Έχει παρατηρηθεί ότι οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Twitter, Instagram κ.α.) έχουν μετατρέψει μια ολόκληρη γενιά χρηστών σε ανθρώπους που έχουν εμμονή με τον εαυτό τους, εγωκεντρισμό, εμφανίζοντας τη βούληση να αναζητούν κάποιου είδους επιβράβευσης σε ότι και να κάνουν.

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και κρίση ταυτότητας

Η Greenfield, καθηγήτρια φαρμακολογίας υποστηρίζει ότι η επανειλημμένη ενασχόληση σε υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να προκαλέσει στα παιδιά κρίση ταυτότητας. Ο εγωκεντρισμός ενισχύεται μέσω διαδικτύου εφόσον το εγώ του κάθε χρήστη μετατρέπεται σε ένα υπερεγώ όπου μπορεί να στενοχωρεί, να απογοητεύει ακόμη και να καταπιέζει τον άλλον χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια προσέγγισης του εσωτερικού κόσμου του άλλου.

Ναρκισσιστική προσωπικότητα

Επιπλέον, οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων πολλές φορές αναπτύσσουν ναρκισσιστική προσωπικότητα όπου ενώ οι επαγγελματικές και κοινωνικές τους δραστηριότητες να στέφονται με επιτυχία, ο ψυχικός τους κόσμος να κυριαρχείται από συναισθήματα μοναξιάς κατωτερότητας.

Celebrities - η διαρκής αναζήτηση της προσοχής

Επίσης, οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων έχουν μειωμένη συγκέντρωση και αποδυναμωμένες μη λεκτικές δεξιότητες επικοινωνίας, όπως για παράδειγμα η βλεμματική επαφή. Το κυριότερο, είναι ότι οι χρήστες σε ένα μεγάλο ποσοστό έχουν την ανάγκη να συμπεριφέρονται ως celebrities που έχουν το κοινό τους να τους ακολουθεί σε καθημερινή βάση. Αναρωτηθήκατε όμως τί επιπτώσεις έχει το γεγονός ότι οι άνθρωποι ανησυχούν περισσότερο για το τι σκέφτονται οι άλλοι για τους εαυτούς τους, παρά οι ίδιοι γι’ αυτούς; Ας μη ξεχνάμε ότι όλοι οι celebrities παρακολουθούνται από ψυχολόγους ώστε να μην αλλοιώνεται η προσωπικότητα τους. Η επανειλημμένη έκθεση στην κοινωνική δικτύωση αφήνει τους χρήστες με μια κρίση ταυτότητας και παντοδυναμίας που τους οδηγεί στη συνεχή προσπάθεια να αναζητούν την προσοχή και όταν κάτι τους ενοχλεί να το διώχνουν ή να το ομορφαίνουν. Δεν είναι όμως έτσι η ζωή…

Η ψευδαίσθηση της ερωτικής δράσης

Ας έχουμε όμως υπόψιν μας ότι ο αριθμός των προσώπων με τα οποία μπορούμε να έχουμε φιλική κοινωνική σχέση δεν ξεπερνά τα 150. Πάνω από αυτό το νούμερο, οι φίλοι που έχουμε στο Facebook ή αλλού είναι εικονικοί. Επίσης, αναφορικά με τις ερωτικές επαφές οι οποίες παίρνουν μεγάλη διάσταση στα κοινωνικά δίκτυα, να είμαστε προσεκτικοί ως προς το ζητούμενο. Το ζητούμενο μας είναι η απόκτηση μεγαλύτερης ικανοποίησης σε μικρότερο χρόνο χωρίς ουσιαστική δέσμευση; Τα κοινωνικά δίκτυα παρέχουν τη ψευδαίσθηση της ερωτικής δράσης στους χρήστες και δεν τους επιτρέπουν τελικά να βγουν στον πραγματικό κόσμο, όπου και θα γευτούν όλα τα συναισθήματα, το ρίσκο, την απόρριψη, την αποδοχή.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Παιδοψυχολογία
Παιδοψυχολογία

Ως παιδοψυχολογία ορίζεται ο κλάδος της ψυχολογίας που έχει ως στόχο την μελέτη της πιο ευαίσθητης και σημαντικής ηλικιακής περιόδου της ζωής του ανθρώπου από την εμβρυική μέχρι τη μετεφηβική ηλικία. Έμφαση δίνεται στο γνωστικό, ψυχοσυναισθηματικό και συμπεριφορικό τομέα, στην εξέλιξη της σκέψης, της γλώσσας, της αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη σχολική ζωή, στο ρόλο του παιχνιδιού, στις αποκλίνουσες συμπεριφορές, στην ανάπτυξη της ηθικότητας και του λόγου.

Παιγνιοθεραπεία
Παιγνιοθεραπεία

Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού και παίζει σημαντικό ρόλο στη σωματική, ψυχοσυναισθηματική, κοινωνική και γνωστική του ανάπτυξη. Μέσα στο παιχνίδι το παιδί έχει τη δυνατότητα να δράσει ελεύθερα, να αναπτύξει τις σωματικές του ικανότητες όπως την ισορροπία και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την κρίση του, να ερευνήσει τον υλικό κόσμο, να εκφράσει τα συναισθήματα του, να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις ικανότητες του και να μάθει να κοινωνικοποιείται και να συνεργάζεται.

Αυτισμός. Τι μπορούμε να παρατηρήσουμε ως γονείς?
Αυτισμός

Από τη πρώτη αναφορά του Kanner(1943), μόλις πρόσφατα επιτεύχθηκε σχετική ομοφωνία γύρω από το θέμα διάγνωσης του αυτισμού. Η διάγνωση βασίζεται στην εκτίμηση της ψυχοκινητικής εξέλιξης του παιδιού. Τα διαγνωστικά μέσα που περιλαμβάνουν σταθμισμένα τεστ εξετάζουν αναπτυξιακά χαρακτηριστικά σε ορισμένους τομείς όπως είναι η γλώσσα, οι κοινωνικές δεξιότητες και η αυτοεξυπηρέτηση.

Βιβλιοθεραπεία
Βιβλιοθεραπεία

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πίστευαν ότι η Βιβλιοθήκη ως χώρος ανάγνωσης γιατρεύει την ανθρώπινη ψυχή. Η βιβλιοθεραπεία είναι μία θεραπευτική μέθοδος διαφόρων ψυχοσωματικών ασθενειών, του άγχους, της μελαγχολίας και διαφόρων καθημερινών προβλημάτων. Είναι από τις παλαιότερες θεραπευτικές μεθόδους η οποία αρχίζει να γίνεται πολύ δημοφιλής.

Προβλήματα συμπεριφοράς
Προβλήματα συμπεριφοράς

Τι μπορούμε να κάνουμε όταν το παιδί μας παρουσιάζει διάφορα προβλήματα στη συμπεριφορά του; Αρχικά, ας δούμε μια λίστα από πιθανά προβλήματα. Παρακαλούμε συμπληρώστε με "x" αν το παιδί σας εμφανίζει κάποια από τα παρακάτω:

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.