Σύγχρονες έρευνες υποστηρίζουν πως ο πανικός (η απότομη πλημμύρα άγχους) συμβαίνει γιατί ερμηνεύουμε τα εσωτερικά ερεθίσματα (π.χ. άγχος, σφίξιμο, ναυτία, πόνοι) ή τα εξωτερικά ερεθίσματα  (π.χ. ο κόσμος, το πλήθος) σαν εχθρικά ή απειλητικά χωρίς να αμφισβητούμε την αλήθεια όσως σκεπτόμαστε.

Τότε ο οργανισμός που δεν ξέρει πως η απειλή δεν είναι πραγματική γιατι βασίζεται στην αντίληψη του ατόμου, προσπαθώντας να αντιδράσει στην υποτιθέμενη απειλή προετοιμάζει ξαφνικά τον άνθρωπο για έντονη αντίδραση κάτι το οποίο ο άνθρωπος βιώνει σαν τα σωματικά συμπτώματα του άγχους 

δηλαδή ταχυκαρδια,αίσθημα ότι η καρδιά πάει να σπάσει, ιδρώτας, πόνος στο στήθος, ρίγος, δύσπνοια, ζάλη, ναυτία, σφίξιμο και τρέμουλο.

Τότε ο άνθρωπος δεν αντιλαμβάνεται πως τα συμπτώματα αυτά είναι λόγω του άγχους που δημιουργήθηκε σαν αντίδραση σε υποτιθέμενη απειλή, αλλά πιστέυει πως όλα αυτά τα συμπτώματα είναι απειλητικά και καταστροφικά για την ζωή και το σώμα του με συνέπεια να φοβάται και να αγχώνεται ακόμα περισσότερο, ή και να φοβάται πως θα τρελαθεί ή θα πεθάνει δημιουργώντας ένα φάυλο κύκλο. 

Παρόλο που ο άνθρωπος που υποφέρει από πανικό έχει συχνά κατάθλιψη και πιστέυει πως δεν θα τα ξεπεράσει, έρευνες δείχνουν πως το 80% των ανθρώπων νιώθουν πολύ καλύτερα με την θεραπεία και αλλάζοντας τον τρόπο σκέψης τους. 

Πρακτικά βήματα για την περίπτωση πανικού
1) Αν βρεθείτε σε τέτοια κατάσταση θυμηθείτε πως τα συναισθήματα του πανικού δεν είναι βλαβερά, δεν είναι επικίνδυνα, αλλά μόνο δυσάρεστες αντιδράσεις του σωματικού στρες. Επίσης προσπαθείστε να συνηδητοποιήσετε πως δεν υπάρχει καμιά απειλή στο περιβάλλλον.
2) Αντιμετωπίστε τον φόβο με το να μείνετε εκεί, να τον αφήσετε να συμβεί και να δώσετε χρόνο στον φόβο να περάσει χωρίς να τον πολεμάτε ή να δραπετέυετε από αυτόν.
3) Μόλις φύγει ο πανικός αναλογιστείτε την πρόοδο που κάνετε κάθε φορά, παρόλο που μερικές υποτροπές είναι αναπόφεκτες και όταν είστε έτοιμοι συνεχίστε με έναν ξέγνοιαστο χαλαρωμένο τρόπο.

Συγγραφή Άρθρου

Δημήτρης Τσουκάλης
Ψυχολογος,
Msc εφηρμοσμενη παιδοψυχολογια,
Msc  Υπαρξιακη ψυχοθεραπεια

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ο Έλληνας, η οικονομική κρίση και οι ψυχικές δυσκολίες του: Αιτίες και συμβουλές αντιμετώπισης
ψυχικές δυσκολίες

Κάθε άνθρωπος βλέπει και βιώνει διαφορετικά την σημερινή κατάσταση του έθνους μας. Όσο πιό ψυχικά γεμάτος και ευέλικτος είναι ένας άνθρωπος και όσο λιγότερες αλλαγές και δυσκολίες του έφερε η νέα κατάσταση, τόσο λιγότερο αρνητικά θα την βιώσει. Οι ψυχολογικές δυσκολίες των παιδιών, των εφήβων και των ενηλίκων (όταν δεν υπάρχει ψυχιατρική νόσος και βιολογικό υπόβαθρο) έχουν διαφορετικά αίτια το καθένα, σε κάθε άνθρωπο. Αλλά, υπάρχουν μερικές βασικές αρχές.

Πως να δώσουμε αυτοεκτίμηση στα παιδιά

Aπάντηση : Με το να αποδεχτεί ο γονιός τα παιδιά έτσι όπως είναι, με σκοπό να μάθουν τα παιδιά να αποδέχονται τον εαυτό τους. Δηλαδή όταν ο γονέας αγαπάει το παιδί χωρίς να ζητάει από το παιδί να αλλάξει τον εαυτό του. Ο γονέας δηλαδή να αγαπαει το παιδί γιατί είναι αυτό, όπως λέει και το τραγούδι “σ'αγαπώ γιατί είσαι εσύ”.

Ζώντας με άνθρωπο με σχιζοφρένεια

Η σχιζοφρένεια είναι μία διαταραχή από την οποία πάνω από 1% στην Ελλάδα υποφέρουν και η οποία υποστηρίζεται πως έχει βιο-ψυχο-κοινωνικό υπόβαθρο αλλά οι αιτίες της ακόμα δεν έχουν διευκρινιστεί. Από ψυχολογικής καθαρά άποψης, οι άνθρωποι με σχιζοφρένεια δεν έχουν καμία σχέση με το πως τους παρουσιάζει η τηλεόραση, δεν είναι πολλαπλές προσωπικότητες, δεν είναι περισσότερο επιθετικοί από τον καθημερινό απλό μέσο άνθρωπο, αλλά στην πραγματικότητα υποφέρουν πολύ και είναι πολύ ευαίσθητοι.

Άγχος:Ψυχολογική, φιλοσοφική και κοινωνική ανάλυση

Το άγχος είναι ένα συναίσθημα από το οποίο οι τωρινές γενιές υποφέρουν σε αυξημένα επίπεδα σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές και για το οποίο πολλοί επιστήμονες και φιλόσοφοι έχουν ερευνήσει και γράψει. Το άγχος τώρα πιά πιστεύεται πως δεν πρέπει να ξεριζωθεί ή να κατευναστεί, αλλά να γίνει προσαρμοστικό ώστε να βοηθήσει τον άνθρωπο. 

Τα όρια στην αγωγή των παιδιών

Τα σωστά όρια και κανόνες όταν τεθούν στα παιδιά τότε αποτρέπουν τα ψυχολογικά και κοινωνικά προβλήματα και βοηθούν την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη τους, γιατί τα βοηθούν να νιώθουν ασφαλή,  να έχουν αυτοπεποίθηση και σκοπό, να συμβιώνουν ικανοποιητικά με το περιβάλλον τους, να προστατεύουν τον εαυτό τους, καθώς και του μαθαίνουν εμπρακτα αξίες όπως η δημοκρατία και η δικαιοσύνη.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.