Internet addiction

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι μια μορφή επικοινωνίας των χρηστών τους. Καθώς θα εστιάσουμε στα θετικά των διαδικτυακών παιχνιδιών πολλών παικτών (multiplayer), υπάρχουν και αρνητικά σημεία που θα ήταν καλό να τονιστούν.
Τα παιχνίδια μέσω του διαδικτύου, προσφέρουν στους χρήστες τους διασκέδαση, ομαδικότητα και κάποιες φορές ενισχύει ικανότητες αντίληψης και πολυπραγμοσύνης.

Δεν είναι ένα τυχαίο φαινόμενο. Υπάρχουν ήδη πολλές σειρές παιχνιδιών που ενισχύουν την επικοινωνία προσφέροντας διαδικτυακό διάλογο μεταξύ των συμμετεχόντων.

Σε γενικότερο επίπεδο, καλό είναι να μη παραβλέπουμε το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι ή μέσα, που θα το εκμεταλλευτούν και ότι πρέπει να προστατευόμαστε ανάλογα.

Με αφορμή λοιπόν το παιχνίδι αυτό, θα αναπτύξουμε το θέμα του διαδικτυακού εθισμού (internet addiction). Είτε το πιστεύουμε είτε όχι, ένα ΄αθώο΄ παιχνίδι μπορεί να εξελιχθεί σε εθισμό, την ώρα που οι χρήστες του δεν ελέγχουν τον χρόνο και την ενέργεια που παραθέτουν σε αυτό. 

 

Πότε χάνεται ο έλεγχος;

Επειδή κάποιος επιλέγει να ασχοληθεί με ένα διαδικτυακό παιχνίδι, αυτό δε σημαίνει αυτόματα ότι έχει εθιστεί. Αυτό είναι σημαντικό να τονιστεί γιατί πολλοί γονείς που δεν ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, έχουν λανθασμένη αντίληψη ότι επειδή το παιδί παίζει ένα διαδικτυακό ηλεκτρονικό παιχνίδι, είναι και εθισμένο ή θα γίνει.

Το αρνητικό με τον εθισμό είναι ότι το ίδιο το άτομο που έχει εθιστεί, δεν κατανοεί απαραίτητα ότι είναι εθισμένο. Εκεί ξεκινούν και οι επιπλοκές, όπως διαμαρτυρίες της οικογένειας για την κατάσταση και άλλα.

Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος παίρνει το ηλεκτρονικό διαδικτυακό παιχνίδι έξω από το σπίτι; Πώς μπορεί το ίδιο το άτομο να αντιληφθεί την τοξικότητα της κατάστασης;

Η συμπτωματολογία είναι συγκεκριμένη και προτείνεται να τη γνωρίζουν τόσο εκείνοι που δεν ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά ή διαδικτυακά παιχνίδια, όσο και οι ίδιοι οι χρήστες (gamers).

Η προ απασχόληση του ατόμου με το παιχνίδι, δηλαδή η συνεχής σκέψη προηγούμενων παιχνιδιών ή για το επόμενο. Είναι διαφορετικό να γίνεται διάλογος για ένα παιχνίδι κάποιες φορές και διαφορετικό το αποκλειστικό θέμα συζήτησης να είναι το παιχνίδι (ή εσωτερικού διαλόγου).

Η χρήση του ίντερνετ ή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών που συνεχώς αυξάνεται ώστε να επιτευχθεί η ικανοποίηση. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί αρχικά να ασχολείται κάποιος με το ίντερνετ για 2 ώρες την ημέρα, ποσό που συνεχώς αυξάνεται και μπορεί να φτάσει σε:

  • Αυξημένες ώρες και απασχόληση περισσότερο από ότι αρχικά σχεδίαζε.
  • Επανειλημμένες προσπάθειες για διακοπή ή μείωση της χρήσης που δεν είχαν όμως αποτέλεσμα.
  • Αισθήματα ανησυχίας, αλλαγές διάθεσης, κατάθλιψη, ή ευερεθιστότητα με την προσπάθεια για διακοπή ή μείωση.
  • Διακινδύνευση για χάσιμο σημαντικών σχέσεων, εργασίας, εκπαίδευσης, ή ευκαιρίες καριέρας εξαιτίας του διαδικτύου. Σημείωση: Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι αν χαθεί κάποια ευκαιρία ή σχέση κτλ., μπορεί να συμβεί και πέρα από τη χρήση διαδικτύου. Μόνο όταν οφείλεται κυρίως στη λανθασμένη χρήση διαδικτύου μπορούμε να προσθέσουμε το σύμπτωμα.
  • Το άτομο τείνει να ζητά από τους ανθρώπους γύρω του βοήθεια για τον εθισμό αυτό. Σε μικρότερες ηλικίες, ίσως να μην είναι αισθητή στα άτομα η διαφορά μεταξύ σωστής χρήσης και εθισμού.
  • Σημασία έχει επίσης αν το άτομο προτιμά να αντιμετωπίζει τα προβλήματά του μέσω της χρήσης του διαδικτύου ή των παιχνιδιών. Αν δηλαδή κάποιος αντιμετωπίζει αισθήματα μελαγχολίας, ενοχής, θυμού ή άγχους κτλ. με την χρήση διαδικτυακών παιχνιδιών.

Ο εθισμός προκαλεί δυσλειτουργία στο άτομο σε καθημερινές ανάγκες. Αυτό ισχύει για όλα τα είδη εθισμού. Τα συμπτώματα είναι συγκεκριμένα, συνεπώς υπάρχουν κριτήρια όπως είδαμε για την διάγνωση της ασθένειας, χωρίς να είναι υπερβολικά ή ελλιπείς.  

Προσέχουμε εμάς και τους γύρω μας. Υπάρχουν ειδικοί για αυτές τις περιπτώσεις και μπορούμε να απευθυνθούμε σε αυτούς τους ανθρώπους αν νιώσουμε ότι το έχουμε ανάγκη. Επίσης, αντενδείκνυται η διάγνωση από μη ειδικούς ή κηδεμόνες γιατί πιθανόν να μη γίνει η διαδικασία αντικειμενικά και σωστά.  

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσανθακοπουλου Μαρία
Εφαρμοσμένη Ψυχολογία, Bsc (hons) Applied Psychology.
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα
Αυτοέλεγχος

Ο αυτοέλεγχος είναι μία από τις εντυπωσιακότερες λειτουργίες της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς αποτελεί...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αλκοολισμός
Αλκοολισμός

Αλκοόλ και οργανισμός
Ο οργανισμός ενός ανθρώπου και συγκεκριμένα το πεπτικό σύστημα, απορροφά το αλκοόλ ή αλλιώς την αιθυλική αλκοόλη με μεγάλη ευκολία. Η διαδικασία απορρόφησης, μπορεί να επηρεαστεί από πολλούς παράγοντες. Για παράδειγμα, αν έχει προηγηθεί πρόσληψη τροφής, καθώς καθορίζει την ταχύτητα προώθησης του αλκοόλ προς το έντερο.

Διαταραχή Πανικού (Μέρος 2ο)
Διαταραχή Πανικού

Αίτια Διαταραχής Πανικού:
Η διαταραχή πανικού, έχει υψηλά ποσοστά συννοσηρότητας με την κατάθλιψη, που αγγίζουν το 70%. Για την συγκεκριμένη ψυχική ασθένεια, η συννοσηρότητα που αφορά την κατάθλιψη, φαίνεται να προέρχεται από την κοινή ορμόνη που προκαλεί τις διαταραχές αυτές στον εγκέφαλο, την σεροτονίνη.

Διαταραχή Πανικού (Μέρος 1ο)
Διαταραχή Πανικού

Στην Ελλάδα, η διαταραχή πανικού είναι εμφανής στο 6% του πληθυσμού. Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής αυτό το ποσοστό ανεβαίνει και μετρήσεις υποδεικνύουν ότι 1 στους 73 ανθρώπους πάσχει από αυτή τη διαταραχή. Το γυναικείο φύλο, συγκρατεί υψηλότερα ποσοστά από ότι το αντρικό. Παρόλα αυτά, οι άνδρες που εμφανίζουν διαταραχή πανικού, αυξάνονται συνεχώς.

Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή
Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή

Η Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή εμφανίζεται σε πληθυσμό που αγγίζει τα 6,8 εκατομμύρια ανθρώπους. Διπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης της συγκεκριμένης αγχώδης διαταραχής σημειώνει το γυναικείο φύλο. Ωστόσο, μόνο το 1/3 των ατόμων θα αναγνωρίσουν την διαταραχή και θα αναζητήσουν θεραπεία.

Η πιο σκοτεινή στιγμή της ταινίας: Μπάτμαν Ο σκοτεινός Ιππότης
Μπάτμαν

Έχει συζητηθεί ξανά, στο άρθρο που αφορά το ‘Shutter Island’ και στο σχετικό άρθρο με το ‘Fight Club’ για το πόσο πολύ χρησιμοποιείται η ψυχολογία από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε και σήμερα, ενσαρκώνοντας συγκεκριμένες θεωρίες και πειράματα της πραγματικότητας στον φανταστικό κόσμο του Μπάτμαν.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).