Σας έχει τύχει ποτέ να ξεχάσετε ή να μπερδέψετε τα λόγια σας καθώς μιλούσατε σε ακροατήριο ή να τρέμετε για το πώς θα παρουσιαστείτε σε κοινό; Τα παραπάνω προκαλούνται όταν κυριαρχούν οι εξής πεποιθήσεις:

  • Άγχος απόδοσης που πηγάζει από τα ''πρέπει''. Αυτές οι άκαμπτες πεποιθήσεις για τον εαυτό, το κοινό ή την τελειότητα τείνουν να αυξάνουν το άγχος π.χ. “Θα πρέπει να αποδώσω καλά ή το κοινό πρέπει να μου αρέσει”. Για αυτό λοιπόν παραμερίστε τα πρέπει όταν προετοιμάζεστε.
  • Τα ''πρέπει'' συνδυάζονται συνήθως με την καταστροφοποίηση π.χ. “Θα είναι τρομερό αν το κοινό δε μου αρέσει ή θα είναι φοβερό αν με μισήσουν”. Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να σκεφτεί κανείς ότι μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα ευχάριστο το να μην είναι συμπαθής στο κοινό όμως αυτό δε σημαίνει ότι είναι απαραίτητα καταστροφικό.
  • Απαίτηση αποδοχής από το κοινό. Για παράδειγμα οι σκέψεις ότι: “θα πρέπει να είμαι αρεστός από το κοινό διαφορετικά θα είμαι αποτυχημένος” ή “όλοι θα πρέπει να με παρακολουθούν προσεκτικά” ή “ακόμη και εάν ένα άτομο αποχωρήσει από το κοινό αυτό θα σημαίνει ότι η ομιλία είναι κακή”. Όλες αυτές οι σκέψεις απαίτησης είναι παράλογες. Αυτό που χρειάζεται να σκεφτεί κανείς είναι ότι παρουσιάζει σε ένα κοινό έτσι όπως αυτό είναι και όχι έτσι όπως θα ήθελε να είναι.
  • Τελειομανία. Οι πεποιθήσεις τελειότητας προκαλούν άγχος και αναβλητικότητα π.χ. Η σκέψη ότι: “η παρουσίαση μου πρέπει να είναι τέλεια ή ότι δεν είμαι έτοιμος να παρουσιάσω σε ακροατήριο αν δεν είμαι τέλεια προετοιμασμένος”. Η τελειομανία είναι αυταπάτη. Χρειάζεται να έχει κανείς κατά νου ότι η τελειότητα είναι ένας μύθος ενώ η σκέψη του κατάλληλα προετοιμασμένος είναι μια πραγματικότητα.
  • Αυτοαξιολόγηση και αυτοϋποτίμηση. Αυτές οι ετικέτες είναι απόρροια των παραπάνω πεποιθήσεων. Μοιάζει σαν οι άνθρωποι να κουβαλούν μαζί τους μια κλίμακα αξιολόγησης την οποία χρησιμοποιούν παντού π.χ. “Πρέπει να αποδώσω καλά διαφορετικά δε θα είμαι καλός” ή “Αν δεν αποδώσω καλά θα είμαι ένα τίποτα, ανίκανος, άχρηστος, μη αγαπητός”. Συνδέουν την απόδοσή τους με αυτές τις ετικέτες ξεχνώντας άλλα θετικά στοιχεία.
  • Επανεξετάστε τον εαυτό σας. Κάθε άτομο αναπτύσσει από την παιδική ηλικία μηχανισμούς που θα το βοηθήσουν να επιβιώσει. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι θα πρέπει να χρησιμοποιεί αυτούς τους ίδιους μηχανισμούς και στο παρόν αλλά χρειάζεται να αναδομεί τα πράγματα.
  • Άγχος για το άγχος. Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται ότι αν θα πρέπει να αποδώσουν θα πρέπει να μην είναι νευρικοί ή να το αντέξουν διαφορετικά θα είναι καταστροφικό. Το άγχος για το άγχος χρειάζεται να τύχει επεξεργασίας ως σημαντικό μετασυναίσθημα.

Ο Albert Ellis είχε πει: “Μπορείς να ξεπεράσεις το άγχος αν συνεχίζεις να προσπαθείς, να αποτυγχάνεις χωρίς να παίρνεις τον εαυτό σου στα σοβαρά”.

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.



Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τρόποι διαχείρισης του άγχους των εξετάσεων των μαθητών
διαχείριση άγχους, εξετάσεις

Το άγχος αποτελεί μέρος της καθημερινής ζωής των μαθητών που ετοιμάζονται για τις εξετάσεις. Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα σημάδια του άγχους; Πώς μπορεί ένας μαθητής να διαχειριστεί το άγχος πριν αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων; Πώς η μελέτη μπορεί να γίνει πιο αποδοτική; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί για να μην ενισχύουν το άγχος του μαθητή;

Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση 2017
Ανασκόπηση - Ενδοσκόπηση

Πλησιάζουμε στο τέλος αυτής της χρονιάς για να ανεβούμε στο σκαλοπάτι της επόμενης. Ας αναλογιστούμε τις διαδρομές που διανύσαμε, τις εμπειρίες που αποκομίσαμε και τη σοφία που αποκτήσαμε. Και τώρα σιγά σιγά ας προετοιμαστούμε για τη νέα χρονιά με αγάπη στην ψυχή και στην καρδιά μας.

6 Συνήθειες για μια ευτυχισμένη ζωή
ευτυχισμένη ζωή

Τι μπορούμε να κάνουμε για να νιώσουμε ευτυχισμένοι στην πορεία της ζωής μας; Ας δούμε παρακάτω 6 σημαντικές συνήθειες που ενισχύουν το αίσθημα της ευτυχίας:

21 Ερωτήσεις Για Ιδανικές Επιλογές Ζωής
Επιλογές Ζωής

Δεν υπάρχουν τέλειες επιλογές, αλλά αυτές που είναι  περισσότερο ή λιγότερο κατάλληλες τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν στη διαδικασία επιλογής:

8 τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης των παιδιών
αυτοπεποίθηση παιδιών

Αν ξεκινήσουμε από την ετυμολογία της λέξης που περιλαμβάνει τους όρους εαυτός και πεποίθηση μπορούμε να αποδώσουμε την εξής σημασία: την πεποίθηση που έχουμε για τον εαυτό μας, δηλαδή το πώς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας. Η αντίληψη που έχουμε για τον εαυτό μας μπορεί να είναι είτε θετική είτε αρνητική.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).