Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή

Η Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία (ΓΣΘ) σε συνδυασμό με φαρμακευτική αγωγή ή χωρίς θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματική στην αντιμετώπιση της Γενικευμένης Αγχώδους Διαταραχής (ΓΑΔ).  Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης ενός ευρέος φάσματος τεχνικών που επιστρατεύει ο θεραπευτής σε συνεργασία με το θεραπευόμενο με στόχο τη μείωση του άγχους και την εξάλειψη των συμπτωμάτων της διαταραχής.

Θεραπεία Γενικευμένης Αγχώδους Διαταραχής

Πιο συγκεκριμένα η θεραπεία της ΓΑΔ επικεντρώνεται στα εξής σημεία:

Να μειωθεί η υπερδιέγερση

Η σωματική υπερδιέγερση συνήθως προκαλεί ή ενισχύει το αίσθημα του άγχους. Θεραπευτής και θεραπευόμενος δουλεύοντας συνεργατικά μπορούν να εντοπίσουν καταστάσεις (πχ. ένταση στο περιβάλλον εργασίας) και συνήθειες (πχ. μεγάλη κατανάλωση καφεϊνης ή αλκοόλ) στην καθημερινότητα του ατόμου που προκαλούν αυξημένη σωματική υπερδιέγερση. Έπειτα, συζητώντας μπορούν ν’ αναζητήσουν λύσεις για ν’ αλλάξουν κάποια κομμάτια του προγράμματος του θεραπευόμενου ώστε να είναι πιο χαλαρός σωματικά και κατά συνέπεια λιγότερο αγχωμένος. Επίσης, ο θεραπεύτής μπορεί να μάθει στο θεραπευόμενο ασκήσεις αναπνοής και μυικής χαλάρωσης, τις οποίες εκείνος μπορεί να χρησιμοποιεί εντός και εκτός συνεδρίας, με στόχο τη σωματική χαλάρωση και ηρεμία.

Να αναγνωρίσει ο θεραπευόμενος τους φόβους του και να τους αντιμετωπίσει

Με τη βοήθεια του θεραπευτή το άτομο μπορεί να αναγνωρίσει διάφορες καταστάσεις, συναισθήματα ή σκέψεις που του προκαλούν φόβο. Ο θεραπευτής ζητάει από το θεραπευόμενο να κατατάξει με ιεραρχική σειρά αυτά που τον φοβίζουν ξεκινώντας με εκείνο που τον φοβίζει λιγότερο και καταλήγοντας σε αυτό που τον φοβίζει περισσότερο. Έπειτα, με την ενίσχυση του θεραπευτή, το άτομο μπορεί να εκτεθεί στους φόβους του από τον μικρότερο στο μεγαλύτερο με μικρά βήματα την κάθε φορά. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να οικειοποιηθεί ο θεραπευόμενος με τις καταστάσεις που του δημιουργούν φόβο και να αρχίσει να τις αντιμετωπίζει με περισσότερη αυτοπεποίθηση και σιγουριά.

Να τροποποιήσει τον τρόπο που σκέφτεται

Ο θεραπευόμενος μπορεί να εντοπίσει και να αλλάξει τον αρνητικό τρόπο σκέψης του με τη βοήθεια του θεραπευτή. Οι άνθρωποι πολλές φορές αντιμετωπίζουν τα διάφορα συμβάντα πολύ προσωπικά, προσπαθούν να προβλέψουν και να προλάβουν δυσάρεστες καταστάσεις που το πιθανότερο είναι να μην συμβούν, ή εκλαμβάνουν μια απλή δυσκολία που προκύπτει ως μια ολοκληρωτική καταστροφή. Πολλοί άνθρωποι που ανησυχούν έντονα έχουν ορίσει κάποιες άκαμπτες  πεποιθήσεις για τη ζωή τους, όπως «Αν δεν είμαι τέλειος, είμαι αποτυχημένος», «Αν δεν αρέσω σε κάποιον, τότε είμαι ελλατωματική» ή κανόνες όπως «Δεν πρέπει ποτέ να είμαι αγχωμένη», «Πρέπει να είμαι απόλυτα σίγουρος». Τρόποι σκέψεις όπως οι παραπάνω δημιουργούν μη ρεαλιστικές απόψεις και προσδοκιες. Το άτομο μέσα από τη γνωσιακή θεραπεία μαθαίνει να τους εντοπίζει και να τους αντικαθιστά με ποιο ρεαλιστικούς, λειτουργικούς και «δίκαιους» για το ίδιο τρόπους σκέψης.

Ο θεραπευόμενος μαθαίνει πώς να αντιμετωπίζει την ανησυχία

Ένας άνθρωπος που ανησυχεί υπερβολικά για διάφορα θέματα, πιθανότατα πιστεύει ότι η ανησυχία του τον προετοιμάζει για τα χειρότερα που μπορούν να συμβούν και με αυτό τον τρόπο τον προστατεύει. Στην πραγματικότητα,όμως, το αποτέλεσμα της υπερβολικής ανησυχία είναι να τον ταλαιπωρεί και να τον καταβάλλει. Μέσα από τη θεραπεία το άτομο μαθαίνει να ξεχωρίζει την λειτουργική ανησυχία από την προβληματική, να συμβιβάζεται με τον παράγοντα της αβεβαιότητας στη ζωή, να απολαμβάνει την κάθε στιγμή στο εδώ και τώρα χωρίς να επικρίνει τον εαυτό του. Τέλος, μαθαίνει να αντιμετωπίζει τις  ανησυχίες σαν δυσσάρεστες παρεμβολές που όμως είναι δυνατό να ελεγχούν, χωρίς να δημιουργούν συνεχώς την αίσθηση κινδύνου η οποία οδηγεί σε διαρκή ένταση.

Ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης

Τα άτομα που πλημμυρίζονται από τις ανησυχίες τους δυσκολεύονται συχνά να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους. Πιστεύουν ότι τα συναισθήματά τους θα τους κατακλύσουν, θα διαρκέσουν επ’ αόριστον ή ότι δεν βγάζουν νόημα. Στη ζωή ο σκοπός δεν είναι να εξαλείψουμε τα συναισθήματά μας, αλλά να μάθουμε να ζούμε ουσιωδώς με αυτά. Η θεραπεία βοηθά το άτομο να συμβιβαστεί με τα συναισθήματά του, τα οποία δίνουν νόημα και χρώμα στη ζωή.

Βελτιώση των διαπροσωπικών σχέσεων

Το υψηλό άγχος του ατόμου συχνά συνδέεται με συγκρούσεις και παρεξηγήσεις στις σχέσεις του. Η θεραπεία μπορεί να βοηθήσει το άτομο να μάθει να αναγνωρίζει τυχόν προβληματικά ζητήματα που δυσχεραίνουν τις σχέσεις του και κατ’ επέκταση να ενεργεί μέσα σ’αυτές με νέους τρόπους αντιμετώπισης με στόχο τη βελτίωσή τους. Η επικοινωνία, η ενεργητική/αποτελεσματική ακρόαση, η διεκδικητικότητα, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η αύξηση των θετικών εμπειριών είναι σημαντικά κομμάτια της θεραπείας.

Συνολικά, ο στόχος της θεραπείας είναι να ανακουφιστεί σταδιακά ο θεραπευόμενος από τα συμπτώματα της Γενικευμένης αγχώδους διαταραχής, τα οποία για πολύ καιρό τού προκαλούσαν σημαντικά προβλήματα σε ποικίλους τομείς της καθημερινότητάς του. Μέσα από τη θεραπευτική εμπειρία το άτομο μαθαίνει νέους λειτουργικότερους τρόπους να ανταπεξέρχεται στις δυσκολίες, αλλά και να αντιμετωπίζει τη ζωή πιο θετικά και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. 

 

Πηγές:

1. Beck, J. S. (1995). Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond.New York: Guilford Press.
2. Leahy R. L., Holland S. J. F. & McGinn L. K. (2012). Treatment Plans and Interventionsfor Depression and Anxiety Disorders. New York: Guilford Press.

Συγγραφή Άρθρου

Αριστέα Λιάκου - Ψυχολόγος

Αριστέα Λιάκου: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια - MSc Κλινική Ψυχολόγος, Leiden University, NL
Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Ατομική ψυχοθεραπεία ενηλίκων, Συμβουλευτική γονέων.

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η κοινωνική και η συναισθηματική αποφυγή στη ζωή μας
κοινωνική αποφυγή

Στην ψυχολογία, με τον όρο αποφυγή εννοούμε ένα δυσπροσαρμοστικό τρόπο διαχείρισης, ο οποίος χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια να αποφύγουμε ή να «αποδράσουμε» από ορισμένες δυσάρεστες σκέψεις ή/και συναισθήματα.Οι συμπεριφορές αποφυγής στα πλαίσια του κοινωνικού άγχους αποσκοπούν στη μείωση του άγχους που δημιουργείται στις κοινωνικές καταστάσεις. 

Διαταραχή Υπερφαγίας: Όταν χάνεται ο έλεγχος στο φαγητό
διαταραχή υπερφαγίας

H διαταραχή υπερφαγίας, αν και εντάχθηκε σχετικά πρόσφατα στις επίσημες κατηγορίες των διαταραχών πρόσληψης τροφής, όπως είναι η ψυχογενής ανορεξία και η βουλιμία, είναι εκείνη που συναντάται πιο συχνά. Το άτομο που πάσχει από διαταραχή υπερφαγίας μπορεί να τρώει ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες φαγητού, νιώθοντας αδύναμο να σταματήσει (υπερφαγικό επεισόδιο).Αυτό συμβαίνει ακόμα και όταν δεν πεινάει, ενώ το φαγητό συνήθως καταναλώνεται τόσο γρήγορα που το άτομο δεν αναλογίζεται την ποσότητα ή τη γεύση της τροφής. 

Το συναίσθημα του θυμού και η διαχείρισή του
συναίσθημα θυμού

Το συναίσθημα του θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό και υγιές συναίσθημα, το οποίο δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως καλό ή κακό. Όπως και κάθε άλλο συναίσθημα που προκαλεί δυσφορία, ο θυμός εκδηλώνεται όταν ερμηνεύουμε μια κατάσταση ως θλιβερή, ανησυχητική, άδική ή απειλητική και καλούμαστε να αντιδράσουμε αναλόγως.

Ψυχοθεραπεία: Πότε αναζητάμε τη βοήθεια ενός θεραπευτή/τριας
Ψυχοθεραπεία

Στις ζωές όλων των ανθρώπων υπάρχουν περίοδοι με δυσκολίες, έντονο προβληματισμό για καταστάσεις της καθημερινότητας ή/και αρνητικά συναισθήματα που επηρεάζουν με δυσάρεστο τρόπο τη διάθεση. Πρόκειται για φάσεις ζωής, τις οποίες βιώνουμε όλοι μας, καθώς υπάρχουν κατά καιρούς διάφοροι παράγοντες εξωτερικοί ή/και εσωτερικοί (ψυχολογικοί) που μας δημιουργούν θλίψη, άγχος ή γενικότερα δυσφορία. 

Κλινική Τελειοθηρία: Τι είναι, ποιες συνέπειες έχει και πώς αντιμετωπίζεται
Κλινική Τελειοθηρία

Όλοι μας λίγο έως πολύ έχουμε την τάση να προσπαθούμε να αποδίδουμε όσο καλύτερα μπορούμε σε έναν ή περισσότερους τομείς της ζωής μας. Είναι φυσιολογικό και θεμιτό να επιδιώκουμε την επιτυχία στη δουλειά, στις σπουδές, στις σχέσεις ή σε άλλες παραμέτρους της καθημερινότητάς μας, όπως και το να διατηρούμε ενισχυμένα κίνητρα για προσωπική πρόοδο.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).