Μιλώντας για εκπαίδευση το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι το σχολείο. Ωστόσο, σημαντικοί φορείς μετάδοσής της μπορεί να είναι και η οικογένειά, τα ΜΜΕ, άλλα ψυχαγωγικά μέσα όπως τα βιβλία, το θέατρο, οι πολιτιστικές δραστηριότητες κ.τ.λ.

Η μνήμη είναι, αναμφισβήτητα, ένα από τα σημαντικότερα σημεία του ανθρώπινου εγκεφάλου. Ωστόσο, ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών αντιμετωπίζει δυσκολίες με τη μακροπρόθεσμη μνήμη του εγκεφάλου. Όμως, αυτές οι δυσκολίες δεν σχετίζονται με το IQ, τη νοημοσύνη.

Τόσο η ελλιπής ακουστική μνήμη, όσο και η οπτικο-χωρική μνήμη, σχετίζονται με σοβαρές δυσκολίες στις προφορικές οδηγίες και στις γλωσσικές δεξιότητες αντίστοιχα.

Οι κοινωνικές μεταβολές των τελευταίων ετών, έχουν προσδώσει στις κοινωνίες πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά. Η εκπαίδευση συνιστά το θεμέλιο λίθο της κοινωνικής ενσωμάτωσης, καθώς συμβάλλει στην οικοδόμηση υγειών σχέσεων, απαραίτητο συστατικό για την αποφυγή συγκρούσεων και διχασμού. Η συνύπαρξη μαθητών που διαφέρουν πολιτισμικά φέρει στο προσκήνιο το ρόλο των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων που  αναπτύσσονται από πολύ νεαρή ηλικία (Καγκά, 2001).

Αναμφισβήτητα, η σχέση μεταξύ της ψυχολογίας και της παιδαγωγικής απασχολούσε έντονα τους παιδαγωγούς κατά τον 19ο αιώνα όπου σχολίαζαν τις αξιώσεις των ψυχολόγων, οι οποίοι ήθελαν να καταστήσουν τη ψυχολογία βάση της παιδαγωγικής.

Τα χαρισματικά παιδιά επιδεικνύουν εξαιρετική ικανότητα να αφομοιώνουν πληροφορίες και να προχωρούν στο επόμενο γνωστικό επίπεδο νωρίτερα από άλλα παιδιά. Επιπλέον, έχουν σύνθετο τρόπο σκέψης, ασχολούνται με κάποιο γνωστικό αντικείμενο ορμώμενα από εσωτερικό κίνητρο και μπορούν να παρακολουθούν πολλές δραστηριότητες ταυτόχρονα, είναι αρκετά επίμονοι. Χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, πρωτοπορία και φαντασία.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα όργανο με τεράστιες δυνατότητες. Χάρη σε αυτόν πραγματοποιείται όλη η πνευματική μας δραστηριότητα. Μας δίνει τη δυνατότητα να επεξεργαζόμαστε ερεθίσματα, ώστε, για παράδειγμα, να διαβάζουμε το παρόν κείμενο, να κατανοούμε και να εφαρμόζουμε τα μαθηματικά, να κατασκευάζουμε κτλ.   

Οι ξένες γλώσσες αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης εκπαίδευσης. Η επαρκής γνώση τους κρίνεται  ως απαραίτητη για την επαγγελματική ανέλιξη και επιτυχία. Η σύγχρονη πολυπολιτισμικότητα, οι απαιτήσεις που αυξάνονται στην απαιτητική πλέον αγορά εργασίας, μας ωθούν να θέλουμε να επικοινωνούμε απρόσκοπτα με τους άλλους ανθρώπους και να χτίζουμε ευκολότερους δρόμους και τρόπους επικοινωνίας.

Το Τμήμα Ένταξης είναι δομή της  ειδικής  αγωγής για την παροχή αγωγής και εκπ/σης μαθητών με ειδικές εκπ/κές ανάγκες, στο γενικό σχολείο. Μαθητές με ειδικές εκπ/κές ανάγκες είναι τα άτομα που έχουν μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαριθμησία κ.α), έχουν  προβλήματα λόγου και ομιλίας, έχουν νοητική ανεπάρκεια, προβλήματα όρασης ή ακοής, έχουν κινητικά προβλήματα, ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού ή παρουσιάζουν σύνθετες  γνωστικές, συναισθηματικές  και  κοινωνικές δυσκολίες.

Η δυσαναγνωσία είναι μία δυσκολία που σχετίζεται με την ελλειμματική αναγνωστική ικανότητα του παιδιού. Τη συναντάμε πολλές φορές να συνυπάρχει ή να είναι σύμπτωμα της δυσλεξίας ή της ΔΕΠ-Υ. Δυσκολίες που σχετίζονται με τη δυσαναγνωσία είναι η η δυσλαλία, η δυσαρθρία, ο αναγραμματισμός ή δυσγραμματισμός, η καθυστέρηση  λόγου και ομιλίας.

google news iconΤο Psychology.gr είναι εγκεκριμένος εκδότης στην υπηρεσία Google News. Ακολουθήστε μας για να έχετε πρόσβαση στην αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση για έρευνες ψυχολογίας και θέματα ψυχικής υγείας: Psychology.gr - Google News

Ακολουθήστε το PSYCHOLOGY.GR στο Youtube για δωρεάν σεμινάρια και στο Facebook για να ενημερώνεστε άμεσα για όλα τα νέα άρθρα ψυχολογίας & αυτοβελτίωσης.

Παιδαγωγική Ψυχολογία: Βασικά Άρθρα

Εξειδικευμένοι Συνεργάτες

Οι ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Εγγραφή στο Newsletter

Ενημερωθείτε για τα άρθρα της εβδομάδας, για σεμινάρια και άλλες δράσεις που αφορούν αποκλειστικά την Ψυχολογία και την Ψυχική Υγεία.

Ενδιαφέροντα