Η αυτοεκτίμηση αναφέρεται στο πώς νιώθουμε σε σχέση με όλα όσα γνωρίζουμε και πιστεύουμε για τον εαυτό μας, πόσο ικανοί και άξιοι θεωρούμε πως είμαστε. Στα παιδιά, που βρίσκονται σε μια συνεχή και γρήγορη διαδικασία μάθησης, ανάπτυξης δεξιοτήτων, διαμόρφωσης προσωπικότητας και δημιουργίας σχέσεων, η χαμηλή αυτοεκτίμηση είναι σημαντικό εμπόδιο.

Τι μπορούμε να κάνουμε για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των παιδιών;

Παρέχουμε ανοιχτή επικοινωνία μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και υποστήριξης.

Αγαπάμε το παιδί για αυτό που είναι (όχι αυτό που θα θέλαμε) και το βοηθάμε να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του και να τον αποδεχτεί σαν σύνολο.

Δεν φοβόμαστε ή ντρεπόμαστε να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας και δεν αποθαρρύνουμε / ενοχοποιούμε τα θετικά (π.χ. «μην ενθουσιάζεσαι τόσο εύκολα»), ή αρνητικά συναισθήματα (π.χ. «μην κλαις, μην θυμώνεις, μη ζηλεύεις»).

Να θυμόμαστε ότι τα καλά λόγια και η επιβράβευση δεν κοστίζουν, αλλά δεν είναι και ‘καραμέλα’! Εάν το παιδί έχει πετύχει κάτι που επιθυμούσε, εάν κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια, τότε ναι, είναι καλό να το επαινέσουμε τόσο για το αποτέλεσμα όσο και για την προσπάθεια.

Ασκούμε εποικοδομητική κριτική, δεν ντροπιάζουμε ή γελοιοποιούμε το παιδί, δεν κατηγορούμε, δεν συγκρίνουμε με άλλα παιδιά, αποφεύγουμε την ενίσχυση ανταγωνιστικών σχέσεων.

Δεν αναλαμβάνουμε ευθύνες που του αναλογούν. Κάνοντας το αυτό, το παιδί δεν έχει το κίνητρο να προσπαθήσει, παραμένει εξαρτημένο, δεν υφίσταται τις συνέπειες των συμπεριφορών κι επιλογών του και δεν έχει τελικά την ευκαιρία να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και να εκτιμήσει τον εαυτό του.

Εάν δυσκολεύεται σε κάτι που έχει αναλάβει, ενθαρρύνουμε, υποστηρίζουμε, διδάσκουμε δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, με έμφαση στις πρακτικές και εναλλακτικές λύσεις.

Αποφεύγουμε τις ταμπέλες. Δεν είσαι άχρηστος, τεμπέλης, φυγόπονος, αλλά απλά δεν τα κατάφερες σε αυτή τη δραστηριότητα.

Το μαθαίνουμε να φροντίζει τον εαυτό του και να επιλέγει, χωρίς να γινόμαστε υπερπροστατευτικοί και να προσπαθούμε να μην στενοχωρηθεί και να μην δυσκολευτεί ποτέ.

Ζητάμε τη γνώμη του για θέματα που το αφορούν. Καθώς όμως ως γονείς και δάσκαλοι χρειάζεται να πάρουμε κάποιες αποφάσεις για λογαριασμό του παιδιού, αυτές χρειάζεται να είναι με κριτήριο το δικό του όφελος και να είναι αιτιολογημένες, όχι απλά επειδή ‘έτσι λέω εγώ’.

Εκπαιδεύουμε το παιδί στην θετική σκέψη και το ενθαρρύνουμε να βλέπει και τις θετικές όψεις της συμπεριφοράς ή της προσωπικότητας των άλλων, να λαμβάνει υπόψη τα κίνητρα και τα συναισθήματα.

Του ζητάμε να συμμετέχει σε οικογενειακές δραστηριότητες και να συνεισφέρει (ανάλογα με τις δυνατότητες του) στις οικιακές εργασίες.

Το διευκολύνουμε να αναπτύξει τα μοναδικά ταλέντα και ικανότητες που διαθέτει, να αποκτήσει κοινωνικές σχέσεις κι εμπειρίες, να θέτει στόχους και να έχει φιλοδοξίες.

Αλλά εξηγούμε ότι στη ζωή δεν έρχονται πάντα τα πράγματα όπως τα περιμένουμε και υπάρχουν πολλοί λόγοι για να μην καταφέρουμε κάτι που θέλουμε πολύ. Αν δεν πιστεύουμε στον εαυτό μας βάζουμε από μόνοι μας ένα ακόμα εμπόδιο!...

Τέλος το βοηθάμε να μάθει από τα λάθη, να γελάει και να αντιμετωπίζει τις γκάφες και τις αποτυχίες με χιούμορ, να αποφεύγει την τελειομανία, να απολαμβάνει τη ζωή στο εδώ και τώρα.

Όλα αυτά είναι σημαντικό να τα εφαρμόζουμε κι εμείς. Έτσι είναι κατανοητό πως χρειάζεται πάνω από όλα να έχουμε εμείς οι ίδιοι αυτοεκτίμηση, ως γονείς, ως δάσκαλοι, ως πρότυπα για τα παιδιά.

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Γιατί και πώς να παίξετε με τα παιδιά σας;
  • Τετάρτη, 11 Ιανουάριος 2017
  • Από: Επταήμερος Μιχάλης

Υπάρχει μία διαδεδομένη πεποίθηση στην κοινωνία μας ότι το παιχνίδι με τα παιδιά είναι χάσιμο χρόνου. Πολλοί γονείς από την άλλη, ενώ αναγνωρίζουν τα οφέλη που έχει το παιχνίδι...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Παιδιά και αυτοεκτίμηση: Συμβουλές για γονείς
  • Τρίτη, 10 Ιανουάριος 2017
  • Από: Βαλεντίνα Θεοδώρου

Η αυτό-εκτίμηση μπορεί να θεωρηθεί ως το απαραίτητο σωσίβιο με το οποίο το κάθε παιδί πρέπει να είναι εφοδιασμένο καθώς κολυμπά μέσα στην απύθμενη καθημερινότητα. Είναι το...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Παιδιά στα ΜΜΕ
  • Τρίτη, 10 Ιανουάριος 2017
  • Από: Δημήτρης Παπαδημητρίου

Τα παιδιά είναι κατά κανόνα, αυτή η κατηγορία του πληθυσμού που άλλοι ονομάζουν "ιδιαίτερη" και άλλοι "ευαίσθητη" κατηγορία.  Είναι αυτοί οι συνάνθρωποί μας που χρειάζονται μέχρι την...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Από την Αυτογνωσία στην Αυτοπραγμάτωση

Τι είναι η Αυτογνωσία;
Αυτογνωσία σημαίνει γνωρίζω τον εαυτό μου: τις ανάγκες, τις επιθυμίες, τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τα κίνητρα.  Είναι σημαντική γιατί μόνο αν γνωρίζω τι θέλω και γιατί το θέλω,  μπορώ να γνωρίσω και να αποδεχτώ τους άλλους.

Ιχνογράφημα

Το ιχνογράφημα των παιδιών δεν είναι μόνο μια ευχάριστη και δημιουργική δραστηριότητα, αλλά και αντικείμενο μελέτης από ειδικούς. 
Τα σχέδια των παιδιών μας παρέχουν πληροφορίες για:

Υπαρξιακή Ψυχολογία

Η υπαρξιακή ψυχολογία βασίζεται στις αρχές της υπαρξιακής θεωρίας και υποθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν επίγνωση του εαυτού τους, είναι ικανοί να αποφασίζουν και υπεύθυνοι για τις πράξεις τους.  Επομένως, η παρούσα κατάσταση της ζωής τους είναι μάλλον αποτέλεσμα προσωπικών επιλογών, παρά εξωγενών επιδράσεων. 

Συνδιαλεκτική Ανάλυση
Συνδιαλεκτική Ανάλυση

Η συνδιαλεκτική ή συναλλακτική ανάλυση (transactional analysis) είναι θεωρία και συμβουλευτική-θεραπευτική προσέγγιση που βασίζεται στην επικοινωνία. Ακριβώς επειδή δίνει έμφαση στην επικοινωνία, βρίσκει πολλές εφαρμογές σε όλες τις διαπροσωπικές σχέσεις (π.χ. με συνεργάτες, με σύντροφο, με γονείς και παιδιά).

Αντιμετωπίστε το στρες!

Το stress μπορεί να μας ακινητοποιεί ή να μας κινητοποιεί. Είναι στο χέρι μας! Οι τρόποι αντιμετώπισης του στρες είναι αρκετοί. Οι προσωρινοί (αγχολυτικά, καταχρήσεις, αποφυγή) δεν είναι πολύ βοηθητικοί. Οι μακροπρόθεσμοι (αλλαγές στη ζωή, στη σκέψη, στη διαχείριση προβλημάτων, στον οργανισμό) απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια και υπομονή, αλλά αξίζουν τον κόπο!

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.