Το σύνδρομο Asperger είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, διεθνώς αναγνωρισμένη που έγινε γνωστή από το Βιεννέζο γιατρό, Hans Asperger πριν από πενήντα χρόνια, όταν αυτός δημοσίευσε την πρώτη περιγραφή της συμπεριφοράς των παιδιών με αυτό το σύνδρομο. Παρόλα αυτά, το σύνδρομο Asperger αναγνωρίστηκε, επίσημα, ως διαταραχή το 1994 οπότε και προστέθηκε στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο (DSMIV).

Πρόκειται για νευρολογικές διαταραχές (μικρής ή μεγαλύτερης έντασης) στη γλώσσα, στις επικοινωνιακές δεξιότητες, στις επαναλαμβανόμενες κινήσεις αλλά και στη σκέψη και συμπεριφορά. Τα άτομα με σύνδρομο Asperger είναι ικανά να λειτουργήσουν στην καθημερινή ζωή αλλά είναι κοινωνικά ανώριμα γι’ αυτό και συχνά θεωρούνται ως ιδιόρρυθμα και εκκεντρικά. Αρκετές φορές τα συμπτώματα αυτού του συνδρόμου συγχέονται με άλλα προβλήματα συμπεριφοράς (π.χ. διάσπαση προσοχής) γι’ αυτό θα πρέπει να αξιολογούνται από διεπιστημονική ομάδα (παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, λογοπεδικό) προκειμένου να γίνει η σωστή διάγνωση η οποία θα επιτρέψει και την ανάλογη παρέμβαση.

Αν και κάθε άτομο με σύνδρομο Asperger διαφέρει ως προς τα υπόλοιπα με το ίδιο σύνδρομο κάποια χαρακτηριστικά είναι βασικά σε όλα.

1) Τα άτομα με σύνδρομο Asperger παρουσιάζουν δυσκολίες στην αμοιβαία κοινωνική αλληλεπίδραση αφού κάποια από αυτά δεν έχουν καν την επιθυμία να αλληλεπιδράσουν ενώ άλλα δεν ξέρουν πως να το κάνουν. Δεν έχουν βασικές κοινωνικές δεξιότητες με αποτέλεσμα να θεωρούνται αγενή ή και αντικοινωνικά.

2) Παρουσιάζουν δυσκολίες στις γλωσσικές δεξιότητες αφού δεν αντιλαμβάνονται τη γλώσσα ως έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων και συλλογής πληροφοριών.

3) Έχουν περιορισμένα ενδιαφέροντα και εμμονή στη ρουτίνα.

4) Η κινητική αδεξιότητα είναι επίσης χαρακτηριστικό των ατόμων με αυτό το σύνδρομο τόσο στις μεγάλες όσο και στις λεπτές κινητικές ικανότητες.

5) Προβλήματα παρουσιάζονται και στη γνωστική διαδικασία τόσο στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών όσο και στη δυσκολία τους σε υποθετικούς συλλογισμούς και ανάπτυξη κριτικής σκέψης.

6) Τα άτομα με σύνδρομο Asperger έχουν προβλήματα στην αισθητηριακή ολοκλήρωση αφού αισθητηριακά ζητήματα όρασης, ακοής, αφής, όσφρησης ή γεύσης είναι αρκετά συχνά.

Αν και τα αίτια του συνδρόμου αυτού είναι ακόμα υπό εξέταση, η σωστή διάγνωση είναι πολύ σημαντική για την πρώιμη παρέμβαση αφού τα άτομα αυτά με την κατάλληλη εκπαίδευση και θεραπεία μπορούν να επιτύχουν μια ολοκληρωμένη και αυτόνομη ζωή, βοηθώντας τα να πάψουν να βιώνουν τον κόσμο μας ως “χαοτικό και μπερδεμένο”.

 

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα
Asperger σύνδρομο

Τα τελευταία χρόνια αρκετοί γονείς παρατηρούν μια "παραδοξότητα"...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού
διαταραχή κινητικού συντονισμού

Ο όρος αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού αναφέρεται στο παιδί που παρουσιάζει σοβαρή μειονεξία στην ανάπτυξη του συντονισμού των κινήσεών του,η οποία εμποδίζει την καθημερινή λειτουργικότητα του παιδιού και την σχολική του επίδοση αργότερα, και η οποία δεν αποδίδεται σε γνωστούς βιολογικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori 1870-1952)
Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Το 1896 αποφοιτά από την Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Ρώμης με τις ειδικότητες της παιδιάτρου και της ψυχιάτρου έχοντας, ήδη, κλινική εμπειρία κατά τη διάρκεια των σπουδών της με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
Μοντεσσόρι

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

Διαταραχή του πόνου
ψυχική διαταραχή

Η αιώνια σχέση σώματος και νου έχει επισημανθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια πριν, μέσα από τις σοφές ρήσεις των αρχαίων Ελλήνων (νους υγιής εν σώματι υγιεί), και έχει απασχολήσει την επιστήμη,την θρησκεία αλλά και την φιλοσοφία, αρκετές φορές.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).