Το στρες συνδέεται άμεσα με την ψυχοσωματική υγεία, καθώς και με την απόδοση σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής. Οι παρακάτω τρόποι χαλάρωσης αποτελούν μια πρώτη φάση αντιμετώπισης του στρες, ηρεμούν και προετοιμάζουν για περαιτέρω ανάλυση και δράση.

1. Προοδευτική Νευρομυϊκή Χαλάρωση
Στόχος είναι ο έλεγχος και η βαθιά χαλάρωση των μυών, για να αναγνωρίζετε και να απελευθερώνετε τη συσσωρευμένη ένταση. Γίνεται σε δύο βήματα, ΕΝΤΑΣΗ-ΣΦΙΞΙΜΟ των μυών (σταδιακά, ανά μυϊκή ομάδα) και στη συνέχεια ΧΑΛΑΡΩΣΗ, για να αποκτήσετε επίγνωση της διαφοράς. 

Η διαδικασία αυτή μειώνει το στρες, βοηθά στις αγχώδεις διαταραχές, βελτιώνει τη σωματική υγεία, βοηθά στα προβλήματα ύπνου και βελτιώνει την απόδοση (το χαλαρό σώμα βοηθά να έχουμε καθαρό μυαλό).
Χρειάζεται συχνή εξάσκηση και καθοδήγηση από ειδικό στην αρχή.

2. Χαλαρωτικά Βότανα
Μερικά από τα πιο γνωστά είναι η Βαλεριάνα, η Πασιφλόρα, η Μαντζουράνα, το Μελισσόχορτο, και το Βαλσαμόχορτο. Τα 4 πρώτα βοηθούν στην αντιμετώπιση του άγχους και της υπερέντασης, ενώ το Βαλσαμόχορτο (St. John’s Wort) έχει και σημαντική αντικαταθλιπτική δράση.
Επειδή τα βότανα περιέχουν δραστικές ουσίες, πρέπει οπωσδήποτε να ζητάτε ιατρική συμβουλή και καθοδήγηση από ειδικό.
Μπορείτε επίσης να αρωματίσετε το χώρο με χαλαρωτικά αιθέρια έλαια από λεβάντα, ευκάλυπτο, tea tree oil, μανταρίνι.

3. Διαλογισμός
Όταν κάνετε διαλογισμό συγκεντρώνετε την προσοχή, συνειδητά, με αυτεπίγνωση, απερίσπαστοι από εξωτερικά ερεθίσματα.
Έτσι μειώνεται το άγχος, η αϋπνία, ο πόνος, οι σωματικοί δείκτες στρες (πχ πίεση) και νιώθετε ευεξία.
Υπάρχουν πολλές τεχνικές διαλογισμού, αλλά ένα καλό ξεκίνημα για αρχάριους χωρίς πολύ χρόνο, είναι ο «Διαλογισμός του ενός λεπτού» - θα βρείτε εύκολα τις οδηγίες στο youtube.
Μια άλλη καλή μέθοδος είναι ο «Περιπατητικός Διαλογισμός», πχ βόλτα στο πάρκο για 15 λεπτά, όπου εστιάζετε στη διαδικασία κι όχι σε σκέψεις, κίνητρα, προορισμό. Αυτή η μέθοδος ενισχύει την ικανότητα να εστιάζετε, να παρατηρείτε, να γνωρίσετε το βηματισμό, την κίνηση, το σώμα σας. Διακόπτει τις συνηθισμένες γνωστικές λειτουργίες, έτσι παρεμποδίζονται οι αυτόματες αρνητικές σκέψεις.

4. Ενσυνειδητότητα
Η Ενσυνειδητότητα (Mindfulness) αναφέρεται στην προσπάθεια του ατόμου να ζει στο παρόν σε κάθε στιγμή της ζωής του.
Είναι μια συνειδητή στάση ζωής, βοηθά να είστε σε επαγρύπνηση, να κατανοείτε πλήρως τον εαυτό σας και να είστε σε επαφή με το περιβάλλον, να βιώνετε το κάθε λεπτό, να νιώθετε πιο ‘ζωντανοί’ και έτσι να ενεργοποιούνται οι δυνατότητες του οργανισμού.
Η διαδικασία μοιάζει με αυτή του Διαλογισμού, χρειάζεται να επιλέξετε σε τι θα εστιάσετε, χωρίς να σας αποσπούν εξωτερικά ερεθίσματα, να επικεντρωθείτε, να νιώσετε, να αποδεχτείτε και να προσπεράσετε τις σκέψεις που τυχόν παρεμβαίνουν.
Το αποτέλεσμα είναι αποφόρτιση, αποτελεσματικότερη επίλυση προβλημάτων, αυτογνωσία.

5. Νοερή Απεικόνιση
Είναι μία νοερή εξάσκηση δεξιοτήτων, ή απεικόνιση κάποιου στόχου ή επιθυμίας μας.
Οι Νοερές Εικόνες μπορούν να συνδυαστούν και με άλλες μορφές χαλάρωσης.
Για παράδειγμα, όταν έχετε ήδη χαλαρώσει σωματικά, σκεφτείτε μια ωραία εικόνα και νιώστε καλά, ‘δείτε’ νοερά τον εαυτό σας υγιή δραστήριο, να έχει την επιθυμητή απόδοση κ.λπ.
Είναι πολύ καλός τρόπος ενίσχυσης της σωματικής υγείας, των κινήτρων, των επιδόσεων (γι’ αυτό χρησιμοποιούνται συχνά στον αθλητισμό), της αυτοπεποίθησης κ.ά.

6. Χαλαρωτικές Σκέψεις
Υπάρχουν πολλές σκέψεις που μπορείτε να κάνετε όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα περιμένατε. Μπορείτε για παράδειγμα να πείτε στον εαυτό σας:

  • Δες το σαν ευκαιρία!
  • Μην το παίρνεις προσωπικά.
  • Ε και, ποια είναι η καταστροφή;
  • Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος.
  • Θα περάσει και αυτό.
  • Κανείς και τίποτα δεν είναι τέλειο.
  • Να είσαι ο εαυτός σου!


7. Χαλαρωτικές Σχέσεις
Η απομόνωση χειροτερεύει την υγεία μας – ενδυναμώστε και αναπτύξτε σχέσεις. Χαλαρωτικές σχέσεις όμως, όχι τοξικές, τυπικές ή με άλλο τρόπο βλαπτικές κι ανεπιθύμητες!
Περάστε χρόνο με αγαπημένα μέλη της οικογένειας, αφιερώστε μια μέρα στους φίλους σας, παίξτε κάποιο παιχνίδι με φίλο ή απλά πιείτε ένα καφεδάκι και κουβεντιάστε, κάντε μια νέα γνωριμία, ή ανακαλύψτε τον εθελοντισμό και την προσφορά.

Όλα αυτά είναι οι «πρώτες βοήθειες» για το στρες. Ηρεμώντας το σώμα και καθαρίζοντας το μυαλό, θέτετε καλές βάσεις για οτιδήποτε άλλο!

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Κατανοήστε και αντιμετωπίστε τους φόβους σας!
αντιμετώπιση φόβων

«Οι δειλοί πεθαίνουν πολλές φορές», είχε πει ο Σέξπιρ. Εννοώντας πως κάθε φορά που δειλιάζουμε, δεν αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, αποφεύγουμε το άγνωστο, το ρίσκο, τις δυσκολίες, δεν αγωνιζόμαστε για τα πιστεύω και τις επιθυμίες μας, δεν εκφράζουμε τη γνώμη μας, είναι ένας μικρός θάνατος.

Στρες στα παιδιά: τρόποι αντιμετώπισης
Στρες στα παιδιά

Ως ενήλικοι έχουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα παιδιά: στην πορεία της ζωής μαθαίνουμε στρατηγικές και τρόπους αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων, ενώ τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα λόγω της περιορισμένης εμπειρίας. Επίσης είναι εξαρτημένα από εμάς και δεν μπορούν να είναι αυτάρκη, δεν έχουν διαμορφώσει την ατομική τους ταυτότητα και τις κοινωνικές τους σχέσεις, βιώνουν γρήγορες και σημαντικές αλλαγές στον εαυτό τους. 

Στρες στα παιδιά: αιτίες και συμπτώματα
στρες παιδιά

Ως ενήλικοι και μάλιστα πιεσμένοι από το σύγχρονο τρόπο ζωής, αναπολούμε την παιδική μας ηλικία σαν μια περίοδο ανεμελιάς και ελεύθερης έκφρασης. Συχνά λοιπόν πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν μπορεί να υποφέρουν από στρες, άγχος, κατάθλιψη και τα θεωρούμε ευτυχισμένα και ξένοιαστα. Στο κάτω-κάτω, δεν έχουν εργασιακά προβλήματα, δάνεια και λογαριασμούς που τρέχουν, τη φροντίδα της οικογένειας ή δύσκολες συζυγικές σχέσεις. 

Μήπως τρέμετε την απόρριψη;
απόρριψη

Μήπως τρέμετε την απόρριψη; Αν ναι, ο φόβος αυτός καθορίζει την ζωή σας και σας εμποδίζει να πετύχετε αυτά που θέλετε. 
Γιατί;  Επειδή δεν τολμάτε να αξιοποιήσετε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.  Ή επειδή αυτό-σαμποτάρεστε: για παράδειγμα, βγάζετε στην επιφάνεια τα αρνητικά σας στοιχεία, φεύγετε πριν δοκιμάσετε, απορρίπτετε για να μην σας απορρίψουν.

Είναι άραγε Κατάθλιψη;
Κατάθλιψη

Για να βεβαιωθεί κανείς ότι πράγματι υπάρχει κατάθλιψη χρειάζεται:
1. Να αποκλείσει

Άλλα προβλήματα υγείας (π.χ. αναιμία, έλλειψη κάποιων βιταμινών-στοιχείων), χρόνιοι πόνοι ή χρόνια κόπωση, παρενέργειες τυχόν φαρμακευτικής αγωγής (π.χ για καρδιά, πίεση, χοληστερίνη, ορμονικές θεραπείες). Βέβαια μερικά φάρμακα απλά χειροτερεύουν μια προϋπάρχουσα κατάθλιψη. 

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.

Μείνετε ενημερωμένοι!

Close

Ακολουθήστε μας για να λαμβάνετε ενημερώσεις για νέα άρθρα ψυχολογίας...