Η αυτοεκτίμηση είναι ένα πολύ σημαντικό συστατικό για μια επιτυχημένη και ευτυχισμένη ζωή. Ένα άτομο μπορεί να είναι ευλογημένο με εξυπνάδα και ταλέντο, αλλά εάν δεν έχει αυτοεκτίμηση, αυτό μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην επίτευξη της επιτυχίας σε μια δουλειά, μια σχέση και σχεδόν σε κάθε τομέα της ζωής.

Τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού είναι το θεμέλιο για να «οικοδομηθεί» θετική αυτοεκτίμηση. Ως γονείς, δεν μπορούμε να ελέγξουμε τα πάντα όσον αφορά το παιδί μας δηλαδή τι βλέπει, τι ακούει ή τι σκέφτεται, το οποίο θα συμβάλει στην αυτο-εικόνα του. Αλλά υπάρχουν ακόμα πολλά που μπορούμε να κάνουμε. Έχουμε το παιδί και τα πρώτα χρόνια της ζωής του μπροστά μας. Κατά τη διάρκεια αυτών των πρώτων ετών, ότι συμβαίνει στο μυαλό του παιδιού είναι πολύ ευαίσθητο. Ως εκ τούτου, οι γονείς έχουν ένα μοναδικό όπλο, μια μη επαναλαμβανόμενη ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα «τραπεζικό λογαριασμό αυτοεκτίμησης» στον οποίο το παιδί θα αποθηκεύει πολλά θετικά πράγματα για τον εαυτό του.

Στα χρόνια και τις δεκαετίες που έρχονται, αυτός ο «τραπεζικός λογαριασμός» θα εξισορροπηθεί από αρνητικές εμπειρίες, οι οποίες είναι αναπόφευκτες.

Επομένως, πώς θα αποκτήσει αυτόν τον πολύτιμο «τραπεζικό λογαριασμό» το παιδί σας; Πώς μπορούμε εμείς, ως γονείς, να δημιουργήσουμε την αυτοεκτίμηση του παιδιού μας;

Παρακάτω είναι μερικές προτάσεις:

1. Δείξτε αγάπη και στοργή στο παιδί σας. Όλες οι συναλλαγές μας με τα παιδιά μας, ξεκινώντας από την παιδική ηλικία, θα πρέπει να γίνονται με πολλή στοργή και αγάπη. Ένα μωρό που αντιμετωπίστηκε με αγάπη και στοργή θα πάρει μια υποσυνείδητη αίσθηση ότι είναι άξιο και αρκετά σημαντικό να αγαπηθεί.

2. Επαινέστε το παιδί σας. Δώστε στο παιδί σας επαίνους όσο το δυνατόν συχνότερα, όποτε κάνουν κάτι σωστό. Πείτε, «Είμαι πολύ περήφανη για σένα. Μου αρέσει ο τρόπος που το έχεις κάνει».

3. Κάντε τις φιλοφρονήσεις σας αξιόπιστες. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να είναι οι φιλοφρονήσεις αξιόπιστες. Υπερβολικές φιλοφρονήσεις όπως, «Είσαι ο καλύτερος στον κόσμο» μπορεί στην πραγματικότητα να είναι αντιπαραγωγικές. Το παιδί θα αναπτύξει ένα διογκωμένο Εγώ, και αυτό μπορεί να επηρεάσει τη σχέση του με τους φίλους του, η οποία μακροπρόθεσμα θα έχει αρνητικές συνέπειες για την αυτοεκτίμηση του.

4. Βάλτε στόχους στο παιδί σας. Ο στόχος θα πρέπει να είναι κάτι εφικτό – π.χ. να ντυθεί μόνο του. Θέστε τους στόχους που είναι κατάλληλοι για την ηλικία και τις ικανότητες του (καθορισμός ενός στόχου που είναι ανέφικτος θα έχει αρνητική επίπτωση στο παιδί). Καθώς το παιδί εργάζεται προς το στόχο, επαινέστε τις προσπάθειές του, συγχαρείτε το για το κάθε βήμα. Όταν το παιδί φτάσει το στόχο, να το συγχαρείτε για το επίτευγμά του και να ενισχύσετε την εικόνα του εαυτού του ως πετυχημένη.

5. Επικρίνετε τη δράση, όχι το πρόσωπο. Όταν το παιδί κάνει κάτι αρνητικό, ας πούμε στο παιδί, κάντε διερεύνηση και ακούστε ενεργητικά το παιδί σας, μην λέτε αμέσως «είσαι κακό παιδί».

6. Επικύρωστε τα συναισθήματα του παιδιού σας. Όταν το παιδί σας υποφέρει από ένα πλήγμα στην αυτοεκτίμησή του, είναι σημαντικό να επικυρώσει τα συναισθήματά του. Για παράδειγμα, αν το παιδί προσβάλλεται από ένα οδυνηρό σχόλιο που έγινε από έναν φίλο ή έναν δάσκαλο, να πείτε στο παιδί, «Αισθάνεσαι προσβεβλημένος από ό, τι το πρόσωπο αυτό είπε». Μόνο μετά το παιδί νιώθει ότι τα αισθήματά του επικυρώνονται (βρίσκουν «τόπο» μέσα του δηλαδή αναγνωρίζονται) και τελικά ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του, μπορείτε να επισημάνετε τους ανθρώπους και τα θετικά πράγματα που έχουν πει και άλλοι γι'αυτό και φυσικά την γνώμη σας.

7. Να είστε περήφανοι για το παιδί σας. Σε τακτική βάση, θα πρέπει να θυμηθείτε να πείτε στο παιδί πόσο τυχεροί και πόσο υπερήφανοι είστε, που είστε γονείς του.

8. Συζητήστε θετικά για το παιδί σας με την παρουσία σημαντικών ανθρώπων στη ζωή του, όπως παππούδες και γιαγιάδες, δάσκαλοι, φίλοι κλπ

9. Ποτέ να μη συγκρίνετε το παιδί σας με τους άλλους, λέγοντας, «γιατί δεν είσαι όπως ο Γιαννάκης;» Όταν γίνονται τέτοιες συγκρίσεις από άλλους, να καθησυχάσετε το παιδί σας ότι είναι ιδιαίτερο και μοναδικό με τον δικό του τρόπο όπως όλοι μας άλλωστε.

10. Βεβαιωθείτε ότι οι άλλοι που ασχολούνται με το παιδί σας ξέρουν τις δυνάμεις του παιδιού σας. Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, μιλήστε με τους δασκάλους του παιδιού σας και πείτε για τις δυνάμεις του παιδιού σας και για τους τομείς στους οποίος υπερέχει, έτσι ώστε ο εκπαιδευτικός να έχει μια θετική προοπτική και το παιδί σας να συνεχίσει να βασίζεται σε αυτές τις δυνάμεις.

11. Πείτε στο παιδί σε τακτική βάση ότι το αγαπάτε άνευ όρων. Όταν αποτυγχάνει, ή κάνει το λάθος πράγμα, θυμηθείτε να του πείτε, «Είσαι ιδιαίτερος για μένα, εγώ θα σ'αγαπώ πάντα, ότι κι αν συμβεί!»

12. Προσέξτε τη δική σας αυτοεκτίμηση. Θα πρέπει να δείτε τον εαυτό σας σε ένα θετικό φως. Οι γονείς που δεν έχουν αυτοεκτίμηση θα έχουν δυσκολίες στην ανατροφή ενός παιδιού με υψηλή αυτοεκτίμηση. Μια καλή θετική εικόνα ενός γονέα, είναι ο γονέας ο οποίος γνωρίζει ότι δεν είναι τέλειος, αλλά τιμά τον εαυτό του γι’αυτό που είναι, ενώ πάντα προσπαθεί να αναπτυχθεί και να βελτιωθεί.


Συγγραφή άρθρου:

Κουτσομπού Βιολέττα-Ειρήνη


Η Κουτσομπού Βιολέττα-Ειρήνη, MBPsS, είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας και Αγγλικής Φιλολογίας του πανεπιστημίου State University of New York/Empire State College των ΗΠΑ. Συνέχισε τις σπουδές της σε μεταπτυχιακό επίπεδο και απέκτησε MA στην Αγγλική και Συγκριτική Λογοτεχνία από το University of Indianapolis των ΗΠΑ.

Έλαβε Επαγγελματικό Δίπλωμα Εξειδίκευσης στην Συμβουλευτική Ψυχολογία και στην συνέχεια απέκτησε MSc στην Ψυχολογία από το University of East London της Μεγάλης Βρετανίας. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα και ειδικεύεται σε θέματα ψυχανάλυσης και Γιουνγκιανής ψυχολογίας στο C. G. Jung Institute της Ζυρίχης καθώς επίσης ειδικεύεται και στον κλάδο της αναπτυξιακής ψυχολογίας και ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας.

Συγγραφή Άρθρου

Βιολέττα-Ειρήνη Κουτσομπού

koutsompou violeta eiriniΣυμβουλευτική - Προαγωγή Ψυχικής Υγείας και Συναισθηματικής Ανάπτυξης.
Μέλος της British Psychological Society και της American Psychological Association.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Μαθήματα Ζωής!

Είναι απόγευμα και μόλις έχω φτάσει στο σπίτι. Eίμαι μέσα στο...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Μαμά, μπαμπά φοβάμαι... Μαθαίνοντας για τους φόβους των παιδιών

Ξεκινώντας ας κάνουμε την ερώτηση τι είναι φόβος. Φόβος, λοιπόν, είναι η συναισθηματική αντίδραση σε έναν πραγματικό ή αναμενόμενο κίνδυνο είτε αυτός είναι πρόσωπο, αντικείμενο ή κάποια κατάσταση. Ως τρόποι δημιουργίας ενός φόβου εντοπίζονται οι παρακάτω:

Ο ουσιαστικός Γονεϊκός Ρόλος και η Παγίδα της Υπερπροστατευτικότητας

Ξεκινώντας θα λέγαμε απλά «ΜΗΝ κάνετε για το παιδί ότι μπορεί να κάνει μόνο του». Ο κανόνας αυτός είναι ΠΑΡΑ πολύ σημαντικός και χρειάζεται να τον επαναλαμβάνεται πολλές φορές μέσα στη μέρα σας. Αν είναι δύσκολο να το θυμάστε μπορείτε να το γράψετε, να το εκτυπώσετε και να το κολλήσετε σε εμφανές σημείο στο σπίτι σας.

Άγιος Βασίλης: Τελικά υπάρχει ή δεν υπάρχει

Ο Δεκέμβριος αγαπημένος μήνας λόγω των γιορτών, της διασκέδασης και της ανάπαυλας για τα μικρά παιδιά. Μήνας χαράς και αισιοδοξίας για όλους μικρούς και μεγάλους με τα υπέροχα στολισμένα χριστουγεννιάτικα δέντρα, τα λαχταριστά γλυκά, με τα λαμπάκια, τις μπάλες, τα παραδοσιακά τραγούδια και ένα γενικότερο κλίμα προσφοράς και αγάπης.

5 Τρόποι για να Βοηθήσετε τα Παιδιά σας να Πιστέψουν στον Εαυτό τους

Όλα τα παιδιά γεννιούνται με μια εσωτερική πυξίδα που, όταν προάγεται μέσω της θετικής άσκησης του δικού μας γονικού ρόλου, βοηθάει τα παιδιά να πιστεύουν στον εαυτό τους και να έχουν επιτυχία τόσο στο σχολείο όσο και στη ζωή τους. Ακόμη και οι μικρές, καθημερινές, θετικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των γονέων και των παιδιών, μπορούν να κάνουν αυτή τη δυνατότητα, πραγματικότητα.

Γυναίκες και Κατάθλιψη: Τελικά πρόκειται για έμφυλη διαταραχή;

Η λέξη κατάθλιψη έχει πολλές διαφορετικές σηµασίες. Άλλα εννοούµε όταν την χρησιµοποιούµε στην καθηµερινή µας γλώσσα και άλλα όταν την χρησιµοποιούµε για να περιγράψουµε ένα κλινικό σύνδροµο που απαιτεί θεραπεία. Η διάθεση είναι ένα συναίσθηµα και γι'αυτό συνήθως χρησιµοποιούµε τον όρο "νιώθω" για να το περιγράψουµε.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.