Ακρόαση άρθρου......

"Δεν θέλω να διαβάσω τώρα". "Θα διαβάσω αργότερα". "Δεν πειράζει αν δεν πάρω καλό βαθμό". "Και τι έγινε αν δε γράψω καλά";

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς λαμβάνουν τέτοιου είδους απαντήσεις από τα παιδιά τους όταν πρόκειται να διαβάσουν. Κάποιες φορές καθημερινά, κάποιες άλλες περιστασιακά. Τα παιδιά που αντιδρούν με αυτό τον τρόπο είναι μαθητές που έχουν χάσει το κίνητρο τους για μια καλή σχολική επίδοση.

Το αποτέλεσμα είναι να αντιμετωπίζουν με αρνητική διάθεση τις καθημερινές τους σχολικές υποχρεώσεις βρίσκοντας συχνά δικαιολογίες ώστε να αποφεύγουν το διάβασμα τους.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε ως γονείς;

  • Αρχικά, δώστε κίνητρο για μάθηση! Μιλήστε στο παιδί σας για το θέμα της διεκπεραίωσης των καθημερινών σχολικών υποχρεώσεων του σαν να είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα που σας απασχολεί και σας ενδιαφέρει πολύ. Βοηθήστε το να καταλάβει πως ο στόχος και το κέντρο απασχόλησης του καθημερινά θα πρέπει να είναι η μελέτη των μαθημάτων του. Αντιμετωπίστε το θέμα αυτό σαν να έχει προτεραιότητα σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο θέμα της οικογένειας σας.

  • Μην κρίνετε το βαθμό αλλά την προσπάθεια του παιδιού! Είναι σπουδαίο να έχει αφιερώσει χρόνο και προσπάθεια για να διαβάσει ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της επίδοσης του. Επίσης, μην παραλείψετε ποτέ να επαινέσετε το παιδί σας για έναν καλό βαθμό καθώς με αυτόν τον τρόπο τονώνετε την διάθεσή του για μελέτη!

  • Ενθαρρύνετε το παιδί να διαβάσει και επιβραβεύστε το για οποιαδήποτε προσπάθειά του ακόμα και αν αποφάσισε να διαβάσει μονάχα ένα μέρος των μαθημάτων του. Για παράδειγμα πείτε συχνά: « Τα πας καλά!», «Χαίρομαι που έκανες αυτή την άσκηση!».

  • Αποφύγετε να τονίζετε τα αρνητικά στοιχεία στον τρόπο μελέτης του παιδιού, απλά προσπεράστε τα. Μην κάνετε παρατηρήσεις για το τι δεν έκανε ή τι δεν κατάφερε να διαβάσει γιατί με αυτόν τον τρόπο το αποθαρρύνετε. Σταθείτε μονάχα στα θετικά στοιχεία - σίγουρα υπάρχουν.

  • Χρησιμοποιείστε θετικό τρόπο έκφρασης. Για παράδειγμα αντικαταστήστε εκφράσεις όπως: «Μπορούσες να τα πας καλύτερα στο διαγώνισμα» με εκφράσεις όπως : «Μπράβο σου που είχες αυτές τις σωστές απαντήσεις!».

  • 4ος Κύκλος Αυτροβελτίωσης από το PSYCHOLOGY.GR
    3 Ημέρες, 6 διαδικτυακά βιωματικά εργαστήρια. Γενική είσοδος: 25 ευρώ, για εγγραφές έως 31 Μαρτίου 2024

    Σημαντικός παράγοντας στη μελέτη είναι και η ώρα της ημέρας που το παιδί διαβάζει τα μαθήματά του. Φτιάξτε μαζί με το παιδί το καθημερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων του όπου η μελέτη για το σχολείο να προηγείται από οποιαδήποτε άλλη απασχόληση του στη διάρκεια της ημέρας.

  • Δημιουργείστε στο σπίτι συνθήκες μελέτης. Τι σημαίνει αυτό; Την ώρα που διαβάζει το παιδί επιδιώξτε ησυχία στο σπίτι. Βοηθήστε το κλείνοντας την τηλεόραση ή οποιοδήποτε άλλο μέσο που θα μπορούσε να αποσπάσει το παιδί από το διάβασμά του.

  • Επιτρέψτε στο παιδί να κάνει συχνά διαλείμματα - ακόμα και αν γίνονται με σκοπό να καθυστερήσει ή να αποφύγει να διαβάσει. Εάν γίνονται συστηματικά με αποτέλεσμα να χάνει το παιδί πολύ χρόνο και να μην συγκεντρώνεται, τότε μειώστε το χρόνο των διαλειμμάτων συστηματικά λέγοντας για παράδειγμα: «Αυτή τη φορά θα ολοκληρώσεις την άσκηση και μετά θα πας να πιεις νερό».

  • Μην φοβηθείτε να συμφωνήσετε με το παιδί μια ανταμοιβή που θα την λαμβάνει ως επιβράβευση για την προσπάθειά του. Προσέξτε μονάχα να είναι μια ισότιμη συμφωνία. Για να είναι η ανταμοιβή αποδοτική θα πρέπει να είναι ανάλογη της προσπάθειας του παιδιού, ούτε πολύ δύσκολο να την κερδίσει αλλά ούτε ανιαρά εύκολο!

  • Τέλος, γίνετε ένα καλό παράδειγμα προς μίμηση διαβάζοντας και εσείς! Τα παιδιά αντιγράφουν τη συμπεριφορά και τις συνήθειες των γονιών τους και τείνουν να κάνουν πιο συχνά κάτι που και οι γονείς τους συνηθίζουν να κάνουν!

Άστο γι’ αύριο! Ξεπερνώντας την αναβλητικότητα στο χώρο εργασίας
Το διαδικτυακό σεμινάριο διοργανώνεται από το PSYCHOLOGY.GR, με εισηγήτρια την ψυχολόγο – ψυχοθεραπεύτρια, Άρτεμις Αντωνίου.

 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Μαριάνα Ψαλιδοπούλου