Πολλά έχουν γραφτεί για το άγχος και αναμένεται να γραφτούν ακόμη περισσότερα. Αν η κατάθλιψη ήταν η ασθένεια του 20ου αιώνα, τότε ίσως το άγχος δικαιωματικά να είναι η ασθένεια του τωρινού.  Σύμφωνα άλλωστε και με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, η πιο συχνά εμφανιζόμενη ψυχική διαταραχή στην Ελλάδα είναι η Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή (ΓΑΔ).

Και η οικονομική κρίση φυσικά, δυσχεραίνει κατά πολύ τα πράγματα. Ωστόσο, το άγχος αυτό καθαυτό δεν είναι και τόσο κακό το κακόμοιρο.  

Δεν υπάρχουν αρνητικά συναισθήματα συνηθίζουμε να λέμε εμείς οι ψυχολόγοι. Σαφώς και σκέφτεσαι όλες εκείνες τις στιγμές που σε παρέλυσε το άγχος, που σε άφησε άϋπνο ή που σε έκανε να τα χάσεις μπροστά σε μια ανεξέλεγκτη για εσένα κατάσταση.

Ωστόσο επιμένω,τα συναισθήματα δεν είναι αρνητικά. Η κατάχρησή τους είναι αυτή που τα κάνει αρνητικά. (Παν μέτρον άριστον δεν έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες;)

Κάθε συναίσθημα αποσκοπεί σε κάτι και βοηθάει στην καλύτερη προσαρμογή μας.Το ίδιο συμβαίνει και με το άγχος. Μας ενεργοποιεί για να αντιδράσουμε μπροστά σε κάτι καινούριο ή σε κάτι δύσκολο. Διαφορετικά δεν θα σηκωνόμασταν από το κρεβάτι.. Και αν θέλεις τη γνώμη μου, το πιο άχρηστο άγχος είναι το άγχος για το ότι αγχώθηκες. ("γιατί να αγχωθώ τώρα;" κι αγχώνεσαι κι άλλο!)

Τι προτείνει η ψυχολογία;

Η ψυχολογία προτείνει πολλά και διάφορα. Και ευτυχώς για όλους μας οι αγχώδεις διαταραχές είναι και αυτές που έχουν την καλύτερη πρόγνωση για θεραπεία.

  • Ενημερώσου, διάβασε, ψάξε για το άγχος και πώς λειτουργεί. Για να νικήσεις τον "εχθρό" σου πρέπει πρώτα να τον γνωρίσεις. 
  • Προσπάθησε να βρείς τις καταστάσεις που σε αγχώνουν. Δεν γίνεται να σε αγχώνουν όλα το ίδιο, κι ας σου φαίνεται έτσι.
  • Επισκέψου έναν ψυχολόγο. Η διαχείριση άγχους γίνεται σε λίγες συνήθως συνεδρίες και έχει καλά αποτελέσματα.
  • Μάθε μια τεχνική χαλάρωσης. Ένα αγχωμένο μυαλό δεν έχει καμία δουλειά σε ένα ήρεμο και χαλαρό σώμα. 
  • Κάνε αθλητισμό. Η φυσική δραστηριότητα ηρεμεί και αναζωογονεί.

Πάντα θα υπάρουν καταστάσεις που θα σε αγχώνουν, θα σε ξαφνιάζουν, θα σε ταλαιπωρούν. Η ψυχολογία δεν θα σε βοηθήσει να αλλάξεις όλες αυτές τις καταστάσεις. Θα ήταν αδύνατο και ουτοπικό. Η ψυχολογία θα σε βοηθήσει να βρεις τρόπους για να αντέχεις όλες αυτές τις καταστάσεις. Και πριν προλάβεις να σκεφτείς σαν θύμα (πάλι εγώ πρέπει να αλλάξω; οι άλλοι τίποτα;) σε προλαβαίνω και σου απαντάω: εσύ είσαι που διαβάζεις αυτό το κείμενο γιατί θες να βελτιώσεις τη ζωή σου και όχι οι άλλοι..

"Δεν μπορείς να κόψεις στα μέτρα σου τις καταστάσεις που αντιμετωπίζεις στη ζωή, αλλά μπορεί να κόψεις στα μέτρα σου τη στάση και τη νοοτροπία σου για να αντιμετωπίσεις αυτές τις καταστάσεις."

Συγγραφή Άρθρου

Σοφία Δήμου
Ψυχολόγος ΑΠΘ
Msc. στο άγχος και το στρες, UCM Ισπανίας

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.