Σχετικά άρθρα x

 

Ένας από τους πλέον έγκυρους ορισμούς για τις Μαθησιακές Δυσκολίες είναι αυτός της National Joint Committee of Learning Difficulties (1988): Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι μια μεγάλη ομάδα πολύμορφων δυσκολιών οι οποίες αναφέρονται στη λειτουργία και την εκμάθηση της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, της κατανόησης καθώς και των μαθηματικών εννοιών.

Τα προβλήματα αυτά είναι εγγενή στον άνθρωπο, θεωρούνται ότι υπάρχουν εξαιτίας δυσλειτουργίας του κεντρικού νευρικού συστήματος και είναι δυνατόν να εκδηλώνονται καθ” όλη τη διάρκεια της ζωής του. Oι ΜΔ μπορούν να παρατηρούνται ταυτόχρονα με άλλα προβλήματα όπως προβλήματα κοινωνικής αντίληψης, νοητικής υστέρησης ή και με εξωγενείς παράγοντες όπως πολιτισμικές διαφορές, υστερημένο γλωσσικό περιβάλλον, ανεπαρκής ή ακατάλληλη εκπαίδευση, αλλά δεν είναι αποτέλεσμα αυτών των συνθηκών ή επιρροών.

To σίγουρο είναι πως οι μαθησιακές δυσκολίες δεν εμφανίζονται ξαφνικά! Υπάρχουν σημάδια που μας προειδοποιούν για το ενδεχόμενο εκδήλωσης τους. Ήδη από την προσχολική ηλικία μπορούμε να έχουμε τις πρώτες ενδείξεις οι οποίες όμως δεν αποτελούν και αποδείξεις.

Η καθυστερημένη ομιλία του παιδιού αλλά και τα προβλήματα που παρουσιάζει στην άρθρωσή του είναι ένα πρώτο στοιχείο το οποίο με τη σειρά του προκαλεί τους αργούς ρυθμούς στην ανάπτυξη του λεξιλογίου. Πότε όμως περιμένουμε από ένα παιδί να μας πει τις πρώτες του λέξεις; Ένα παιδί στο τέλος του πρώτου έτους και αφού έχει βαβίσει για αρκετό καιρό, λέει τις πρώτες του λέξεις και σιγά σιγά οι ήχοι του και οι κινήσεις των χεριών του αρχίζουν να μοιάζουν με ομιλία. Οι πρώτες λέξεις όμως που παραπέμπουν σε αντικείμενα εμφανίζονται συχνά στο λεξιλόγιο των παιδιών όταν πλησιάζουν τα δεύτερα γενέθλιά τους. (Bloom, Tinker & Margoulis,1993)

Εν συνεχεία, η δυσκολία ενός παιδιού να διακρίνει τους ήχους-φωνούλες στην αρχή μιας λέξης, να μην έχει δηλαδή φωνολογική γνώση, αποτελεί μια ακόμη ένδειξη. Για παράδειγμα, η αδυναμία του παιδιού να διακρίνει τη διαφορά ανάμεσα στις λέξεις / θάρρος / και / φάρος / όταν τις ακούει υποδηλώνει μια ανωριμότητα σε αυτόν τον τομέα. Γιατί όμως αυτό αποτελεί πρόβλημα; Αρκεί κανείς να σκεφτεί πως αν ένα παιδί δε μπορεί να ξεχωρίσει ακουστικά τους φθόγγους της γλώσσας του είναι επόμενο να μη μπορεί να ταυτίσει αυτό που ακούει (φώνημα) με αυτό που βλέπει (γράμμα). Σε μια ανάλογη περίπτωση λοιπόν, ένα παιδί είναι πιθανό να
δυσκολευτεί στη διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής που θα ακολουθήσει λίγο αργότερα.

Η αδυναμία στην κατανόηση και στην εφαρμογή εντολών που εμπεριέχουν κατευθύνσεις (πάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά) μπορεί να είναι ακόμη μια ένδειξη. Για να το εξηγήσουμε όσο πιο απλά γίνεται οι έννοιες του πάνω-κάτω, δεξιά- αριστερά, εμπρός-πίσω δε σημαίνουν απολύτως τίποτα για ένα παιδί αν δε μπορεί να τοποθετηθεί στο χώρο (π.χ. οι έννοιες του πάνω κάτω αποκτούν σημασία μόνο όταν συσχετισθούν με το κεφάλι και τα πόδια του παιδιού), να συσχετίσει δηλαδή το σωματικό του σχήμα με την εξωτερική αντικειμενική πραγματικότητα.

Όταν το παιδί λοιπόν δυσκολεύεται να αντιληφθεί τις σχέσεις των αντικειμένων μέσα στο χώρο, αυτό έχει άμεσο αποτέλεσμα στο μαθησιακό τομέα μιας και δε μπορεί να αντιληφθεί τη διαδοχή των γραμμάτων σε μια λέξη ή ξεχνά τη σειρά με την οποία πρέπει να κάνει τις διαδικασίες για τις πράξεις στην αριθμητική κ.α.

Αρκεί να μας υποψιάσει επίσης και η αδυναμία ενός παιδιού να συγκεντρωθεί, να ολοκληρώσει μια εργασία ή ένα παιχνίδι ή ακόμη η δυσκολία του να επικοινωνήσει με άλλα συνομήλικα παιδιά του. Επίσης, η ανωριμότητα του ψυχοσωματικά ή ακόμη και η εκδήλωση συμπεριφοράς που ταιριάζει σε ηλικία μικρότερη από τη δική του. Όλες οι παραπάνω ενδείξεις μας βοηθούν ώστε να είμαστε υποψιασμένοι και να προλαβαίνουμε τις όποιες δυσκολίες των παιδιών σε πρωταρχικό στάδιο. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα παρέμβουμε εγκαίρως και θα συντελέσουμε αποφασιστικά στην πρόοδο των παιδιών μας! Ας έχουμε όμως στο μυαλό μας πως το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς, τους οποίους οφείλουμε να σεβόμαστε δίνοντας του το χρόνο και
την υπομονή που χρειάζεται!

Συγγραφή Άρθρου

Ειρήνη Θ. Ευαγγέλου Ψυχολόγος
Επιστημονική υπεύθυνη: Specialenglish.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Άγχος/Φοβίες
Ψυχοσωματικά Συμπτώματα - Όταν η ψυχή νοσεί, το σώμα πονά
  • Παρασκευή, 02 Δεκέμβριος 2016
  • Από: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

Δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι μας έχουμε νιώσει δυσφορία, έντονη ενόχληση ή σωματικό πόνο χωρίς να ξέρουμε πού οφείλεται. Εκφράσεις όπως «έχω έναν κόμπο στο στομάχι» ή «η...

Παιδαγωγική Ψυχολογία
Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
  • Δευτέρα, 14 Νοέμβριος 2016
  • Από: Καλλιόπη Κωστέα

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του. 2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του....

Ψυχολογία Υγείας
Αλτζχάϊμερ Νόσος (Alzheimer) - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία
  • Τρίτη, 25 Οκτώβριος 2016
  • Από: Αμανατίδου Φωστηρία

Η νόσος Alzheimer αποτελεί μια μορφή άνοιας, η οποία είναι και η πιο συχνά εμφανιζόμενη σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη άνοιας (π.χ. άνοια με σωμάτια Lewy στην οποία παρατηρούνται δυσκολίες στη βάδιση...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Καλή σχολική χρονιά από την αρχή...

Για να έχουμε όμως ένα καλό ξεκίνημα και επειδή όπως λένε η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, ιδιαίτερα όσο αφορά τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες στα ελληνικά μαθήματα ή και στα αγγλικά, θέλουν μια πιο ευαισθητοποιημένη προσέγγιση και προετοιμασία για το σχολικό πλαίσιο, με υπομονή και κατανόηση από τους γονείς, τουλάχιστον για τις πρώτες εβδομάδες της χρονιάς.

Παιχνίδια για αγγλικά στο αυτοκίνητο

Την περίοδο του Πάσχα είτε θα ταξιδέψουμε για να πάμε στο χωριό μας ή σε κάποιο ξενοδοχείο ώστε να περάσουμε όμορφες σύντομες διακοπές, είτε λόγω των γιορτών και της εποχής θα κάνουμε πολλές βόλτες. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα περάσουμε πολλές ώρες μέσα στο αυτοκίνητο, γιατί λοιπόν να μη τις αξιοποιήσουμε με παιχνίδια στην αγγλική γλώσσα για εξάσκηση αλλά και να περάσουμε ευχάριστα αυτές τις ώρες με τα παιδιά μας.

Γιορτινή Παιχνιδομάθηση

Υπάρχουν δύο διαφορετικά «μοντέλα» μαμάδων των γιορτών. Από τη μια πλευρά οι πιο παραδοσιακές μαμάδες που πιστεύουν ότι οι διακοπές των γιορτών αποτελούν μια θαυμάσια ευκαιρία για επανάληψη και μάθηση, ώστε ο νέος χρόνος να φέρει στα παιδιά τους πολλή γνώση.

Η δυσλεξία & τα αγγλικά διαβάζουν με τα χρώματα

Η χρήση των χρωμάτων κάνει τη  μελέτη της αγγλικής γλώσσας αποτελεσματική αλλά και ευχάριστη καθώς δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά : 
1)να υπογραμμίσουν τις σημαντικές λέξεις ενός κειμένου ( who, when, what, why, where, how ). 
2)να  διαχωρίσουν τις παραγράφους του κειμένου.

Tips για δυσκολίες στα αγγλικά

Τα αγγλικά είναι σχετικά πολύπλοκα τόσο στον προφορικό (speaking) όσο και στον γραπτό λόγο (writing), άλλωστε μη ξεχνάμε ότι είναι μια μη φωνολογική γλώσσα, δηλαδή γενικά άλλα ακούμε… άλλα διαβάζουμε… και άλλα γράφουμε… 
Αν θέλετε λοιπόν ενημερωθείτε για κάποιες τεχνικές (tips), που βοηθάνε να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες στην αγγλική γλώσσα, σε τέσσερις σημαντικές μαθησιακές ενότητες.   

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.