Cutting, καλείται ο εκούσιος αυτοτραυματισμός μερών του σώματος με αιχμηρά αντικείμενα (συνήθως μαχαίρι ή ξυράφι), προκειμένου να παρουσιαστεί αίμα, χωρίς όμως την προσπάθεια ή την επιθυμία της αυτοκτονίας.

Η εσωτερική πλευρά των καρπών ή άλλα μέρη του σώματος που δεν είναι σε κοινή θέα επιλέγονται, συνήθως, από τον/την έφηβο (έρευνες έχουν δείξει ότι τα κορίτσια έχουν 4 φορές περισσότερες πιθανότητες για “cutting” σε σύγκριση με τα αγόρια) προκειμένου να αποφορτιστούν από αρνητικά συναισθήματα για καταστάσεις άγχους, πίεσης ή απόρριψης που βιώνουν.

Η ανακούφιση μέσα από τον αυτοτραυματισμό

Τα άτομα αυτά πιστεύουν πως προκαλώντας στον εαυτό τους εξωτερικό – σωματικό πόνο, θα ανακουφιστούν ευκολότερα από τον έντονο εσωτερικό – ψυχικό πόνο που νιώθουν. Η ανακούφιση όμως που προσφέρει ο αυτοτραυματισμός είναι προσωρινή και όταν η σωματική κρίση περάσει, τα αρνητικά συναισθήματα επιστρέφουν με μεγαλύτερη ένταση και έτσι ο έφηβος “παγιδεύεται” σε έναν φαύλο κύκλο, ολέθριο τόσο για την ψυχική του υγεία όσο και για τη σωματική του ακεραιότητα.

Το “cutting” είναι μια ασυνείδητη προσπάθεια των εφήβων να τραβήξουν την προσοχή των άλλων προκειμένου να νιώσουν αποδοχή, ασφάλεια, φροντίδα και αγάπη παρόλο που νιώθουν ενοχές για αυτό που κάνουν και κυριολεκτικά κρύβονται και κρύβουν τα “τραυματισμένα” σημεία του σώματός τους για να μην τα αντιληφθούν οι άλλοι. Επιπλέον, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, ο έντονος θυμός, η κατάθλιψη ή η αγχώδης διαταραχή, χαρακτηρίζει τα άτομα που επιλέγουν τη μέθοδο αυτή, ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει πρόβλημα με χρήση ουσιών και κυρίως κατάχρηση αλκοόλ.

Θεραπεία συμπεριφορών αυτοτραυματισμού

Υψίστης σημασίας για την επίλυση αυτού του προβλήματος είναι η ψυχοθεραπεία που θα βοηθήσει τον/την έφηβο να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί τα συναισθήματά του αρχικά και στη συνέχεια, να τα διαχειριστεί καλύτερα κάτω από την υποστήριξη του ψυχοθεραπευτή, ο οποίος με επιμονή και υπομονή θα βοηθήσει τον/την έφηβο να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι μόνος/η και ότι μπορεί να νιώσει καλύτερα χωρίς να κάνει κακό στο σώμα του και εν τέλει στον εαυτό του.

Παράλληλα, η ζωγραφική, ο χορός, το τρέξιμο, η συγγραφή ποιημάτων ή ημερολογίου καθώς και η φροντίδα ενός κατοικίδιου ζώου, βοηθούν αρκετά στην αποφόρτιση των συναισθημάτων, ενώ τεχνικές αποτροπής την κρίσιμη στιγμή όπως το τρίψιμο της γόμας στο σημείο του σώματος που επιχειρείται να τραυματιστεί ή ο στιγματισμός του με ένα κόκκινο στυλό, έχουν αποδειχτεί αρκετά βοηθητικές στη μείωση του φαινομένου.

Συμπερασματικά, είναι επιτακτική ανάγκη να προσφέρουμε στον έφηβο, όλοι μας, ελπίδα, προοπτική, να του δώσουμε χώρο και χρόνο να ανακαλύψει τον εαυτό του και την ταυτότητά του και να διανθίσει την ψυχή του με υγιείς αξίες όπως αγάπη, δικαιοσύνη, υπευθυνότητα. Αν τον βοηθήσουμε να ανακαλύψει δημιουργικές δεξιότητες και να δώσει αξία στον εαυτό του, τότε φαινόμενα όπως αυτά του αυτοτραυματισμού θα εκλείψουν.

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori 1870-1952)
Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Το 1896 αποφοιτά από την Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Ρώμης με τις ειδικότητες της παιδιάτρου και της ψυχιάτρου έχοντας, ήδη, κλινική εμπειρία κατά τη διάρκεια των σπουδών της με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
Μοντεσσόρι

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

Διαταραχή του πόνου
ψυχική διαταραχή

Η αιώνια σχέση σώματος και νου έχει επισημανθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια πριν, μέσα από τις σοφές ρήσεις των αρχαίων Ελλήνων (νους υγιής εν σώματι υγιεί), και έχει απασχολήσει την επιστήμη,την θρησκεία αλλά και την φιλοσοφία, αρκετές φορές.

Πώς μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν τα κίνητρα του παιδιού τους για μάθηση
μητέρα-παιδί

Η γνώση είναι δύναμη – Francis Bacon
Ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η μόρφωσή τους. Η ενεργή συμμετοχή τους στη διδακτική διαδικασία μέσω της μελέτης του παιδιού στο σπίτι, για να είναι βοηθητική και αποτελεσματική, πρέπει να πληροί ορισμένες προυποθέσεις ώστε ο ρόλος τους να συμβάλλει στην ενίσχυση της σχολικής επίδοσης αλλά και στην προσωπική επιτυχία του ατόμου.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.