Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Το άγχος είναι ένας ύπουλος εχθρός μας. Για τον εγκέφαλό μας είναι μία απειλή την οποία πρέπει να διαχειριστεί και γι’ αυτό το λόγο το άγχος οδηγεί σε υπερδιέγερση του οργανισμού μας και αύξηση της κορτιζόλης.

Συνήθως η αφορμή για την εκδήλωση ενός ψυχοσωματικού συμπτώματος είναι ένα αθώο γεγονός. Ένα γεγονός που απλά λειτουργεί σαν πυροδοτικός μηχανισμός μέσα μας για να ξεσπάσουν συσσωρευμένες αντιδράσεις ετών.

Ο ερχομός ενός παιδιού, μία καινούργια δουλειά, καινούργια καθήκοντα, πράγματα που νιώθουμε ότι ξεπερνούν τις δυνάμεις ή τις αντοχές μας, μία καινούργια σχέση.

Συνήθως όλα αυτά συνδυάζονται με στοιχεία της προσωπικότητάς μας, όπως είναι:

  • η ανάγκη μας να ελέγχουμε όσο το δυνατόν περισσότερες παραμέτρους,
  • η δυσκολία μας να αφεθούμε ή να εμπιστευτούμε τους άλλους,
  • η σκληρή κριτική προς τον εαυτό μας,
  • η τελειοθηρία μας.

Ένας άνθρωπος αγχώδης δύσκολα θα ζητήσει βοήθεια. Θέλει να κάνει τα περισσότερα πράγματα μόνος του για να έχει το ιδανικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με την άποψή του.

Πώς αντιδρά λοιπόν ο οργανισμός μας σε όλη αυτή την πίεση που υφίσταται;

Εάν δεν υπάρχει κάποια οργανική αιτιολογία, ψυχοσωματικά συμπτώματα θεωρούνται εκείνες οι ενοχλήσεις και οι πόνοι, που περιγράφουν την σωματική έκφραση ενός  συναισθηματικού ή ψυχικού προβλήματος.

Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να βρεθούμε αντιμέτωποι μεταξύ άλλων με :

  • Κεφαλαλγίες, ζαλάδες
  • Εφίδρωση
  • Γαστρεντερολογικά προβλήματα
  • Μυοσκελετικά προβλήματα
  • Τραύλισμα
  • Σφίξιμο στα δόντια
  • Δερματολογικά προβλήματα
  • Μύκητες
  • Σεξουαλική δυσλειτουργία και ανηδονία
  • Διαταραχές στον ύπνο και την όρεξη
  • Ταχυκαρδία και αίσθημα βάρους στο στήθος

Συνηθισμένη εικόνα για άλλους, λιγότερα γνωστά συμπτώματα για άλλους.

Στην πραγματικότητα όμως το άγχος είναι ένα συναίσθημα που μπορεί να μας καταστήσει δυσλειτουργικούς.

Τι απαιτείται λοιπόν; Η αναζήτηση των σκέψεών μας, καθώς ουσιαστικά εμπλεκόμαστε σε ένα φαύλο κύκλο. Πρέπει να αναζητήσουμε την πραγματική αιτία που μας προκαλεί το αίσθημα του άγχος.

Επίσης, βοηθάει πολύ στην αντιμετώπιση του άγχους εάν:

  • Δημιουργήσουμε ένα σλόγκαν με το οποίο θα προσπαθούμε να ενδυναμώσουμε τον εαυτό μας, όταν νιώθει ότι πανικοβάλλεται
  • Προσπαθούμε να κοιμόμαστε έναν ικανοποιητικό αριθμό ωρών, για να ξεκουραζόμαστε
  • Τρώμε σωστές τροφές, οι οποίες δεν θα είναι δύσπεπτες
  • Χρησιμοποιούμε συμπεριφορές εκτόνωσης, όπως περπάτημα, μουσική
  • Χρησιμοποιήσουμε όμορφες εικόνες, τις οποίες θα τις χρησιμοποιούμε αγχολυτικά για να καταφέρνουμε να ηρεμούμε

Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε όλοι μας όταν αντιμετωπίζουμε έντονα αγχογόνες καταστάσεις είναι πως πρέπει να ενδυναμώνουμε τον εαυτό μας και να του υπενθυμίζουμε πως δεν κρίνονται όλα από ένα θετικό αποτέλεσμα. Η αναζήτηση βοήθειας πριν νιώσουμε το αίσθημα του πανικού να μας κατακλύζει είναι σημαντική.

Επιτυχημένος δεν είναι ο άνθρωπος ο οποίος για να πετύχει τους στόχους του αγγίζει τα όριά του. Επιτυχημένος είναι ό άνθρωπος, που σκέφτεται ότι δύο πετυχαίνουν πολλά περισσότερα από ότι ένας, ότι η απόλαυση μιας δοκιμασίας και μίας εμπειρίας είναι περισσότερο ωφέλιμη από τον πανικό μας.. Και ότι ακόμα και η αποτυχία δεν είναι κακό.. Αντίθετα μας βοηθάει να επιδιώξουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα την επόμενη φορά..

Και μην ξεχνάτε.. εάν ένα σύμπτωμα είναι χρόνιο ή σας καθιστά δυσλειτουργικούς, μην φοβηθείτε να ζητήσετε βοήθεια.

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Έχει αποφοιτήσει με άριστα από το τμήμα Ψυχολογίας του Πάντειου Πανεπιστημίου και έχει ολοκληρώσει με επιτυχία το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Πειραιά στο γνωστικό αντικείμενο της Διοίκησης Υγείας. Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

10 ερωτήσεις & απαντήσεις για το θυμό

Ερώτηση 1: Τι είναι ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα. Μία συναισθηματική κατάσταση, την οποία συχνά μπαίνουμε στη διαδικασία να προσπαθήσουμε να καταπιέσουμε.. Αυτό έχει σαν συνέπεια να λειτουργεί συσσωρευτικά και να είναι αδύνατο σε κάποιον να τον ελέγξει.

Μήπως χρειάζομαι ψυχοθεραπεία; Δέκα απλές ερωτήσεις και απαντήσεις.
ψυχοθεραπεία

1) Ερώτηση: Γιατί μου λένε όλοι ότι χρειάζομαι ψυχοθεραπεία και εγώ δεν το καταλαβαίνω;

Η αλήθεια είναι ότι συχνά είμαστε σε άρνηση όταν αντιμετωπίζουμε δύσκολες καταστάσεις και προσπαθούμε να βρούμε τη λύση μόνοι μας, με άμεση συνέπεια να καταπονούμε πολύ τον εαυτό μας, να κατακλυζόμαστε από σκέψεις και να νιώθουμε πολύ κουρασμένοι. Εάν όμως σας λένε το ίδιοι πολλοί άνθρωποι, μήπως σημαίνει ότι βλέπουν κάτι που μπορεί να αρνείστε να δείτε;

Η αγάπη για τον εαυτό μας και ο φόβος της αποτυχίας
φόβος αποτυχίας

Πώς μπορεί ο φόβος της αποτυχίας να σχετίζεται με την αγάπη για τον εαυτό μας; Μήπως όμως πρέπει να θέσουμε στον εαυτό μας καλύτερα την ερώτηση: Πώς μπορεί να ζητάμε από τον εαυτό μας να διαχειρίζεται τους φόβους του και να πιστεύει ότι μπορεί να τα καταφέρει, αν δεν πιστεύει στον εαυτό του και αν δεν τον αγαπά;

Πετυχαίνοντας την ουσιαστική επικοινωνία μέσα σε μία σχέση
ουσιαστική επικοινωνία

Επικοινωνώ… Μιλάω..; Ακούω..; Μιλάω και ακούω..; Μιλάω αφού ακούσω..; Και τι γίνεται αν σε μία σχέση νιώθω ότι ο σύντροφός μου δεν με ακούει ή απλά κουράστηκα να μιλάω..;
Η αλήθεια είναι ότι σε μία σχέση υπάρχουν κάποιοι βασικοί πυλώνες για να διαρκέσει περισσότερο, για να είναι ουσιαστική και ποιοτική, για να μας βοηθήσει να είμαστε ευτυχισμένοι.

Οι δύσκολες στιγμές της μητρότητας
μητρότητα

«Πολλές φορές ένιωθα να πέφτω και να νιώθω ότι δεν μπορώ να το κάνω όλο αυτό. Είναι η ίδια αρνητική συμπεριφορά που έχω και στο γήπεδο ορισμένες φορές. Μάλλον αυτή είμαι εγώ... Κανείς δεν μιλάει για τις δυσκολίες  της μητρότητας, την πίεση που αισθάνεσαι, την απίστευτη απογοήτευση που νιώθεις κάθε φορά που ακούς το μωρό να κλαίει.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.