Internet addiction

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι μια μορφή επικοινωνίας των χρηστών τους. Καθώς θα εστιάσουμε στα θετικά των διαδικτυακών παιχνιδιών πολλών παικτών (multiplayer), υπάρχουν και αρνητικά σημεία που θα ήταν καλό να τονιστούν.
Τα παιχνίδια μέσω του διαδικτύου, προσφέρουν στους χρήστες τους διασκέδαση, ομαδικότητα και κάποιες φορές ενισχύει ικανότητες αντίληψης και πολυπραγμοσύνης.

Δεν είναι ένα τυχαίο φαινόμενο. Υπάρχουν ήδη πολλές σειρές παιχνιδιών που ενισχύουν την επικοινωνία προσφέροντας διαδικτυακό διάλογο μεταξύ των συμμετεχόντων.

Σε γενικότερο επίπεδο, καλό είναι να μη παραβλέπουμε το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι ή μέσα, που θα το εκμεταλλευτούν και ότι πρέπει να προστατευόμαστε ανάλογα.

Με αφορμή λοιπόν το παιχνίδι αυτό, θα αναπτύξουμε το θέμα του διαδικτυακού εθισμού (internet addiction). Είτε το πιστεύουμε είτε όχι, ένα ΄αθώο΄ παιχνίδι μπορεί να εξελιχθεί σε εθισμό, την ώρα που οι χρήστες του δεν ελέγχουν τον χρόνο και την ενέργεια που παραθέτουν σε αυτό. 

 

Πότε χάνεται ο έλεγχος;

Επειδή κάποιος επιλέγει να ασχοληθεί με ένα διαδικτυακό παιχνίδι, αυτό δε σημαίνει αυτόματα ότι έχει εθιστεί. Αυτό είναι σημαντικό να τονιστεί γιατί πολλοί γονείς που δεν ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, έχουν λανθασμένη αντίληψη ότι επειδή το παιδί παίζει ένα διαδικτυακό ηλεκτρονικό παιχνίδι, είναι και εθισμένο ή θα γίνει.

Το αρνητικό με τον εθισμό είναι ότι το ίδιο το άτομο που έχει εθιστεί, δεν κατανοεί απαραίτητα ότι είναι εθισμένο. Εκεί ξεκινούν και οι επιπλοκές, όπως διαμαρτυρίες της οικογένειας για την κατάσταση και άλλα.

Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος παίρνει το ηλεκτρονικό διαδικτυακό παιχνίδι έξω από το σπίτι; Πώς μπορεί το ίδιο το άτομο να αντιληφθεί την τοξικότητα της κατάστασης;

Η συμπτωματολογία είναι συγκεκριμένη και προτείνεται να τη γνωρίζουν τόσο εκείνοι που δεν ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά ή διαδικτυακά παιχνίδια, όσο και οι ίδιοι οι χρήστες (gamers).

Η προ απασχόληση του ατόμου με το παιχνίδι, δηλαδή η συνεχής σκέψη προηγούμενων παιχνιδιών ή για το επόμενο. Είναι διαφορετικό να γίνεται διάλογος για ένα παιχνίδι κάποιες φορές και διαφορετικό το αποκλειστικό θέμα συζήτησης να είναι το παιχνίδι (ή εσωτερικού διαλόγου).

Η χρήση του ίντερνετ ή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών που συνεχώς αυξάνεται ώστε να επιτευχθεί η ικανοποίηση. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί αρχικά να ασχολείται κάποιος με το ίντερνετ για 2 ώρες την ημέρα, ποσό που συνεχώς αυξάνεται και μπορεί να φτάσει σε:

  • Αυξημένες ώρες και απασχόληση περισσότερο από ότι αρχικά σχεδίαζε.
  • Επανειλημμένες προσπάθειες για διακοπή ή μείωση της χρήσης που δεν είχαν όμως αποτέλεσμα.
  • Αισθήματα ανησυχίας, αλλαγές διάθεσης, κατάθλιψη, ή ευερεθιστότητα με την προσπάθεια για διακοπή ή μείωση.
  • Διακινδύνευση για χάσιμο σημαντικών σχέσεων, εργασίας, εκπαίδευσης, ή ευκαιρίες καριέρας εξαιτίας του διαδικτύου. Σημείωση: Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι αν χαθεί κάποια ευκαιρία ή σχέση κτλ., μπορεί να συμβεί και πέρα από τη χρήση διαδικτύου. Μόνο όταν οφείλεται κυρίως στη λανθασμένη χρήση διαδικτύου μπορούμε να προσθέσουμε το σύμπτωμα.
  • Το άτομο τείνει να ζητά από τους ανθρώπους γύρω του βοήθεια για τον εθισμό αυτό. Σε μικρότερες ηλικίες, ίσως να μην είναι αισθητή στα άτομα η διαφορά μεταξύ σωστής χρήσης και εθισμού.
  • Σημασία έχει επίσης αν το άτομο προτιμά να αντιμετωπίζει τα προβλήματά του μέσω της χρήσης του διαδικτύου ή των παιχνιδιών. Αν δηλαδή κάποιος αντιμετωπίζει αισθήματα μελαγχολίας, ενοχής, θυμού ή άγχους κτλ. με την χρήση διαδικτυακών παιχνιδιών.

Ο εθισμός προκαλεί δυσλειτουργία στο άτομο σε καθημερινές ανάγκες. Αυτό ισχύει για όλα τα είδη εθισμού. Τα συμπτώματα είναι συγκεκριμένα, συνεπώς υπάρχουν κριτήρια όπως είδαμε για την διάγνωση της ασθένειας, χωρίς να είναι υπερβολικά ή ελλιπείς.  

Προσέχουμε εμάς και τους γύρω μας. Υπάρχουν ειδικοί για αυτές τις περιπτώσεις και μπορούμε να απευθυνθούμε σε αυτούς τους ανθρώπους αν νιώσουμε ότι το έχουμε ανάγκη. Επίσης, αντενδείκνυται η διάγνωση από μη ειδικούς ή κηδεμόνες γιατί πιθανόν να μη γίνει η διαδικασία αντικειμενικά και σωστά.  

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσανθακοπουλου Μαρία Εφαρμοσμένη Ψυχολογία, Bsc (hons) Applied Psychology.
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Κατάθλιψη, Πένθος, Διπολική Διαταραχή
Κατάθλιψη και Εφηβεία: Μια προσωπική ιστορία
  • Δευτέρα, 09 Ιανουάριος 2017
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Σήμερα ξύπνησα και ένοιωθα ακόμα πιο κουρασμένη, ένα βάρος υπήρχε στην ψυχή μου και την είχε σκεπάσει σα πέπλο. Σηκώθηκα και άνοιξα τα παράθυρα στο δωμάτιό μου, ήθελα να μπει...

Κατάθλιψη, Πένθος, Διπολική Διαταραχή
Επιλόχειος κατάθλιψη
  • Τρίτη, 03 Ιανουάριος 2017
  • Από: Ρομίνα Σαλούστρου

Η γονεϊκότητα, ανεξάρτητα από το φύλο, μέσα σε όλη την ομορφιά της έχει στοιχεία απαιτητικά και δύσκολα. Η μέλλουσα μητέρα βιώνει πρωτόγνωρα συναισθήματα και αλλαγές, που αρχικά...

Κατάθλιψη, Πένθος, Διπολική Διαταραχή
Κατάθλιψη, η μάστιγα της εποχής;
  • Τετάρτη, 28 Δεκέμβριος 2016
  • Από: Ρομίνα Σαλούστρου

Κατάθλιψη, ένας ορισμός, μια διάγνωση που στις μέρες μας ακούγεται πολύ. Ένας γνωστός, ένας φίλος, ένας συγγενής, ένας γείτονας. Ο πληθυσμός της ομάδας αυτής ολοένα και αυξάνει....

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η επικοινωνία με το παιδί μέσα από παιδικά μάτια

Ο ρόλος ενός γονέα είναι συχνά απαιτητικός και μοιάζει με ένα δύσβατο μονοπάτι, άλλοτε ενός, άλλοτε δύο ατόμων. Ο ορισμός του "τέλειου γονιού" είναι μακρινός και σίγουρα όχι στα πλαίσια του πραγματικού. Παρόλα αυτά, η επιρροή που ασκείται στο παιδί από μια μητρική ή/και μια πατρική φιγούρα, είναι σε μεγάλο ποσοστό σημαντική για την μετέπειτα ανάπτυξη του παιδιού.

Αρνητικές σκέψεις και πώς να τις αποτρέψετε

Το άγχος και ο θυμός μπορούν να προκαλέσουν συχνά έντονες αρνητικές σκέψεις, μετατρέποντας το σώμα και το μυαλό μας σε μια ωρολογιακή βόμβα. Οι αρνητικές σκέψεις έχουν αποτελέσει πρόβλημα για όλους τους ανθρώπους κάποιες φορές στη διάρκεια της ζωής τους. Όσο εύκολα μπορεί να καταβάλουν έναν άνθρωπο, άλλο τόσο μπορεί ο άνθρωπος να αντιδράσει με αλλόκοτο τρόπο.

Οι σχιζοφρενείς δεν κρατούν πριόνι. Καταρρίπτοντας μύθους

Γύρω από το όνομα της ασθένειας κρύβονται πολλοί ορισμοί και συμπεράσματα, που εν τέλει είναι μύθοι. Για αρχή, θα δώσουμε έναν ορισμό για την σχιζοφρένεια.

Η σχιζοφρένεια είναι μια σοβαρή ψυχική ασθένεια (αλλιώς και ψυχωσική συνδρομή), που ανήκει στην κατηγορία των ψυχώσεων.Μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες των ανθρώπων που πάσχουν από σχιζοφρένεια είναι ο διαχωρισμός του εσωτερικού και εξωτερικού τους περιβάλλοντος.

Shutter Island. Το νησί της ψυχικής ασθένειας
Shutter Island

Οι κινηματογραφικές παραγωγές τείνουν να χρησιμοποιούν υπέρ της τηλεθέασης την ψυχική ασθένεια. Όπως ζητήθηκε να συζητηθεί, ‘Το νησί των καταραμένων’ πρόκειται για μια πολυβραβευμένη ταινία με μια από τις μεγαλύτερες ανατροπές σεναρίου στον κινηματογράφο.

Διασπαστική διαταραχή Προσωπικότητας - Οι κανόνες του Fight Club

Το Fight Club πρόκειται για μια ταινία περιπέτειας, οπού ο πρωταγωνιστής έχει μια ήσυχη χωρίς πολλές ανατροπές ζωή, ο οποίος καταλήγει να διευθύνει το ‘fight club’ μια εξτρεμιστική λέσχη μάχης. Όσοι συμμετέχουν σε αυτό, ακολουθούν πλήρως τις οδηγίες που τους δίνει ο πρωταγωνιστής. Αυτή η εναλλαγή ζωής αφορά τον εαυτό του και ένα άλλο πρόσωπο του εαυτού του, τον Τάιλερ.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.