διαχείριση αρνητικών σκέψεων

Όταν ακούμε τη φράση "καταστροφική σκέψη", είναι πιθανό να σκεφτούμε καταστροφικά γεγονότα σε προσωπικό, κοινωνικό, επαγγελματικό επίπεδο ή ακόμα και σε επίπεδο φυσικών φαινομένων του πλανήτη μας. Οι καταστροφικές σκέψεις συμβαίνουν όταν το μυαλό μας δημιουργεί τα χειρότερα σενάρια που μπορεί να έχει η έκβαση μίας κατάστασης ή ενδυναμώνουμε την περισσότερο αρνητική έκβαση της κατάστασης.  

Συχνά οι άνθρωποι εκλογικεύουν την υιοθέτηση αρνητικών σκέψεων υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για μια μορφή επίλυσης προβλημάτων  που τους βοηθούν να προβλέψουν το χειρότερο.

Πόσο συχνά κάνετε μία αρνητική σκέψη η οποία έχει καταστροφική επίπτωση; Πόσο συχνά κάτι αθώο έχει γίνει μια επικείμενη καταστροφή στο μυαλό σας; Για παράδειγμα, ένας δυνατός πονοκεφαλος γίνεται καρκίνος; Μια πτήση σε άλλο κράτος μετατρέπεται σε αεροπλάνο  που συντρίβεται; Το παιδί σας εάν φέρει άσχημο βαθμό σε κάποιο μάθημα αυτόματα στο μυαλό σας μετατρέπεται σε άτομο χωρίς ενδιαφέροντα που δεν θα προχωρήσει στη ζωή του;

 Ωστόσο, στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο. Η καταστροφική σκέψη μας αποτελεί τροχοπέδη στην επίλυση και διαχείριση προβληματικών καταστάσεων διότι μας παραλύει και μας εμποδίζει να δώσουμε εποικοδομητικές λύσεις. Αυτό συμβαίνει διότι  τα επίπεδα του άγχους αυξάνονται και το άτομο εγκλωβίζεται σε δυσλειτουργικά και μη διαχειρίσιμα συναισθήματα τα οποία μπλοκάρουν τη λογική και τη σκέψη.

Παρακάτω θα βρείτε 5 βασικούς τρόπους διαχείρισης των αρνητικών σκέψεων καταστροφολογίας: 

1. Αναπνεύστε. 

Όταν ένα άτομο καταλαμβάνεται από σκέψεις καταστροφής συχνά δεν ακούει το σώμα του. Βασικά «χάνει» την επαφή με το σώμα του.  Για παράδειγμα, η αναπνοή του μπορεί να είναι μικρή και κοφτή, ο καρδιακός ρυθμός αυξάνεται σταδιακά και η καρδιά του νομίζει ότι τα «σπάσει». Ένας κόμπος στο λαιμό δεν αφήνει περιθώρια για ελεύθερη αναπνοή και υπάρχουν σημάδια εφίδρωσης.   Αυτά είναι τα σημάδια του άγχους, το οποίο μπορεί να τροφοδοτήσει την καταστροφική σκέψη. Επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας και εισπνεύστε βαθιά από τη μύτη με αργή εκπνοή από το στόμα. Αυτή η άσκηση θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να στη συνέχεια να πάρετε τη δύναμη για να σκεφτείτε πιο λογικά.

 

2. Εξετάστε αν οι σκέψεις σας είναι πραγματικότητα ή φαντασία.

Προσπαθείστε να ελέγξετε την αρνητική σας σκέψη… μετατρέποντας τη σε όσο το δυνατόν θετική σκέψη κάνοντας τις παρακάτω ερωτήσεις στον εαυτό σας: «Πόσο ρεαλιστική είναι αυτή η σκέψη μου σε σχέση με τη συγκεκριμένη αρνητική κατάσταση;», «Ποιο είναι το ποσοστό που δίνεται ως η τελική έκβαση με βάση το συγκεκριμένο γεγονός;»-_Τεχνική της Πίτας_ Για παράδειγμα, έχετε  καταστροφικές σκέψεις για μια σημαντική παρουσίαση που έχετε αύριο. Μπορείτε να επικεντρωθείτε στη σκέψη σας μετατρέποντάς τη από αρνητική σε θετική  με  τον τρόπο: Από το « Η παρουσίασή μου θα πάει χάλια αύριο… θα γίνω ρεζίλι»" Σε: "Θα προσπαθήσω να δώσω τον καλύτερό μου εαυτό αύριο στην παρουσίαση μου… ακόμα κι αν δεν τα καταφέρω όπως θα ήθελα αυτό που μετράει είναι ότι προσπάθησα για το καλύτερο».  

 

3. Σκεφτείτε μια άλλη προοπτική.

Βάζοντας τον καλύτερό σας φίλο στη δική σας θέση….. τι θα τον συμβουλεύατε;

 

4. Η Καταστροφική σκέψη είναι ουσιαστικά η αρνητική πλευρά ή η αρνητική ερμηνεία μίας προβληματικής κατάστασης

Στη ζωή  τα πράγματα δεν είναι μαύρο ή άσπρο. Υπάρχουν τόσο θετικές όσο και αρνητικές πτυχές σε κάθε εμπειρία που βιώνουμε. Το κλειδί της διαχείρισης είναι η  ισορροπημένη άποψη.  Σκεφτείτε ότι ακόμα και σε ακραίες καταστάσεις υπάρχει τρόπος διαχείρισης της αρνητικότητας… Ένας άλλος τρόπος είναι η εφαρμογή της τεχνικής των ποσοστών…. Τι ποσοστό θα δίνατε σε κάθε εκδοχή (θετική ή αρνητική; με αυτό τον τρόπο θα βρείτε την απάντηση στο γρίφο  ότι δεν υπάρχει άσπρο ή μαύρο στη ζωή…)

 

5. Αναγνωρίστε τις δυνάμεις και την ανθεκτικότητά σας ως προσωπικότητα.  

Ο άνθρωπος έχει ανεξάντλητα περιθώρια και όρια αντοχής…. Φτάνει να προσπαθήσει να τα συναντήσει. Να θυμάστε ότι ακόμα και εάν η κατάσταση δεν είναι η ιδανική, έχετε τη δύναμη και την αντοχή για να την αντιμετωπίσετε. Να σκέφτεστε ότι η προσπάθειά σας είναι αυτή που μετράει και ότι δεν γίνεται πάντα να τα καταφέρνουμε σε ότι βάζουμε στόχο. Η μη επίτευξη των στόχων να γίνει κίνητρο για μία μεγαλύτερη προσπάθεια η οποία μπορεί και να μας οδηγήσει ακόμα και σε άλλους  δρόμους…. Για Παράδειγμα  εάν η παρουσίασή σας δεν πάει όπως προσδοκούσατε, αυτό δεν σας κάνει ανάξιο υπάλληλο ή φίλο. Το κλειδί σε μία αρνητική έκβαση μιας κατάστασης είναι να μη γενικευθεί η αρνητική έκβαση και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

 

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να ξεπεράσει κάποιος τους φόβους του είναι να τους αντιμετωπίσει  και όχι να τους «κουκουλώσει». Η σωστή διαχείριση της αρνητικής σκέψης  και η πίστη στον εαυτό του θα τον ενδυναμώσει και  θα του δώσει τη δύναμη για να ισορροπήσει ακόμα και όταν οι καταστάσεις δεν είναι και οι πιο ευνοϊκές…

Συγγραφή Άρθρου

Ρέα Δουμανά - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ρέα Δουμανά: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Η Ρέα Δουμανά εξειδικεύτηκε στον τομέα της Ψυχολογίας με τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Κλινικής Ψυχολογίας σε ενήλικες και εφήβους. Διετέλεσε ως επιστημονική συνεργάτης στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Παν/μίου Αθηνών, του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού». Έχει αναπτύξει ερευνητικό έργο αναφορικά με την εφηβεία, τις σεξουαλικές συνήθειες των Ελλήνων εφήβων, τις συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εφηβεία και εξαρτήσεις (Μέρος 1ο)
Εφηβεία και εξαρτήσεις

Η εφηβική ηλικία αποτελεί το μεταβατικό στάδιο προς την ενηλικίωση. Η μεταβατικότητα αυτή δημιουργεί πολλές αλλαγές τόσο στο αναπτυξιακό, όσο και στο συμπεριφορικό και ψυχοκοινωνικό μοτίβο της προσωπικότητάς τους. Τείνουν να πειραματίζονται σε παραβατικές συμπεριφορές καθώς και στο να «δοκιμάσουν» διάφορες ουσίες.

Βασανιστικές σκέψεις
Βασανιστικές σκέψεις

Η διαχείριση της σκέψης αποτελεί μία εξαιρετικά δυναμική διαδικασία, ξεχωριστή για κάθε άτομο. Οι σκέψεις μας είναι μία φυσιολογική απόρροια φιλτραρίσματος των εμπειριών που βιώνουμε και κατ.επέκταση των συναισθημάτων που νιώθουμε. Πιο συγκεκριμένα, οι εμπειρίες του παρελθόντος, του παρόντος και τα υποθετικά σενάρια για τις πιθανές εκβάσεις των επιθυμιών μας, εκφράζονται και ερμηνεύονται μέσα από τη διαδικασία της σκέψης.

Διεκδικητικότητα και πως να την αποκτήσετε
Διεκδικητικότητα

Η διεκδικητικότητα αποτελεί ένα σημαντικό χαρακτηριστικό κάθε προσωπικότητας, αφού παίζει σημαντικό ρόλο στην κινητοποίηση των ατόμων, στην έκφραση συναισθημάτων, σκέψεων, αναγκών, όπως επίσης και στην υγιή εξέλιξη μίας σχέσης. Πολλές φορές όμως κάποια άτομα διστάζουν στο να εκφράσουν απόψεις και σκέψεις, λόγω του φόβου που νιώθουν στο να εκτεθούν ή ακόμα και για τις επιπτώσεις ως προς τις αντιδράσεις που θα δημιουργηθούν.

Ψυχογενής Βουλιμία
Ψυχογενής Βουλιμία

Οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής (ΔΠΤ), αποτελούν ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο στον Διεθνή Διαγνωστικό Οδηγό της Αμερικανικής Εταιρίας Ψυχολόγων (APA, Diagnostic and Statistical Manual (DSMV), 2013).

Συναισθηματική Νοημοσύνη και Ενσυναίσθηση

Συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε  τα δικά μας συναισθήματα καθώς και των άλλων, να παρακινούμε τον εαυτό μας και να διαχειριζόμαστε με σωστό τρόπο τις  σχέσεις  μας με τους άλλους.
H συνασθηματική νοημοσύνη αποτελείται από 5 άξονες:

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.