Αντιμετώπιση στρες

Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε το στρες από την καθημερινότητα μας;
Στην πραγματικότητα, στη σύγχρονη εποχή στην οποία ζούμε είναι δύσκολο να αποφύγουμε εντελώς το στρες. Το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως το μποτιλιάρισμα το πρωί όταν βιαζόμαστε να πάμε στη δουλειά μας, την έντονη πίεση στο χώρο εργασίας μας, κάποιο απρόβλεπτο γεγονός ή μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας. 

Σε άλλες περιπτώσεις το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εσωτερικούς παράγοντες όπως από κάποια φοβία που μπορεί να αντιμετωπίζουμε, από τις υψηλές προσδοκίες που έχουμε για τον εαυτό μας και από την αβεβαιότητα μιας κατάστασης. 

Παρόλο που το στρες μας κάνει να νιώθουμε νευρικοί και συγχυσμένοι, είναι ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής μας. Στην πραγματικότητα, το στρες σε μικρές ποσότητες μας βοηθά να κινητοποιούμαστε και να είμαστε πιο παραγωγικοί.  Σε αντίθεση, το υπερβολικό στρες μπορεί να φανεί επιβλαβές για την υγεία μας αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα.

Ένας τρόπος με τον οποίο μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το υπερβολικό στρες είναι η ενσυνειδητότητα.  Με τον όρο ενσυνειδητότητα εννοούμε την επίγνωση και την παρατήρηση μιας κατάστασης, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας και την αποδοχή τους ακριβώς όπως είναι. Για παράδειγμα, ζούμε ενσυνείδητα όταν αποδεχόμαστε αυτά που νιώθουμε χωρίς να τα κρίνουμε ως σωστά ή λάθος. Δίνουμε έμφαση σε αυτά που νιώθουμε τη δεδομένη στιγμή χωρίς να σκεφτόμαστε το παρελθόν ή το μέλλον.

Σας έχει τύχει ποτέ να θέλετε να φτάσετε κάπου και όταν φτάνετε στον προορισμό σας να μην θυμάστε καθόλου τη διαδρομή ή να πίνετε ένα καφέ και να τελειώνει προτού το συνειδητοποιήσετε; Αυτά είναι σημάδια ότι δεν ζείτε συνειδητά την κάθε σας στιγμή με αποτέλεσμα να χάνετε κάποιες στιγμές. Κάποιες φορές μπορεί να χάνουμε κάποιες όμορφες στιγμές οι οποίες μπορεί να μας προσφέρουν στιγμές ευτυχίας. Συνεπώς, το να ζούμε συνειδητά κάθε μας στιγμή μας κάνει να νιώθουμε πιο ευτυχισμένοι.

Επίσης, η ενσυνειδητότητα βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, μας βοηθά να κοιμόμαστε καλύτερα, αυξάνει τα θετικά συναισθήματα και μειώνει τα αρνητικά, μας κάνει να νοιώθουμε πιο ευτυχισμένοι και αισιόδοξοι, προάγει τη συμπόνια προς τους άλλους αλλά και προς τον εαυτό μας, μας κάνει να νιώθουμε πιο ικανοποιημένοι όσο αφορά τις σχέσεις μας, βελτιώνει τη συγκέντρωση και μειώνει το στρες και την κατάθλιψη.

Πως μπορούμε να αποκτήσουμε ενσυνειδητότητα;

Ζούμε συνειδητά όταν βιώνουμε την κάθε μας στιγμή και το τι συμβαίνει στο εδώ και τώρα, όταν έχουμε επίγνωση του τι συμβαίνει γύρω μας, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας και όταν τα αποδεχόμαστε όπως είναι. Μπορούμε να κάνουμε πράξη τις βασικές αρχές της ενσυνειδητότητας οποιαδήποτε ώρα της μέρας όπου και αν βρισκόμαστε.  Αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να αφιερώσουμε λίγα λεπτά έτσι ώστε να έρθουμε σε επαφή με αυτά που νιώθουμε και να καταλάβουμε τι μας κάνει να νιώθουμε καλά και τι όχι.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε παρατηρώντας την κάθε μας στιγμή χωρίς να την επικρίνουμε, να δίνουμε έμφαση στην αναπνοή και στις αισθήσεις μας, να αντανακλούμε στον εαυτό μας προτού αντιδράσουμε, και να είμαστε ευγνώμονες για ότι καλό μας συμβαίνει.

Ξεκίνα να ζεις ενσυνείδητα σήμερα αρχίζοντας με αυτή την άσκηση:

Επέλεξε κάτι που κάνεις κάθε μέρα, για παράδειγμα όταν πίνεις τον πρωινό σου καφέ και απλά επέτρεψε στον εαυτό σου να απολαύσει αυτή τη στιγμή χωρίς να σκέφτεσαι οτιδήποτε άλλο. Νιώσε ευγνώμων που μπορείς να απολαύσεις αυτό τον καφέ μόνος σου, με φίλους, ή με την οικογένεια σου. Παρά να περνάς τη μέρα σου στον αυτόματο πιλότο ζήσε κάθε στιγμή με επίγνωση για αυτά που κάνεις και για όλες τις μικρές χαρές που έχεις στη ζωή σου.

Παρόλο που η ενσυνειδητότητα δεν μπορεί να μας απαλλάξει από τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζουμε, μπορεί να μας βοηθήσει να τις αντιμετωπίσουμε πιο αποτελεσματικά.

‘Πολλοί άνθρωποι χάνουν τη σημερινή λιακάδα γιατί εστιάζουν στα χθεσινά σύννεφα’ – Phil Wallace.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα
Αυτοέλεγχος

Ο αυτοέλεγχος είναι μία από τις εντυπωσιακότερες λειτουργίες της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς αποτελεί...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Όταν κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο υποφέρει από κατάθλιψη
κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες του Παγκύπριου Οργανισμού Υγείας, ένα στα τέσσερα άτομα θα βιώσει συμπτώματα κατάθλιψης κάποια στιγμή της ζωής του και αν και η κατάθλιψη θεωρείται μια σοβαρή ψυχική διαταραχή, είναι εύκολα θεραπεύσιμη, ειδικότερα εάν υπάρχει υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου που υποφέρει από αυτήν.

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Τι είναι τα προσωπικά όρια και με ποιους τρόπους τα θέτουμε στις σχέσεις μας
προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή: Η μελαγχολία του χειμώνα

Το καλοκαίρι έχει φύγει και ίσως έχετε παρατηρήσει κάποιες αλλαγές στη διάθεση σας. Μήπως νοιώθετε πιο κουρασμένοι, κακόκεφοι και δεν έχετε όρεξη να διεκπεραιώσετε τις υποχρεώσεις σας;  Μην ανησυχείτε, ευθύνεται η αλλαγή του καιρού.
Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή είναι μια μορφή κατάθλιψης η οποία είναι επεισοδιακή και συνήθως εμφανίζεται στις αρχές του φθινοπώρου και μπορεί να συνεχιστεί μέχρι και τους χειμερινούς μήνες.

Η ευτυχία βρίσκεται μέσα σου!

Αφού δε μπορούμε να αγοράσουμε την ευτυχία, μπορούμε οι ίδιοι να μάθουμε πως να είμαστε πιο ευτυχισμένοι;
Οι άνθρωποι όπως και τα ζώα έχουμε μια τάση προς τα αρνητικά παρά τα θετικά ερεθίσματα γύρω μας. Αυτό βοηθά στην επιβίωση μας αφού τείνουμε να αντιδρούμε σε οτιδήποτε θεωρήσουμε επικίνδυνο.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).