Η διαταραχή πανικού αποτελεί μια από τις πιο συχνές και επώδυνες ψυχικές παθήσεις του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.Οι κρίσεις πανικού είναι επεισόδια έντονου άγχους και φόβου όπου ο ασθενής βιώνει έντονα ψυχικά αλλά και σωματικά συμπτώματα. Μπορούν να διαρκέσουν από μερικά λεπτά εώς και μερικές ώρες, εμφανίζονται απροειδοποίητα και η αιτία μπορεί να μην είναι συνειδητά γνωστή.

Αντίδραση πάλης ή φυγής

Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια προσπάθεια του οργανισμού να έρθει σε ισορροπία, αντιμετωπίζοντας ένα δίπολο "Πάλης ή Φυγής", μια σωματοποίηση έντονων ψυχικών και συναισθηματικών συμπτωμάτων.  Ο πανικός  λειτουργεί σαν ένα σωματικό ξυπνητήρι που μας υπενθυμίζει ότι τα προβλήματα υπάρχουν και περιμένουν επίλυση από εμάς.

Συμπτώματα κρίσεων πανικού

Τα κύρια συμπτώματα είναι το αίσθημα έντονου διάχυτου φόβου για το άτομο, αίσθημα απώλειας του ελέγχου, επέλευσης τρέλας, πανικός και τρόμος, ταχυκαρδία, έντονη εφίδρωση, έντονο αίσθημα δύσπνοιας-πνιγμού, αίσθημα αστάθειας ή ζάλης, φόβος επερχόμενου θανάτου.

Είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι η ίδια η κρίση του πανικού δεν μπορεί να σας καταβάλλει και στην ουσία δεν μπορείτε να πάθετε τίποτα από αυτα που φοβάστε, παρ΄όλα αυτά η αντίδραση που έχετε σ’ αυτήν, είναι δυνατόν να σας προκαλέσει έντονη δυσφορία και δυσλειτουργικότητα. Αυτή η έλλειψη πρόβλεψης, η αιφνίδια έναρξη των συμπτωμάτων, καθώς και η έντονη απώλεια του ελέγχου συνδέεται με την επιδείνωση της διαταραχής δημιουργώντας στην ουσία έναν φαύλο κύκλο.

Χρειάζεται να αποδεχτείτε ότι μπορεί να συμβεί, να συνειδητοποιήσετε ότι δεν είσαστε ανάπηροι και ότι χρησιμοποιώντας τις ικανότητές σας μπορείτε να την αντιμετωπίσετε.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη τα παραπάνω , επειδή τα σωματικά συμπτώματα είναι πολύ έντονα στις κρίσεις πανικού, είναι καίριο να συμβουλευτείτε τον γιατρό που σας παρακολουθεί ώστε να αποκλειστεί η οποιαδήποτε οργανική αιτία για τα συμπτώματα

Θεραπεία Διαταραχής Πανικού

Ο κύριος στόχος της θεραπείας για τη διαταραχή πανικού είναι να μειωθεί ο αριθμός των κρίσεων πανικού που έχετε και να συμβάλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων σας.

Οι δύο κύριοι τύποι θεραπείας για τη διαταραχή πανικού είναι ψυχολογική θεραπεία (ψυχοθεραπεία) και φαρμακευτική αγωγή.

Εάν έχετε συμπτώματα της διαταραχής άγχους ή πανικού, επισκεφτείτε τον γιατρό σας. Ο ειδικός ιατρός σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ο ψυχίατρος για την φαρμακευτική αγωγή και ο ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής για μια πιο μακροπρόθεσμη θεραπεία και για να ανακαλύψετε το ''γιατί'' του πανικού. Η διάγνωση της διαταραχής πανικού θα γίνει αν αντιμετωπίζετε επαναλαμβανόμενες και απροσδόκητες κρίσεις πανικού που ακολουθούνται από τουλάχιστον ένα μήνα συνεχούς άγχους ή ανησυχίας σχετικά με το ενδεχόμενο νέων κρίσεων. Αυτό λέγεται «άγχος προσμονής» και είναι από τα πολύ ενοχλητικά και επίμονα συμπτώματα.

Τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε τον εαυτό σας στην αντιμετώπιση της διαταραχής πανικού

Υπάρχουν διάφορες τεχνικές αυτοβοήθειας που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να βοηθήσετε τον εαυτό σας στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της διαταραχής πανικού.

Μείνε εκεί που είσαι

Εάν είναι δυνατόν, θα πρέπει να μείνετε εκεί που είστε κατά τη διάρκεια μιας κρίσης πανικού. Η κρίση πανικού μπορεί να διαρκέσει έως και μία ώρα, οπότε ίσως χρειαστεί να διακόψετε μια δραστηριότητα (όπως οδήγηση) που απαιτεί έντονη προσοχή και προσήλωση.

Εστίαση

Κατά τη διάρκεια μιας κρίσης πανικού, υπενθυμίζετε στον εαυτό σας ότι οι τρομακτικές σκέψεις και αισθήσεις είναι ένα σημάδι του πανικού και τελικά θα περάσουν. Κατά τη διάρκεια μιας κρίσης πανικού είναι σημαντικό για σας να επικεντρωθείτε σε κάτι που δεν είναι απειλητικό, όπως το πέρασμα του χρόνου στο ρολόι σας, ή τα ψώνια σας σε ένα σούπερ μάρκετ.

Αργή, βαθιά αναπνοή

Αν έχετε μια κρίση πανικού, να προσπαθήσετε να επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας. Τα συναισθήματά σας από τον πανικό και το άγχος μπορεί να επιδεινωθούν εάν αναπνέετε πολύ γρήγορα. Προσπαθήστε να επικεντρωθείτε στην αργή, βαθιά αναπνοή, μετρώντας αργά (για παράδειγμα έως το τρία) σε κάθε αναπνοή μέσα και έξω (εισπνοή-εκπνοή).

Πολεμήστε τους φόβους σας

Κατά τη διάρκεια μιας κρίσης πανικού, προσπαθήστε να παρατηρήσετε τι είναι αυτό που φοβάστε και αμφισβητήστε το. Μπορείτε να το επιτύχετε αυτό υπενθυμίζοντας συνεχώς στον εαυτό σας ότι αυτό που φοβάστε δεν είναι πραγματικό και ότι θα περάσει σε λίγα λεπτά.

Δημιουργική οπτικοποίηση

Κατά τη διάρκεια μιας κρίσης πανικού, πολλά πράγματα μπορούν να περνάνε από το μυαλό σας. Μερικοί άνθρωποι σκέφτονται την καταστροφή ή ακόμα και τον θάνατο. Αντί να αφήσετε τη φαντασία σας να εστιάσει σε αυτές τις αρνητικές σκέψεις, προσπαθήστε να επικεντρωθείτε στις θετικές εικόνες. Σκεφτείτε ένα μέρος ή μια κατάσταση που σας κάνει να νιώθετε ήσυχος/η, χαλαρός/η ή άνετα. Μόλις πετύχετε αυτή την εικόνα στο μυαλό σας, προσπαθήστε να εστιάσετε την προσοχή σας σε αυτήν. Θα σας βοηθήσει με το να σας αποσπάσει την προσοχή από την κατάσταση που βιώνετε και μπορεί επίσης να συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των συμπτωμάτων σας.

Μην πολεμάτε με την κρίση πανικού!

Προσπαθώντας να αντισταθείτε στην κρίση και διαπιστώνοντας ότι δεν είστε σε θέση να το κάνετε, μπορεί να αυξήσει την αίσθηση του άγχους και πανικού.

Αντί αυτού, κατά τη διάρκεια μιας επίθεσης πανικού, διαβεβαιώστε τον εαυτό σας ότι παρόλη την σφοδρή ενόχληση και τα συμπτώματα σας η κρίση πανικού δεν είναι απειλητική για τη ζωή. Δώστε έμφαση στο γεγονός ότι η κρίση σας θα έχει σύντομα ένα τέλος και αφήστε την να περάσει από μόνη της.

Η άσκηση και οι διάφορες πρακτικές χαλάρωσης  όπως μασάζ και αρωματοθεραπεία, γιόγκα κλπ μπορούν να βοηθήσουν για την αποφυγή μιας κρίσης πανικού. Όπως και μια υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή, όπου τρώτε τακτικά και να αποφεύγετε την κατανάλωση ζαχαρούχων τροφίμων και ποτών. Αποφύγετε την πολύ καφεΐνη, το αλκοόλ και το κάπνισμα, διότι μπορεί να συμβάλουν στην εκδήλωση κρίσεων πανικού.

Σημαντικό είναι να γνωρίζετε ότι η κρίση πανικού, αλλά και η Διαταραχή Πανικού, είναι εύκολα και αποτελεσματικά αντιμετωπίσιμες καταστάσεις και γι’ αυτό αναζητήστε γρήγορα βοήθεια από έναν ειδικό ψυχικής υγείας.

Οι καταστάσεις αυτές, ακόμα και αν τελικά δεν είναι καθόλου επικίνδυνες για την ψυχική και σωματική ακεραιότητα του ατόμου, είναι πάρα πολύ ενοχλητικές και κάνουν το άτομο να δυσλειτουργεί και να υποφέρει. Η έγκαιρη βοήθεια ενός ειδικού, θα σας απαλλάξει σύντομα από τα συμπτώματα σας και θα σας επαναφέρει σε μια καλά λειτουργική καθημερινότητα.

Η  έγκαιρη αναζήτηση βοήθειας από έναν ειδικό είναι το πρώτο βήμα για την επίλυση του προβλήματος.

Μαρία Γιαννοπούλου
Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc, Ειδικευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt