Σχετικά άρθρα x
Προσωπικότητα
  • 07 Φεβρουάριος 2016
  • Από: Χρυσανθακοπουλου Μαρία
Shutter Island. Το νησί της ψυχικής ασθένειας

...

 

Η επιλεκτική αλαλία αποτελεί την άρνηση του παιδιού να μιλήσει έξω από το σπίτι ενώ, έχει φυσιολογική ή σχεδόν φυσιολογική χρησιμοποίηση του λόγου στο σπίτι.
Σύμφωνα με το DSM-IV τα προτεινόμενα κριτήρια διάγνωσης είναι:

  • Συνεχής αποτυχία του παιδιού να μιλήσει σε συγκεκριμένες κοινωνικές καταστάσεις, στις οποίες υπάρχει η προσδοκία ομιλίας -π.χ. στο σχολείο- ενώ μιλάει σε άλλες καταστάσεις.
  • Επίδραση της διαταραχής στην εκπαιδευτική ή επαγγελματική επίδοση ή στην επικοινωνία.
  • Δεν εξηγείται στα πλαίσια άλλης διαταραχής στην επικοινωνία -π.χ. τραυλισμός- και δεν οφείλεται σε έλλειψη γνώσης της ομιλουμένης γλώσσας.
  • Δεν συμβαίνει κατά την πορεία διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής, σχιζοφρένειας ή άλλης ψυχωτικής διαταραχής.
  • Διάρκεια τουλάχιστον ενός μηνός, που δεν περιορίζεται στον πρώτο μήνα του σχολείου.

 

Κλινική εικόνα
Η έναρξη τοποθετείται στην ηλικία 3-8 ετών και εκδηλώνεται με την είσοδο του παιδιού στο σχολείο. Στην αρχή αποδίδεται σε υπερβολική ντροπαλότητα και με την πάροδο του χρόνου όταν αρχίζει να έχει επιπτώσεις στη σχολική ζωή, διαπιστώνεται το πρόβλημα. Το παιδί αναζητά την επικοινωνία με χειρονομίες, παντομίμα και ζωγραφική. Στο σπίτι είναι ιδιαίτερα ομιλητικό αν και μερικές φορές διαλέγει μπροστά σε ποιόν θα μιλήσει.

Ορισμένα παιδιά αρνούνται τελείως να μιλήσουν σε ξένους και στο σχολείο, είναι λιγότερο ανεσταλμένα στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον, ενώ μιλούν ελεύθερα στους γονείς και τα αδέλφια τους. Στο σχολείο μπορεί να μιλούν σε συνομήλικους τους ενώ αρνούνται να μιλήσουν στους δασκάλους. Οι νοητικές ικανότητες είναι φυσιολογικές ή ανώτερες ενώ συχνά στο ιστορικό βρίσκεται μία μικρή καθυστέρηση στην εξέλιξη τού λόγου τα 2-3 πρώτα χρόνια της ζωής. Ιδιοσυγκρασιακά αυτά τα παιδιά περιγράφονται ενδοστρεφή και αποτραβηγμένα από κοινωνικές επαφές. Είναι παιδιά υπερπροστατευμένα από αγχώδεις μητέρες. Η έναρξη μπορεί να είναι προοδευτική με την έναρξη του σχολικού έτους ή απότομη μετά από κάποιο τραυματικό γεγονός. Αλλαγές στη ζωή του παιδιού όπως μετανάστευση σε περιοχή που μιλάνε άλλη γλώσσα, νοσηλεία, αποχωρισμός από οικογένεια, φυσικό τραύμα και κακοποίηση θεωρούνται ως εκλυτικοί παράγοντες.

Περίπου τα μισά απ' αυτά τα παιδιά ξεπερνούν το πρόβλημα μέσα σε μερικούς μήνες κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Γενικά η αποκατάσταση της λεκτικής επικοινωνίας γίνεται αυθόρμητα και σπανίως αναφέρονται περιπτώσεις όπου δεν παρατηρείται βελτίωση μέχρι την ενήλικη ζωή.

Η θεραπεία για την επιλεκτική αλαλία συνίσταται κυρίως από ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις. Ψυχοδυναμική θεραπεία, συμπεριφοριστική θεραπεία, και η οικογενειακή θεραπεία είναι οι πιο συχνά προτεινόμενες.

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Βερβέρη
Ειδίκευση στην ψυχολογία Παιδιών & Εφήβων (MSc). Ψυχοθεραπεία Παιδιών, Εφήβων και Ενηλίκων. 
Συμβουλευτική Γονέων. Αξιολόγηση Μαθησιακών Δυσκολιών. 
Ομάδες Γονέων. 
Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Ψύχωση
Σχιζοφρένεια, Ο ρόλος του εγκλεισμού
  • Δευτέρα, 14 Νοέμβριος 2016
  • Από: Αικατερίνη-Μαρία Ποπρέλκα

Η σχιζοφρένεια είναι μια ψυχωτική (ψυχική) διαταραχή αγνώστου αιτιολογίας που χαρακτηρίζεται από διαταραχές στη σκέψη, στη διάθεση και στη συμπεριφορά. Οι διαταραχές στη σκέψη εκδηλώνονται μέσω διαστρέβλωσης της...

Ψύχωση
Οι σχιζοφρενείς δεν κρατούν πριόνι. Καταρρίπτοντας μύθους
  • Τρίτη, 18 Οκτώβριος 2016
  • Από: Χρυσανθακοπουλου Μαρία

Γύρω από το όνομα της ασθένειας κρύβονται πολλοί ορισμοί και συμπεράσματα, που εν τέλει είναι μύθοι. Για αρχή, θα δώσουμε έναν ορισμό για την σχιζοφρένεια. Η σχιζοφρένεια είναι μια σοβαρή ψυχική...

Κατάθλιψη, Πένθος, Διπολική Διαταραχή
Σεροτονίνη
  • Πέμπτη, 13 Οκτώβριος 2016
  • Από: Άννα Αλβανού

Η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής του κεντρικού νευρικού συστήματος ο οποίος συναντάται τόσο στον εγκέφαλο, στις περιοχές που ευθύνονται για τη συγκινησιακή έκφραση του ατόμου, όσο και στο...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή

Η Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή ανήκει στην κατηγορία των αγχωδών διαταραχών με κύρια χαρακτηριστικά το υπερβολικό άγχος και την έντονη ανησυχία. Ο άνθρωπος που υποφέρει από την Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή εκφράζει στον τρόπο σκέψης του τις λεγόμενες ιδεοληψίες οι οποίες με την σειρά τους θα οδηγήσουν στην υιοθέτηση των καταναγκασμών.

Σχολική Φοβία. Τρόποι εκδήλωσης και αντιμετώπισης.

Τι εννοούμε με τον όρο σχολική φοβία;
Ως σχολική φοβία ορίζεται η άρνηση του παιδιού να παρακολουθήσει το σχολείο γιατί εκεί νιώθει έντονες σωματικές και ψυχικές ενοχλήσεις, ενώ όταν μένει στο σπίτι του τα συμπτώματα αυτά εξαφανίζονται. Κατ' επέκταση το παιδί αποφεύγει με όποιο τρόπο μπορεί καταστάσεις που σχετίζονται με αυτό.

Χριστούγεννα με τα παιδιά μας...

Η λέξη «Χριστούγεννα» για πολλούς είναι συνδεδεμένη με τη χαλάρωση, με οικογενειακές στιγμές και γενικότερα με ένα εορταστικό κλίμα. Κυρίως για τα παιδιά, τα Χριστούγεννα είναι μια μαγική εποχή.
Την περίοδο των Χριστουγέννων, τα παιδιά στολίζουν το δέντρο, γράφουν γράμμα στον Άγιο Βασίλη, κάνουν βόλτες στην στολισμένη πόλη.

Εκπαίδευση και Αυτισμός

Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή η οποία επιδρά σε πολλούς τομείς της ανάπτυξης ενός ατόμου. Η κλινική εικόνα του αυτισμού δεν είναι ομοιογενής, αλλά κυμαίνεται από ηπιότερες μορφές (με ελάχιστα και σε ήπια μορφή αυτιστικά στοιχεία και φυσιολογική νοημοσύνη) μέχρι βαρύτερες μορφές (με πολλαπλά αυτιστικά στοιχεία συνοδευμένα από βαριά νοητική καθυστέρηση). Τα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν έκπτωση σε τρεις βασικούς τομείς:

Πώς μιλάμε σε παιδιά που πενθούν

Αυτό που αρχικά, χρειάζονται τα παιδιά που πενθούν, πέρα από την κατανόηση των αναγκών τους και τη στήριξη που μπορούν να βρουν στους ενήλικες, είναι και απαντήσεις στις πολλές απορίες που έχουν για τη ζωή, την αρρώστια, το θάνατο. Στη συνέχεια, λοιπόν, θα αναφέρουμε επιγραμματικά κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για το πώς πρέπει να μιλάμε και να απαντάμε στα παιδιά που αντιμετωπίζουν το θάνατο ενός δικού τους αγαπημένου προσώπου.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.