Έχει παρατηρηθεί ότι οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Twitter, Instagram κ.α.) έχουν μετατρέψει μια ολόκληρη γενιά χρηστών σε ανθρώπους που έχουν εμμονή με τον εαυτό τους, εγωκεντρισμό, εμφανίζοντας τη βούληση να αναζητούν κάποιου είδους επιβράβευσης σε ότι και να κάνουν.

Η Greenfield, καθηγήτρια φαρμακολογίας υποστηρίζει ότι η επανειλημμένη ενασχόληση σε υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να προκαλέσει στα παιδιά κρίση ταυτότητας. Ο εγωκεντρισμός ενισχύεται μέσω διαδικτύου εφόσον το εγώ του κάθε χρήστη μετατρέπεται σε ένα υπερεγώ όπου μπορεί να στενοχωρεί, να απογοητεύει ακόμη και να καταπιέζει τον άλλον χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια προσέγγισης του εσωτερικού κόσμου του άλλου. Επιπλέον, οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων πολλές φορές αναπτύσσουν ναρκισσιστική προσωπικότητα όπου ενώ οι επαγγελματικές και κοινωνικές τους δραστηριότητες να στέφονται με επιτυχία, ο ψυχικός τους κόσμος να κυριαρχείται από συναισθήματα μοναξιάς κατωτερότητας.

Επίσης, οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων έχουν μειωμένη συγκέντρωση και αποδυναμωμένες μη λεκτικές δεξιότητες επικοινωνίας, όπως για παράδειγμα η βλεμματική επαφή. Το κυριότερο, είναι ότι οι χρήστες σε ένα μεγάλο ποσοστό έχουν την ανάγκη να συμπεριφέρονται ως celebrities που έχουν το κοινό τους να τους ακολουθεί σε καθημερινή βάση. Αναρωτηθήκατε όμως τί επιπτώσεις έχει το γεγονός ότι οι άνθρωποι ανησυχούν περισσότερο για το τι σκέφτονται οι άλλοι για τους εαυτούς τους, παρά οι ίδιοι γι’ αυτούς; Ας μη ξεχνάμε ότι όλοι οι celebrities παρακολουθούνται από ψυχολόγους ώστε να μην αλλοιώνεται η προσωπικότητα τους. Η επανειλημμένη έκθεση στην κοινωνική δικτύωση αφήνει τους χρήστες με μια κρίση ταυτότητας και παντοδυναμίας που τους οδηγεί στη συνεχή προσπάθεια να αναζητούν την προσοχή και όταν κάτι τους ενοχλεί να το διώχνουν ή να το ομορφαίνουν. Δεν είναι όμως έτσι η ζωή…

Ας έχουμε όμως υπόψιν μας ότι ο αριθμός των προσώπων με τα οποία μπορούμε να έχουμε φιλική κοινωνική σχέση δεν ξεπερνά τα 150. Πάνω από αυτό το νούμερο, οι φίλοι που έχουμε στο Facebook ή αλλού είναι εικονικοί. Επίσης, αναφορικά με τις ερωτικές επαφές οι οποίες παίρνουν μεγάλη διάσταση στα κοινωνικά δίκτυα, να είμαστε προσεκτικοί ως προς το ζητούμενο. Το ζητούμενο μας είναι η απόκτηση μεγαλύτερης ικανοποίησης σε μικρότερο χρόνο χωρίς ουσιαστική δέσμευση; Τα κοινωνικά δίκτυα παρέχουν τη ψευδαίσθηση της ερωτικής δράσης στους χρήστες και δεν τους επιτρέπουν τελικά να βγουν στον πραγματικό κόσμο, όπου και θα γευτούν όλα τα συναισθήματα, το ρίσκο, την απόρριψη, την αποδοχή.

Συγγραφή άρθρου:

Αγγελίδου Α. Ασημίνα
Ψυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL), Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL),
Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | www.maziboroume.gr 

 

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ο φανταστικός φίλος του παιδιού μου
φανταστικός φίλος παιδιού

Πολύ συχνά στο γραφείο μου ερωτώμαι από τους γονείς αν είναι ανησυχητικό που το παιδί τους έχει φανταστικό φίλο. Μάλιστα, πολλές φορές ο φανταστικός φίλος είναι τόσο πραγματικός που έχει όνομα και παίζει μαζί του ή συνομιλεί.

Ειδική Αγωγή
Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αϋπνία και πως αντιμετωπίζεται
αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Αίσθημα Κατωτερότητας

Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας δημιουργείται πολύ νωρίς, στην παιδική ηλικία. Σε ατή τη περίοδο βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τα μάτια των «σημαντικών», δικών μας ανθρώπων όπως οι γονείς μας αλλά και πρόσωπα του περιβάλλοντος μας όπως ο παππούς και η γιαγιά μας. Αν μεγαλώσαμε σε ένα αδιάφορο και απαξιωτικό περιβάλλον και ακούγαμε συνεχώς αρνητικά σχόλια για τον εαυτό μας πολύ πιθανό να έχουμε συναισθήματα κατωτερότητας.

Σύνδρομο κακοποιημένου παιδιού

Το σύνδρομο του κακοποιημένου παιδιού αναφέρεται στη σωματική κακοποίηση ενός παιδιού από κάποιον ενήλικα. Συχνά φαίνεται ότι ο τραυματισμός ήταν τυχαίος.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.