γενικευμένη αγχώδης διαταραχή

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της γενικευμένης αγχώδους διαταραχής είναι η ανησυχία. Τα άτομα με ΓΑΔ ανησυχούν συνεχώς και πολύ συχνά για ασήμαντα πράγματα. Η ανησυχία του ατόμου αναφέρεται στην γνωστική του τάση να αναμασά ένα πρόβλημα και να μην μπορεί να ησυχάσει από αυτό και συνήθως αυτή η ανησυχία συνεχίζεται γιατί το άτομο δεν μπορεί να καταλήξει σε μία λύση του προβλήματος.

Οι περισσότεροι από εμάς ανησυχούμε συχνά, αλλά οι ανησυχίες των ατόμων με γενικευμένη αγχώδη διαταραχή είναι υπερβολικές, ανεξέλεγκτες και για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Άλλα συμπτώματα που είναι παρόντα στην ΓΑΔ είναι η εύκολη κόπωση, η ευερεθιστότητα, η νευρικότητα, η δυσκολία συγκέντρωσης και η μυϊκή ένταση. Τα άτομα με γενικευμένη αγχώδη διαταραχή ανησυχούν για ζητήματα παρόμοια με αυτά που απασχολούν τους περισσότερους από εμάς, όπως οι σχέσεις, η υγεία, τα επαγγελματικά και οικονομικά θέματα, οι καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε. Η διαφορά είναι ότι αυτά τα άτομα ανησυχούν περισσότερο για αυτά τα ζητήματα και οι επίμονες ανησυχίες τους  παρεμποδίζουν την καθημερινότητά τους και τους καθιστούν δυσλειτουργικούς σε όλα τα επίπεδα της ζωής τους.

Η ΓΑΔ συνήθως ξεκινά στην εφηβεία, αν και τα άτομα με την διαταραχή αυτή συχνά αναφέρουν ότι είχαν την τάση να ανησυχούν σε όλη την διάρκεια της ζωής τους, ενώ συχνά τείνει να εμφανίζεται μαζί με άλλες αγχώδεις διαταραχές, καθώς και με την κατάθλιψη.

Αιτιολογία ΓΑΔ: Γνωστικοί παράγοντες

Γιατί ανησυχούν οι άνθρωποι;

Οι γνωστικοί παράγοντες μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε γιατί κάποια άτομα ανησυχούν περισσότερο από κάποια αλλά. Η ανησυχία, το βασικό χαρακτηριστικό της ΓΑΔ, μοιάζει τόσο δυσάρεστο που αναρωτιέται κανείς γιατί κάποιοι άνθρωποι να ανησυχούν τόσο πολύ. Ας δούμε λοιπόν πώς λειτουργεί η ανησυχία.

Η ανησυχία σε αυτές τις περιπτώσεις δρα ως ενίσχυση επειδή αποσπά την προσοχή των ατόμων από ισχυρά αρνητικά συναισθήματα και αγχογόνες νοερές εικόνες. Η ανησυχία είναι ένα συναίσθημα που δεν περιλαμβάνει νοερές εικόνες ούτε προκαλεί έντονες σωματικές αλλαγές που συνήθως συνοδεύουν ένα δυσάρεστο συναίσθημα και φαίνεται να μειώνει τις ψυχοφυσιολογικές ενδείξεις της διέγερσης. Συνεπώς, τα άτομα με ΓΑΔ ενδεχομένως αποφεύγουν μέσω της ανησυχίας άλλα δυσάρεστα συναισθήματα που θα ήταν πιο έντονα από ο,τι είναι η ανησυχία. Ως συνέπεια όμως αυτής της αποφυγής το άγχος που σχετίζεται με τις διάφορες ανησυχίες και αγχογόνες νοερές εικόνες δεν αποσβένεται.

Τι είδους αγχογόνες νοερές εικόνες θα μπορούσαν να αποφεύγουν τα άτομα με ΓΑΔ;

Πολλές έρευνες δείχνουν ότι  τα άτομα με ΓΑΔ, σε μεγάλο ποσοστό, έχουν βιώσει κάποιο τραύμα, όπως θάνατο, τραυματισμό ή κάποια ασθένεια. Η ανησυχία, λοιπόν, μπορεί να τους αποσπά από την δυσφορία που θα βίωναν εάν αντανακλούσαν αυτά τα τραυματικά συμβάντα ή σε πολλές περιπτώσεις να τους προστατεύει από φρικιαστικές νοερές εικόνες πιθανών μελλοντικών στρεσογόνες συμβάντων, όπως για παράδειγμα η εικόνα ενός προσώπου που αγαπούν σε τροχαίο δυστύχημα.

Θεραπεία της ΓΑΔ

Συμπεριφορικές και γνωστικές προσεγγίσεις

Μια σημαντική συμπεριφορική προσέγγιση περιλαμβάνει την εκπαίδευση στην χαλάρωση. Ο θεραπευτής διδάσκει στο άτομο στρατηγικές ώστε να συμπεριφέρεται με τρόπους που προάγουν την ηρεμία, οι οποίες περιλαμβάνουν την χαλάρωση των μυϊκών ομάδων και την δημιουργία χαλαρωτικών νοερών εικόνων.

Η γνωστική- συμπεριφορική θεραπεία εστιάζεται στο να βοηθήσει το άτομο να αμφισβητήσει τις σκέψεις του γύρω από πιθανές απειλές ή συνθήκες στις οποίες χάνει τον έλεγχο, αλλά και στο να εντοπίσει τις ενδείξεις του άγχους, να αντιμετωπίσει τις αρνητικές σκέψεις τους και να εστιάσει στην παρούσα στιγμή αντιμετωπίζοντας βασικούς φόβους που ενδεχομένως αποφεύγει μέσω της ανησυχίας. 

Συγγραφή Άρθρου

Τσιούλου Χριστίνα

tsioulou christinaΨυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία.

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς θα απαλλαγείτε από τις αρνητικές σκέψεις
απαλλαγή, αρνητικές σκέψεις

Γίνεσαι συχνά αποδοκιμαστικός κι επικριτικός με τον εαυτό σου; Νιώθεις φόβο κι ανησυχία για την ζωή σου και πώς αυτή εξελίσσεται; Γυρίζουν στο μυαλό σου σκέψεις που αφορούν προβλήματα, αποτυχίες, εμπόδια ή αρρώστιες; Νιώθεις απογοητευμένος, αναστατωμένος; Τότε σίγουρα έχεις επιτρέψει στις αρνητικές σκέψεις να εισβάλλουν στο μυαλό σου και να καθορίζουν την ζωή σου και τις κινήσεις σου. Ας δούμε πώς αυτές μας επηρεάζουν.

Η διαδρομή προς την απώλεια μιας σχέσης
διαδρομή, απώλεια σχέσης

Η απώλεια των ερωτικών σχέσεων στην ενήλικη ζωή,αν και είναι κάτι αρκετά συνηθισμένο, μπορεί να πυροδοτήσει έναν κύκλο αντιδράσεων παρόμοιο με αυτόν που συναντάμε και σε άλλες μορφές απώλειας και αποχωρισμού. Για παράδειγμα, η απώλεια ενός γάμου μετά από διαζύγιο, μπορεί να μας οδηγήσει σε αντιδράσεις όπως το σοκ, το θυμό, την αποδιοργάνωση και στην συνέχεια την σταδιακή αναδιοργάνωση και τον επαναπροσδιορισμό μας.

Γιατί αναβάλλουμε την ώρα του ύπνου μας;
ύπνος

Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται πολλοί από εμάς, παρά την σημαντική συμβολή του ύπνου στην σωματική και ψυχική μας υγεία, έχουμε την τάση να αναβάλλουμε την διαδικασία του.
Ενώ το σώμα μας διαμαρτύρεται, το πνεύμα μας αρνείται πεισματικά να υπακούσει στις επιταγές του.

Πότε να αναζητήσουμε την βοήθεια ενός ψυχολόγου;
βοήθεια ψυχολόγου

Όλοι μας βιώνουμε δύσκολες καταστάσεις και υπάρχουν στιγμές στην ζωή μας που νιώθουμε άσχημα ψυχολογικά. Πώς ξέρουμε όμως πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να επισκεφτεί ο καθένας μας έναν ειδικό ψυχικής υγείας; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο να δοθεί, καθώς είναι κάτι αρκετά πολύπλοκο που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Διαπροσωπικές δυσκολίες και κατάθλιψη

Τα άτομα που έχουν κατάθλιψη τείνουν να έχουν περιορισμένα κοινωνικά δίκτυα και να έχουν την πεποίθηση ότι τα άτομα του κοινωνικού τους δικτύου δεν τους παρέχουν επαρκή υποστήριξη. Η χαμηλή κοινωνική υποστήριξη μπορεί να μειώσει την ικανότητα του ανθρώπου να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τα στρεσογόνα γεγονότα της ζωής του και τον κάνει πιο ευάλωτο στην κατάθλιψη.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).