Σας έχει τύχει ποτέ να ξεχάσετε ή να μπερδέψετε τα λόγια σας καθώς μιλούσατε σε ακροατήριο ή να τρέμετε για το πώς θα παρουσιαστείτε σε κοινό; Τα παραπάνω προκαλούνται όταν κυριαρχούν οι εξής πεποιθήσεις:

  • Άγχος απόδοσης που πηγάζει από τα ''πρέπει''. Αυτές οι άκαμπτες πεποιθήσεις για τον εαυτό, το κοινό ή την τελειότητα τείνουν να αυξάνουν το άγχος π.χ. “Θα πρέπει να αποδώσω καλά ή το κοινό πρέπει να μου αρέσει”. Για αυτό λοιπόν παραμερίστε τα πρέπει όταν προετοιμάζεστε.
  • Τα ''πρέπει'' συνδυάζονται συνήθως με την καταστροφοποίηση π.χ. “Θα είναι τρομερό αν το κοινό δε μου αρέσει ή θα είναι φοβερό αν με μισήσουν”. Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να σκεφτεί κανείς ότι μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα ευχάριστο το να μην είναι συμπαθής στο κοινό όμως αυτό δε σημαίνει ότι είναι απαραίτητα καταστροφικό.
  • Απαίτηση αποδοχής από το κοινό. Για παράδειγμα οι σκέψεις ότι: “θα πρέπει να είμαι αρεστός από το κοινό διαφορετικά θα είμαι αποτυχημένος” ή “όλοι θα πρέπει να με παρακολουθούν προσεκτικά” ή “ακόμη και εάν ένα άτομο αποχωρήσει από το κοινό αυτό θα σημαίνει ότι η ομιλία είναι κακή”. Όλες αυτές οι σκέψεις απαίτησης είναι παράλογες. Αυτό που χρειάζεται να σκεφτεί κανείς είναι ότι παρουσιάζει σε ένα κοινό έτσι όπως αυτό είναι και όχι έτσι όπως θα ήθελε να είναι.
  • Τελειομανία. Οι πεποιθήσεις τελειότητας προκαλούν άγχος και αναβλητικότητα π.χ. Η σκέψη ότι: “η παρουσίαση μου πρέπει να είναι τέλεια ή ότι δεν είμαι έτοιμος να παρουσιάσω σε ακροατήριο αν δεν είμαι τέλεια προετοιμασμένος”. Η τελειομανία είναι αυταπάτη. Χρειάζεται να έχει κανείς κατά νου ότι η τελειότητα είναι ένας μύθος ενώ η σκέψη του κατάλληλα προετοιμασμένος είναι μια πραγματικότητα.
  • Αυτοαξιολόγηση και αυτοϋποτίμηση. Αυτές οι ετικέτες είναι απόρροια των παραπάνω πεποιθήσεων. Μοιάζει σαν οι άνθρωποι να κουβαλούν μαζί τους μια κλίμακα αξιολόγησης την οποία χρησιμοποιούν παντού π.χ. “Πρέπει να αποδώσω καλά διαφορετικά δε θα είμαι καλός” ή “Αν δεν αποδώσω καλά θα είμαι ένα τίποτα, ανίκανος, άχρηστος, μη αγαπητός”. Συνδέουν την απόδοσή τους με αυτές τις ετικέτες ξεχνώντας άλλα θετικά στοιχεία.
  • Επανεξετάστε τον εαυτό σας. Κάθε άτομο αναπτύσσει από την παιδική ηλικία μηχανισμούς που θα το βοηθήσουν να επιβιώσει. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι θα πρέπει να χρησιμοποιεί αυτούς τους ίδιους μηχανισμούς και στο παρόν αλλά χρειάζεται να αναδομεί τα πράγματα.
  • Άγχος για το άγχος. Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται ότι αν θα πρέπει να αποδώσουν θα πρέπει να μην είναι νευρικοί ή να το αντέξουν διαφορετικά θα είναι καταστροφικό. Το άγχος για το άγχος χρειάζεται να τύχει επεξεργασίας ως σημαντικό μετασυναίσθημα.

Ο Albert Ellis είχε πει: “Μπορείς να ξεπεράσεις το άγχος αν συνεχίζεις να προσπαθείς, να αποτυγχάνεις χωρίς να παίρνεις τον εαυτό σου στα σοβαρά”.

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.



Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

8 τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης των παιδιών
αυτοπεποίθηση παιδιών

Αν ξεκινήσουμε από την ετυμολογία της λέξης που περιλαμβάνει τους όρους εαυτός και πεποίθηση μπορούμε να αποδώσουμε την εξής σημασία: την πεποίθηση που έχουμε για τον εαυτό μας, δηλαδή το πώς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας. Η αντίληψη που έχουμε για τον εαυτό μας μπορεί να είναι είτε θετική είτε αρνητική.

Αλτζχάϊμερ Νόσος (Alzheimer) - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία

Η νόσος Alzheimer αποτελεί μια μορφή άνοιας, η οποία είναι και η πιο συχνά εμφανιζόμενη σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη άνοιας (π.χ. άνοια με σωμάτια Lewy στην οποία παρατηρούνται δυσκολίες στη βάδιση και στην ισορροπία, οπτικές ψευδαισθήσεις και παραισθήσεις, αλλαγές στις νοητικές ικανότητες, αγγειακή άνοια ως αποτέλεσμα μικρών εγκεφαλικών επεισοδίων όπου παρατηρούνται δυσκολίες στην επικοινωνία, στη σκέψη, στη μνήμη, νόσος του Pick στην οποία παρατηρούνται αλλαγές στην προσωπικότητα, δυσκολίες στην ομιλία, στην κρίση).

Κατάθλιψη - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία
Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη αποτελεί διαταραχή της διάθεσης όπου το άτομο αποκτά αρνητική οπτική για τον εαυτό του π.χ. ότι είναι άχρηστο, ανάξιο, ανεπαρκές, για τον κόσμο π.χ. ότι είναι απορριπτικοί απέναντί του και για το μέλλον π.χ. ότι θα είναι ζοφερό.

Είναι μια συγκινησιακή κατάσταση που χαρακτηρίζεται από λύπη, δυσφορία και αισθήματα φόβου, ενοχής, αναξιότητας και απελπισίας. Συνοδεύεται από χάσιμο της όρεξης και της ερωτικής επιθυμίας καθώς και λήθαργο ή αναταραχή.

Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά που κάνουν κακές σκέψεις

Όταν τα παιδιά κάνουν κακές σκέψεις νιώθουν ενοχές. Αυτές οι κακές σκέψεις μπορεί να είναι αρνητικοί χαρακτηρισμοί π.χ. Να σκεφτούν ότι ένας οικογενειακός φίλος είναι "χοντρούλης" ή "ρυτιδιασμένος." Μερικές φορές είναι σεξουαλικής φύσεως π.χ. Μπορεί να φαντάζονται ένα συμμαθητή τους γυμνό ή βίαιες π.χ. Να νομίζουν ότι θέλουν να σκοτώσουν τη μητέρα τους.

Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να κάνουν φίλους

Πώς τα παιδιά λοιπόν κάνουν φίλους; Τα νεογέννητα μωρά γεννιούνται έτοιμα να κοινωνικοποιηθούν. Σε όλη την εξελικτική ιστορία μας, η ικανότητα να συνάπτει κανείς φιλικούς δεσμούς υπήρξε μια κρίσιμη ικανότητα επιβίωσης.

Οι γονείς παίζουν σημαντικό ρόλο στο να μάθουν τα παιδιά τους πώς να κάνουν φίλους.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.