή όπου φανερώνεται ο ρεαλιστικός και θετικός αυτοδιάλογος σας.
  • Κάντε διορθώσεις
    Είναι ιδιαίτερα διδακτικό για τα παιδιά το να διορθώσετε μια αρνητική δήλωση σας π.χ. Αν μαγειρεύετε και κάψετε λιγάκι το φαγητό λέγοντας ''Είμαι χάλια μάγειρας" συνεχίστε τη συνομιλία μπροστά στο παιδί σας λέγοντας ''Στην πραγματικότητα είμαι μια πολύ καλή μαγείρισσα τις περισσότερες φορές. Απλά μπερδεύτηκα με αυτό το φαγητό. Παρόλα αυτά δεν πρόκειται να αφήσω αυτό το συμβάν να με σταματήσει από το μαγείρεμα στο μέλλον.
  • Επικοινωνείτε με το σχολείο
    Εάν το παιδί σας πηγαίνει σχολείο είναι χρήσιμο να ακούσετε αυτά που θα σας πουν οι καθηγητές του παιδιού σας καθώς αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να έχετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα.
  • Ζητήστε επαγγελματική βοήθεια
    Εάν η συμπεριφορά είναι επίμονη και επηρεάζει αρνητικά τη ζωή του παιδιού σας ή αν υπάρχουν άλλες ανησυχητικές αλλαγές στη διάθεση και τη συμπεριφορά του τότε ίσως χρειαστεί να απευθυνθείτε σε ειδικό για να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε τι προκαλεί τη συγκεκριμένη δυσκολία ώστε να το αντιμετωπίσετε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία
Ψυχολόγος, Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.
Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Αυτοβοήθεια
Η πηγή της απογοήτευσης...
  • Τρίτη, 01 Νοέμβριος 2016
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Γιατί απογοητευόμαστε; Η πηγή κάθε απογοήτευσης είναι οι προσδοκίες από τους άλλους ανθρώπους. Προσδοκούμε την αναγνώριση ενός καλού που κάναμε, μίας προσφοράς, προσδοκούμε την αγάπη, την...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Κανένας υγιής άνθρωπος δεν γίνεται βασανιστής
  • Παρασκευή, 21 Οκτώβριος 2016
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Κανένας υγιής άνθρωπος δε γίνεται βασανιστής (Carl Jung) . Κανένας άνθρωπος με γαλήνη στην ψυχή του δεν επιδιώκει να γεμίσει με φόβο την ψυχή των άλλων. Κανένας άνθρωπος που έχει μεγαλώσει σε...

Αυτοβοήθεια
Αυτοεκτίμηση
  • Παρασκευή, 26 Αύγουστος 2016
  • Από: Ειρήνη Κορδερά

Τι είναι η αυτοεκτίμηση;Αυτοεκτίμηση είναι αυτό που αισθανόμαστε και πιστεύουμε για τον εαυτό μας. Ο βαθμός εμπιστοσύνης στον εαυτό μας επηρεάζει καθοριστικά όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας....

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αλτζχάϊμερ Νόσος (Alzheimer) - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία

Η νόσος Alzheimer αποτελεί μια μορφή άνοιας, η οποία είναι και η πιο συχνά εμφανιζόμενη σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη άνοιας (π.χ. άνοια με σωμάτια Lewy στην οποία παρατηρούνται δυσκολίες στη βάδιση και στην ισορροπία, οπτικές ψευδαισθήσεις και παραισθήσεις, αλλαγές στις νοητικές ικανότητες, αγγειακή άνοια ως αποτέλεσμα μικρών εγκεφαλικών επεισοδίων όπου παρατηρούνται δυσκολίες στην επικοινωνία, στη σκέψη, στη μνήμη, νόσος του Pick στην οποία παρατηρούνται αλλαγές στην προσωπικότητα, δυσκολίες στην ομιλία, στην κρίση).

Κατάθλιψη - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία
Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη αποτελεί διαταραχή της διάθεσης όπου το άτομο αποκτά αρνητική οπτική για τον εαυτό του π.χ. ότι είναι άχρηστο, ανάξιο, ανεπαρκές, για τον κόσμο π.χ. ότι είναι απορριπτικοί απέναντί του και για το μέλλον π.χ. ότι θα είναι ζοφερό.

Είναι μια συγκινησιακή κατάσταση που χαρακτηρίζεται από λύπη, δυσφορία και αισθήματα φόβου, ενοχής, αναξιότητας και απελπισίας. Συνοδεύεται από χάσιμο της όρεξης και της ερωτικής επιθυμίας καθώς και λήθαργο ή αναταραχή.

Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά που κάνουν κακές σκέψεις

Όταν τα παιδιά κάνουν κακές σκέψεις νιώθουν ενοχές. Αυτές οι κακές σκέψεις μπορεί να είναι αρνητικοί χαρακτηρισμοί π.χ. Να σκεφτούν ότι ένας οικογενειακός φίλος είναι "χοντρούλης" ή "ρυτιδιασμένος." Μερικές φορές είναι σεξουαλικής φύσεως π.χ. Μπορεί να φαντάζονται ένα συμμαθητή τους γυμνό ή βίαιες π.χ. Να νομίζουν ότι θέλουν να σκοτώσουν τη μητέρα τους.

Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να κάνουν φίλους

Πώς τα παιδιά λοιπόν κάνουν φίλους; Τα νεογέννητα μωρά γεννιούνται έτοιμα να κοινωνικοποιηθούν. Σε όλη την εξελικτική ιστορία μας, η ικανότητα να συνάπτει κανείς φιλικούς δεσμούς υπήρξε μια κρίσιμη ικανότητα επιβίωσης.

Οι γονείς παίζουν σημαντικό ρόλο στο να μάθουν τα παιδιά τους πώς να κάνουν φίλους.

Διαχείριση άγχους αποχωρισμού των παιδιών

Έχετε παρατηρήσει περιπτώσεις όπου τα μικρά παιδιά προσκολλώνται στη μητέρα τους όταν εκείνη φεύγει για τη δουλειά ή κλαίνε όταν τα αφήνουν σε μπέιμπι σίτερ; Αυτές οι καταστάσεις δυσκολεύουν τόσο τα παιδιά όσο και τους γονείς. Το άγχος αποχωρισμού θα υποχωρήσει καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αποκτούν σιγουριά για τις δυνάμεις τους.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.