Σχετικά άρθρα x

 

Είναι αναμφισβήτητο ότι η ποιότητα των σχέσεων των αδελφών κατά την παιδική ηλικία είναι καθοριστικός παράγοντας για την ατομική ψυχοκοινωνική προσαρμογή κατά την ενήλικη ζωή, αφού, ακόμα και οι διαμάχες μεταξύ τών αδελφών, προσφέρουν εμπειρίες που προάγουν την ανάπτυξη τής συναισθηματικής κατανόησης και του αυτοελέγχου τού ατόμου.

Η συμβίωση με έναν αδελφό/ή με διαταραχή του αυτιστικού φάσματος δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα, τόσο θετικάόσο και αρνητικά, είναι πρόκληση αλλά και ευκαιρία για τα τυπικά αναπτυσσόμενα άλλα αδέλφια. Τα αδέλφια των αυτιστικών παιδιών βιώνουν μπερδεμένα και έντονα συναισθήματα που, λόγω της ηλικίας, δεν έχουν τη συναισθηματική ωριμότητα να τα διαχειριστούν και να τα κατανοήσουν, γι’ αυτόάλλοτε δείχνουν έντονο ενδιαφέρον συμμετοχής στη βελτίωση της κατάστασης και άλλοτε διαφοροποιούν τη στάση τους από την υπόλοιπη οικογένεια, αγνοώντας τελείως το πρόβλημα.

Γνωρίζοντας όμως ότι η επικοινωνία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο τής οικογενειακής λειτουργικότητας, θεωρείται σημαντική η συμμετοχή τών αδελφών του αυτιστικού παιδιού στην εκπαίδευσή του, εφόσον το ίδιο το παιδί εκφράσει αυτή την επιθυμία και όχι όταν του έχει επιβληθεί κάτι τέτοιο ως καθήκον. Οι μέχρι τώρα μελέτες έχουν δείξει ότι τα αδέλφια μπορούν να είναι πολύ καλοί εκπαιδευτές-θεραπευτές με την υποστηρικτική πάντα καθοδήγηση των ειδικών, αφού ο κώδικας επικοινωνίας που αναπτύσσουν με το αυτιστικό αδελφάκι τους διαπνέεται από ενσυναίσθηση, οριοθέτηση και συνέπεια στις θέσεις τους.

Τα παιδιά ως «συνθεραπευτές» μαθαίνουν να διαχειρίζονται το αδελφάκι τους όσο καλύτερα μπορούν, βοηθώντας το να βελτιώσει τις κοινωνικές του δεξιότητες, δημιουργώντας ένα ήρεμο και υποστηρικτικό περιβάλλον για τον ίδιο αλλά και, τα ίδια τα αδέλφια μαθαίνουν να διαχειρίζονται τα μπερδεμένα συναισθήματά τους από την ύπαρξη του αυτιστικού παιδιού βελτιώνοντας και τις δικές τους σχέσεις, μέσα από στρατηγικές, τόσο με το ίδιο το παιδίόσο και με τους γονείς τους αλλά και με το υπόλοιπο εξωτερικό περιβάλλον.

Επομένως, η κατάλληλη πληροφόρηση που πρέπει να παρέχεται στα αδέλφια των αυτιστικών παιδιών καθώς και η συνειδητή συμμετοχή τους στην εκπαίδευση του αυτιστικού παιδιού είναι πρωτίστης σημασίας για την παραγωγική επικοινωνία των μελών της οικογένειας και για την προσωπική εξέλιξη των αδελφών του αυτιστικού παιδιού.

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Ομόφυλες οικογένειες και παιδοθεσία
  • Τρίτη, 15 Νοέμβριος 2016
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Η ανάγκη και η απαίτηση των ομόφυλων ζευγαριών για σεβασμό και κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους, όπως και η καταπολέμηση κάθε διάκρισης με αφετηρία τον σεξουαλικό προσανατολισμό,...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Οικογένεια: η πρώτη εικόνα του εαυτού
  • Τετάρτη, 02 Νοέμβριος 2016
  • Από: Ηλιάννα Πεσσάρη

Η οικογένεια είναι ένα σύστημα, δηλαδή μία ομάδα ατόμων που προσπαθούν να λειτουργήσουν όλοι μαζί. Τα μέλη μεταξύ τους είναι σε βαθιά σύνδεση και το ένα επηρεάζει το άλλο κάθε στιγμή και σε πολλά επίπεδα....

Εργασιακή Ψυχολογία
Η συναισθηματική εξουθένωση των Αστυνομικών
  • Δευτέρα, 31 Οκτώβριος 2016
  • Από: Ευάγγελος Δρίβας

Οι Αστυνομικοί εκτίθενται καθημερινά σε μία πληθώρα ερεθισμάτων και καταστάσεων αναφορικά με το αντικείμενο των καθηκόντων τους, τα οποία δημιουργούν έντονα αρνητικά συναισθήματα (Berking & συν.,...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori 1870-1952)
Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Το 1896 αποφοιτά από την Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Ρώμης με τις ειδικότητες της παιδιάτρου και της ψυχιάτρου έχοντας, ήδη, κλινική εμπειρία κατά τη διάρκεια των σπουδών της με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
Μοντεσσόρι

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

 

Διαταραχή του πόνου
ψυχική διαταραχή

Η αιώνια σχέση σώματος και νου έχει επισημανθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια πριν, μέσα από τις σοφές ρήσεις των αρχαίων Ελλήνων (νους υγιής εν σώματι υγιεί), και έχει απασχολήσει την επιστήμη,την θρησκεία αλλά και την φιλοσοφία, αρκετές φορές.

Πώς μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν τα κίνητρα του παιδιού τους για μάθηση
μητέρα-παιδί

Η γνώση είναι δύναμη – Francis Bacon
Ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η μόρφωσή τους. Η ενεργή συμμετοχή τους στη διδακτική διαδικασία μέσω της μελέτης του παιδιού στο σπίτι, για να είναι βοηθητική και αποτελεσματική, πρέπει να πληροί ορισμένες προυποθέσεις ώστε ο ρόλος τους να συμβάλλει στην ενίσχυση της σχολικής επίδοσης αλλά και στην προσωπική επιτυχία του ατόμου.

Φράσεις των Γονέων που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Ο όρος αυτοεκτίμηση χρησιμοποιείται για την απόδοση του αγγλικού όρου self-esteem. Σύμφωνα με τον Stanley Coopersmith, ο οποίος υπήρξε ένας από τους κύριους μελετητές της έννοιας της αυτοεκτίμησης, ο όρος υποδηλώνει την εκτίμηση και τις συνήθεις αντιλήψεις του ατόμου για τον εαυτό του, καθορίζοντας τον βαθμό στον οποίο εκείνο πιστεύει ότι είναι ικανό, επιτυχημένο, σημαντικό και άξιο.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.